در دهه گذشته، 5 بخش بیشترین توجه سرمایه گذاران را به خودش جلب کردند. بخش هایی از جمله خرده فروشی، فین تک، انرژی، برنامه ریزی سازمانی و فناوری خودکار.
در طول یک دهه، استارت آپ های هندی رشد زیادی داشته اند، اما چطور این اتفاق رخ داده است. بیزینس اینسایدر در گزارشی داغ ترین استارت آپ های یک دهه گذشته را بررسی کرده است.
این گزارش نوشت، این استارت آپ ها نه تنها ابتکاراتی به وجود آوردند، بلکه انقلابی در بخش های مختلف از خرده فروشی تا حمل و نقل را ایجاد کردند. آنها دنیای سرمایه گذاری را هم دگرگون کردند.
از Paytm تا Ola و Oyo و Zomato همگی فراتر از هند رشد کردند و سرتاسر جهان را گرفتند. امسال تنها هفت استارت آپ به باشگاه تک شاخ ها پیوستند که باعث شد تعداد تک شاخ ها به بیش از 30 عدد برسد. البته 50 استارت آپ دیگر در نزدیکی تک شاخ شدن قرار دارند.
جالب این است که این استارت آپ ها هر کدام در بخش های مخلتفی فعال هستند. همچنین استارت آپ هایی که بیشترین بودجه را در یک دهه دریافت کرده اند، شامل Paytm، Ola، Oyo، Swiggy، ReNew Power Ventures، Grofers، Byju’s، BigBasket، Udaan و Delhivery بوده اند.
در دهه گذشته، 5 بخش بیشترین توجه سرمایه گذاران را به خودش جلب کردند. بخش هایی از جمله خرده فروشی، فین تک، انرژی، برنامه ریزی سازمانی و فناوری خودکار.
بخش خرده فروشی با 1856 دور جذب سرمایه، در مجموع 19.96 میلیارد دلار جذب کرده و در صدر قرار گرفته است. در دهه قبل (2000-2009) این بخش 58 دور سرمایه گذاری به دست آورد و هنوز نوپا بود.
بعد از بخش خرده فروشی، این بخش فین تک است که با 1222 دوره سرمایه گذاری در ده سال گذشته، در رتبه جذب سرمایه قرار گرفته است.
از دهه گذشته بخش تجارت شبکه های اجتماعی هم مورد توجه قرار گرفته است. این بخش توسط واتس آپ، فیس بوک، اینستاگرام هدایت شده و استارت آپ های هندی مانند Meesho، Mall9، W Mall هم در این زمینه فعال هستند و معتقدند پتانسیل این را دارند که به 200 میلیون کاربر برسند. با این حال، صنعت اینترنت هند قابلیت رسیدن به 160 میلیارد دلار در سال 2025 را دارد.
منبع: اتاق تهران