با شروع تحریمهای خصمانه آمریکا علیه ملت ایران، شاهد اختلال در چرخه تولید و عرضه خودرو بودیم؛ روندی که با سوء مدیریت مسئولان تصمیم گیر، باعث شد خودرو از کالای مصرفی به کالای سرمایه ای تبدیل شود و در نهایت رفته رفته، قیمت خودروهای داخلی به نرخهای نجومی و باورنکردنی میل کنند.
در این آشفته بازار خودرو، ستاد تنظیم بازار برای قیمت گذاری خودروهای کارخانه ای با فرمول قیمت گذاری توسط شورای رقابت موافقت و اعلام کرد محصولات کارخانه ای ایران خودرو و سایپا با افزایش 10 و 23 درصدی به مردم فروخته شود.
همچنین مقرر شده تا خودروسازان ضمن افزایش تولید و عرضه، در سه روش فروش فوقالعاده (آستانه عید فطر)، پیش فروش و مشارکت در تولید، نیاز متقاضیان دریافت خودرو را پاسخ دهند.
از سوی دیگر، اعلام شده است که دارندگان خودروی صفر در انبارها، با ثبت نام نکردن در سامانه انبارداری، مشمول احتکار خواهند شد. همچنین تاکید شده که مردم میتوانند در صورت مشاهده هرگونه خودروی صفر در انبارها و پارکینگها با تماس با شماره 124 موضوع را در میان بگذارند.
از دیگر تصمیمات برای مدیریت بازار خودرو میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
دارا بودن کد ملی برای ثبت سیستماتیک خرید خودرو در سامانه به تنهایی کافی نیست و برای این کار باید کدهای ملی، شماره گواهینامه، حساب بانکی و شماره سیم کارت شخصی متقاضی با هم هماهنگ باشد و در سامانه همتا تطبیق بپذیرد.
فرد متقاضی در روش فروش فوقالعاده خودرو، نباید در 36 ماه گذشته ثبت درخواستی در سامانه خرید خودرو در کارخانه سایپا و ایران خودرو داشته باشد. ضمناً خودروهایی که در فروش فوقالعاده عرضه میشوند، باید یک سال در رهن بماند و امکان خرید و فروش آنها وجود ندارد. مضاف بر این، اگر خودرویی سه ماه در پارکینگ بماند و برای سرویس اولیه به نمایندگی مراجعه نکند، فاقد گارانتی تلقی و امتیاز آنها حذف خواهد شد.
همچنین گفته شده که قرار است اولویت تحویل خودرو به متقاضیان بدون پلاک فعال خودرو باشد؛ یعنی افرادی که تاکنون خودرویی نداشتند، تقاضای خود را دریافت کنند و سپس کسانی که چند خودرو دارند و مجدداً درخواست دادهاند، به درخواستشان رسیدگی و تحویل داده شود.
حال با توجه به تصمیمات و شرایطی که دولت و ستاد تنظیم بازار برای حلقه کنترلی بازار خودرو گذاشته است؛
به نظر شما در هفته های آتی، بازار خودرو چه واکنشی نشان خواهد داد؟
آیا حباب قیمتها که بسیاری از فعالان بازار به آن باور دارند، از بین خواهد رفت؟
در این حلقه کنترلی، نقش خودروساز را چگونه ارزیابی میکنید؟
آیا با این راهکار و محدودیتهای مدنظر، دست دلال و واسطه گران از بازار خودرو کوتاه خواهد شد؟
آیا در نهایت خودرو با قیمت منطقی به دست مصرف کننده واقعی خواهد رسید؟
به نظر شما با واسطهها و دلالان بازار خودرو که با قیمتهای کاذب به دنبال برهم زدن ثبات بازار هستند، چه برخوردی شود تا این سازوکار ادامه نداشته باشد؟
در کنار محدودیت های خرید و فروش و ثبت نام خودرو، شما چه راهکاری برای منطقی شدن قیمت خودرو پیشنهاد میدهید و چرا؟