سوالی که مسئولان به آن جواب‌های متفاوتی می‌دهند؛

آلوده کننده اصلی هوای تهران کیست/چیست؟ دانش آموزان، مازوت یا چیزی دیگر؟

آیا دانش آموزان عامل اصلی آلودگی هوا هستند که تا آلودگی اوج می‌گیرد، کمیته اضطرار آلودگی هوای تهران تعطیلی مدارس را به تصویب می‌رساند؟ مگر تهران چند دانش آموز دارد و چه میزان از این دانش آموزان با سرویس مسیر خانه تا مدرسه و برعکس را طی می‌کنند که مسئولان این تردد‌ها را از ترافیک روزانه شهر کم می‌کنند و چشم انتظار کاهش آلودگی هوا هستند؟
کد خبر: ۹۴۶۴۲۱
|
۰۳ دی ۱۳۹۸ - ۲۱:۰۸ 24 December 2019
|
14094 بازدید
|
تابناک اجتماعیشاخص هوای تهران هم اکنون عدد ۱۶۲ را نشان می‌دهد که معنای آن، قرار گرفتن کیفیت هوا در شرایط «ناسالم» برای عموم مردم است؛ شرایطی که نشان می‌دهد تصمیمات اتخاذ شده برای کنترل آلودگی هوا نیز نتوانسته آنچنان که باید اثرگذار باشد.

به گزارش «تابناک»؛ یک هفته تعطیلی مدارس در آستانه امتحانات نیم سال اول تحصیلی که موجب شده موعد امتحانات به تعویق بیفتد و برنامه درسی مدارس دچار اختلال شود، آخرین تصمیم اجرایی شده مسئولان برای کاهش آلودگی هواست؛ تصمیمی که البته در کنار آن تشدید محدودیت‌های ترافیکی نیز در دستور کار قرار گرفته است.

سلسله اقدامات تکراری که به باور بسیاری، اگر نگوییم بی اثر، که کم اثر است و این مهم را می‌شود در بررسی شاخص آلودگی هوا نیز دریافت که از روز شنبه تا به امروز روند افزایشی داشته و اگر مبنای تصمیم گیری قرار گیرد، باید به تکرار نسخه پیچیده شده برای هفته جاری برای هفته آتی منجر شود.

اما به راستی دلیل اصلی آلودگی هوا چیست و چه کسی یا چیزی، عامل اصلی این آلودگی است؟ آیا دانش آموزان عامل اصلی این اتفاق هستند که تا آلودگی اوج می‌گیرد، کمیته اضطرار آلودگی هوای تهران تعطیلی مدارس را به تصویب می‌رساند؟ مگر تهران چند دانش آموز دارد و چه میزان از این دانش آموزان با سرویس مسیر خانه تا مدرسه و برعکس را طی می‌کنند که مسئولان این تردد‌ها را از ترافیک روزانه شهر کم می‌کنند و چشم انتظار کاهش آلودگی هوا هستند؟

آن گونه که آمار‌های وزارت آموزش و پرورش نشان می‌دهد، در سال تحصیلی جاری، حدود ۸۹۲ هزار دانش آموز در شهر تهران ثبت نام کرده اند که بنا بر گفته مدیرکل آموزش و پرورش استان تهران، حدود ۶۷ درصدشان برای تردد از خودرو استفاده می‌کنند که شامل سرویس‌های مدارس نیز می‌شود؛ سرویس‌هایی که اگر خودروی سواری باشند و از گنجایش قانونی شان استفاده کنند، حدود ۱۵۰ هزار خودرو می‌شوند.
 
