به گزارش تابناک به نقل از مهر، عرضه اینترنتی فیلمهای سینمایی اکراننشده در مقطع تعطیلی سالنهای سینمایی برای مبارزه با بحران کرونا، یکی از پیشنهادات جدی در محافل سینمایی بوده است هرچند سازوکار اجرایی این پیشنهاد برای صیانت از آثار و حفظ حقوق همه صنوف درگیر در فرآیند اکران عمومی آثار سینمایی، هنوز تبیین نشده است.
روز گذشته و با تصمیم غیرمنتظره ابراهیم حاتمیکیا و سازمان سینمایی «اوج» برای عرضه اینترنتی فیلم سینمایی «خروج» پیش از اکران عمومی، این ایده یک گام دیگر به عملیاتی شدن نزدیک شد و دور از انتظار نیست که در آینده نیز صاحبان فیلمهای دیگری متقاضی بهرهمندی از این ظرفیت شوند.
محمد قاصداشرفی رئیس انجمن سینماداران درباره عملی شدن این طرح گفت: صاحبان آثار سینمایی مجاز هستند که فیلمهای خود را به هر نحوی که تمایل دارند در اختیار مخاطبان سینما قرار دهند، اما فیلمی که در فضای مجازی و یا شبکه نمایش خانگی ارائه شده باشد اما در آینده در سینماها اکران عمومی نخواهد شد، چرا که مخاطب فیلم را پیش از اکران عمومی دیده و دیگر برای تماشای آن فیلم به سینما نخواهد رفت.
وی با اشاره به استمرار تعطیلی سالنهای سینمایی با ادامهدار شدن بحران کرونا گفت: در شرایط فعلی مشخص نیست که سالنهای سینمایی چه زمانی باز شوند که بخواهیم برای چگونگی عرضه فیلمها صحبت کنیم. حتی اگر مجوز نمایش فیلمها در سینماها صادر شود زمانی باید برای جذب مخاطب و نمایش فیلمها در فضای امن صرف شود.
رئیس انجمن سینماداران درباره فیلمهایی که در نوبت اکران قرار داشتند و یا فیلمهایی که نمایش آنها در سینماها به دلیل شیوع کرونا متوقف شد نیز بیان کرد: بیشک صاحبان این آثار همانند سینماداران به دلیل تعطیلی سینماها دچار ضرر شدهاند و ما آمادگی این را داریم که بعد از باز شدن سالنهای سینمایی، این آثار را در شرایط مناسب اکران کنیم، اما اگر صاحبان این آثار نیز تصمیم به عرضه اثر خود در فضای مجازی و یا شبکه نمایش خانگی داشته باشند، ما از اکران این آثار در سینماها معذور هستیم.
قاصد اشرفی در پاسخ به این پرسش که اگر نسخه متفاوتی از فیلمهای پخششده در اینترنت برای اکران عمومی در سینماها در نظر گرفته شود آیا احتمال اکران فیلمها در سینماها وجود دارد هم گفت: کافی است که مخاطبان مطلع شوند که یک فیلم قبل از اکران عمومی در شبکه نمایش خانگی و یا فضای مجازی منتشر شده است، حتی اگر نسخه متفاوتی از آن برای اکران عمومی فراهم شود، به کمیت و کیفیت فیلم توجه نمیکنند و دیگر تمایلی به دیدن فیلم در سینماها ندارند.