آلوده کننده اصلی هوای تهران کیست/چیست؟ دانش آموزان، مازوت یا چیزی دیگر؟

البته درصد مورد اشاره مدیرکل استان و شمار سرویس‌های دایر مدارس تهران کمی دور از واقعیت به نظر می‌رسد، اما اگر فرض را بر صحت این اطلاعات هم بگذاریم، باز این سوال پابرجاست که آیا دلیل آلودگی هوای تهران این ناوگان ۱۵۰هزارتایی خودرو‌های سواری است که اغلب مسیر‌هایی کوتاه را در دو نوبت در روز طی می‌کنند؟ از این مهم تر، آیا وقتی مدارس تعطیل می‌شوند، این ناوگان از حرکت می‌ایستد یا ترددشان در شهر ادامه دار است؟

این در حالی است که جز سرویس مدارس، آلودگی هوای تهران از دید مسئولان مقصر‌های جدی دیگری هم دارد که متهم ردیف اول به شمار می‌آیند. مثل متهمی که روز گذشته استاندار تهران از نامش پرده برداشت و تاکید کرد که نه فقط آلودگی هوا، که بوی نامطبوع و مرموزی که اخیرا در شهر می‌پیچد هم ناشی از فعالیت آن است؛ کارخانه سیمان تهران که در شهرری واقع است.

آن گونه که بندپی گفته، سوخت مورد استفاده این کارخانه مازوت و حاوی مقادیر متنابهی دی اکسید گوگرد است که با افزایش غلظتش در هوا، بوی نامطبوع را موجب می‌شد و جدای از این، حجم بزرگی از آلاینده‌ها را روانه آسمان تهران می‌کند. آلاینده‌هایی که قرار شده با تغییر سوخت این کارخانه به گاز توسط وزارت نفت، میزانشان کاسته شود؛ موضوعی که این سوال را به دنبال دارد که آیا متهم اصلی آلودگی هوای تهران همین مازوت سوزاندن در یک کارخانه است؟

کمی کنکاش پیرامون این سوال به جواب‌های متفاوتی می‌رسد که هر کدام یک متهم را در ردیف اول این آلودگی نشانده اند. یکی می‌گوید، خودرو‌ها حدود ۷۰ درصد آلودگی هوای تهران را موجب می‌شوند، دیگری تاکید دارد که بخاری‌های منازل و موتورخانه‌های ساختمان‌ها در فصول سرد، عامل عبور آلودگی از مرز‌های قابل تحمل هستند و برخی تاکید و اصرار دارند که وارونگی جوی مقصر اصلی است.

سوای موارد ذکر شده، بعضی مدعی هستند که کمبود گاز در فصول سرد موجب می‌شود که سوخت با کیفیت نازل‌تر در اختیار همگان قرار گیرد و دلیل اصلی افزایش آلودگی هوا، همین عامل است. ادعایی که مجبور شدن صنایع به سوزاندن مازوت شاهد اثبات آن معرفی می‌شود تا در قامت یک عامل کلیدی خودنمایی کند و سلسله‌ای کامل از عوامل شکل گیرند که ظاهرا ساده ترینشان برای برخورد، سرویس مدارس هستند!
 
اشتراک گذاری
تور پاییز ۱۴۰۳ صفحه خبر
بلیط هواپیما
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۴
انتشار یافته: ۳۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۴۳ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۳
الان کشورهایی مثل چین و هند و استرالیا و یا ترکیه هم بعضی شهرهاشون الوده است
انها چی کار می کنند؟
پاسخ ها
ناشناس
| Canada |
۲۳:۰۶ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۳
آنها بنزین سالم تولید می کنند خودروی درست و حسابی هم دارند شاخص آلودگی آن ها رمین تا آسمان با ما فرق دارد آنچه آنها می گویند آلوده است برای ما اکسیژن خالص است
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۱۱ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۳
حداقل 80 درصد آلودگی هوا منشا طبیعی داره! خودتون یک روز آلوده از تهران برید بیرون و ببینید که تا صدها کیلومتر دورتر از تهران هوا همینه!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۱۹ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۳
پرچم کانادا قبل از نوشتن بررسی کن بعد بنویس
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۵۴ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۳
تعطیلی مدارس و جریمه کردن خودروهای سواری برای مسئولان راحت تر و به صرفه تر است در مقابل تعطیلی کارخانه ها و کارگاه های آلوده کننده، نظارت شبانه معابر برای جلوگیری از ورود کامیون ها، گسترش حمل و نقل عمومی، از رده خارج کردن اتوبوس های گازوئیلی قدیمی، تولید و عرضه خودروهای با کیفیت،............ هم هزینه دارند و البته احتیاج به مدیریت و کار و تلاش دارد
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۰۰ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۳
دلیل اصلی آلودگی هوا تراکم جمعیت در شهرها بدون در نظر گرفتن زیرساخت ها است باید مشخص شود پول هایی که شهرداری ها سال ها بابت تراکم فروشی گرفته اند کجا هزینه کرده اند
ناشناس
|
Canada
|
۲۲:۰۲ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۳
بنزین بی کیفیت که با مدیریت جهادی ساخته شده است عامل آلودگی هواست چون در سرتاسر شهرهای کشور هوا آلوده شده است. در این مملکت هیچ مقامی خود را پاسخگو نمی داند و فقط مقام تکذیب و سکوت هستند یا خیلی انرژی به خرج بدهند و فسفر مغزشان را بسوزانند مشکلات را کار دشمن و کشورهای خرپول منطقه بدانند مسئولی که پاسخگو نیست باید دست از مسئولیت بردارد کشور را در همه زمینه ها به بن بست کشانده اند نه آب داریم نه هوا نه ثبات اقتصادی نه سلامت اداری نه اخلاق و نه امنیت و نه استغال آلودگی هوا نتیجه سوء مدیریت گسترده در کشور است .
رضا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۱۲ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۳
تا جایی که من میدونم، دانش آموزان تعطیل میشن که توی این هوای آلوده بیرون نرن!
نه اینکه باز بودن مدارس باعث آلودگی بیشتر بشه!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۱۵ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۳
شايد تعطيلي مدارس دو هدف داشته باشد يكي عدم حضور در مدرسه در هواي ناسالم و ديگري كم شدن ترافيك
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۲۰ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۳
140 هزار خوووووووودروی دیزلی متعلق به عهد عتیق و فکر بکر پروف و سور جهانگیری که چچچون فیلتر دوده دیزلی گرونه فعلا دیگه نمیخواد نصب کنید
پاسخ ها
ناشناس
| Netherlands |
۲۳:۲۰ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۳
درباره خودرو دیزل یه گزارش بود که اگر بودجه ای که خرج سوبسید شده خرج تعویض ناوگان میشد تا الان سربسر شده بود
وظیفه تابناکه بره دنبالش نه کانال تلگرام
هادی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۲۳ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۳
تراکم شهری بالا داریم
اقلیم کم باد و بارش داریم
کیفیت تا مناسب اتوبوسها و وسایل سنگین که به دلیل تحریم فیلتر دوده استفاده نمی‌کنند
کاتالیست ماشینهای بنزینی قلابی هستند چون پلاتینیموم تحریم است و استفاده نمیشه تو اونها
توسعه شهری بدون دانش انجام شده و همه کارخانه ها در مسیر باد جزئی از غرب هستند (در تهران)
حمل و نقل عمومی هم فرسوده است
از این همه دودکش سیستمهای گرمایشی که اکثرا تنظیم نیستند هم نباید قافل شد
و ....
از همه مهمتر دروغ که گناه کبیره است ..
بله دروغ
ما حتی قیمتهای ماشین، سوخت و هزاران چیز دیگه در کشورمان دروغ است که عامل همه مصیب هاست ...
سلطان
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۲۶ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۳
تا وقتی حامیان خودروسازان ظالم هستند و بی عرضگی مسئولین هست بدترازین هم میشه
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۴۲ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۳
دانش آموزان مقصر آلودگی هوا نیستند، اما گناهی هم نکرده اند که باید هوای ناسالم را تنفس کنند. دلیل اصلی تعطیلی مدارس، کاهش خطر هوای آلوده برای بچه ها هست که به نسبت صدمه پذیر تر هم هستند.
در مقاله هایتان چیزهایی می نویسید که به خوبی میزان سلامت تصمیم گیری هایتان را نشان می‌دهد.
برچسب منتخب
# مهاجران افغان # حمله ایران به اسرائیل # قیمت دلار # سوریه # دمشق # الجولانی
الی گشت
قیمت امروز آهن آلات
نظرسنجی
تحولات اخیر سوریه و سقوط بشار اسد چه پیامدهایی دارد؟