دبیر انجمن شرکتهای هواپیمایی: افزایش بها و نرخهای جدید بر اساس نرخ دلار ۲۷ هزار تومانی تعیین شده است.
به گزارش تابناک اقتصادی؛ مقصود اسعدی سامانی در گفتگوی تلفنی با صدا و سیما؛ با اشاره به مجوز وزارت راه و شهرسازی برای تعیین نرخ و دامنه بلیت هواپیما از آذر سال ۱۳۹۴ افزود: بر اساس قانون برنامه پنجم توسعه، نرخ بلیت پروازهای داخلی آزادسازی شده است و شرکتهای هواپیمایی برای تطبیق هزینهها و مخارج با وضعیت حمل و نقل هوایی، اقدام به نرخ گذاری قیمت بلیت هواپیما میکنند.
وی با اشاره به کاهش شدید سفرهای هوایی و درآمد شرکتها و از طرف دیگر افزایش هزینههای خطوط هوایی تصریح کرد: نرخ نامه فعلی بلیت هواپیماها بر اساس دلار ۱۱ هزار تومانی تعیین شده است و از سوی دیگر بر اساس مصوبه ستاد ملی مبارزه با کرونا، از اول آبان شرکتهای هواپیمایی باید برای رعایت طرح فاصله گذاری اجتماعی، حداکثر از ۶۰ درصد ظرفیت صندلیهای خود استفاده کنند بنابراین، این مسئله به همراه نرخ دلار ۲۷ هزار تومانی و تخصیص نیافتن دلار نیمایی به شرکتهای هواپیمایی که آنها را مجبور به تهیه ارز از بازار آزاد کرده است، باعث شدهاست تا قیمت گذاری جدید توسط انجمن شرکتهای هواپیمایی انجام و از ابتدای آبان اجرایی شود.
دبیر انجمن شرکتهای هواپیمایی افزود: در جلسات مختلفی با ستاد ملی مبارزه با کرونا بارها تاکید کردیم با توجه به تمهیدات انجام شده و از جمله تصفیه و فیلتر هوا در هر سه دقیقه، امکان فراگیری ویروس کرونا بین مسافران هوایی وجود ندارد، اما با این وجود، شرکتهای هواپیمایی موظف شدند از اول آبان، با ۶۰ درصد ظرفیت خود مسافر گیری کنند.
وی افزود: مجموعه این عوامل شرکتهای هواپیمایی را ناچار کرد برغم میل خود نرخهای جدید را اعلام کنند و این نرخها که فهرست کامل آن در پایگاه اینترنتی انجمن شرکتهای هواپیمایی منتشر شده، ملاک نرخ گذاری و فروش بلیت همه پروازهای داخلی از ابتدای آبان تا اطلاع بعدی خواهد بود.
به گفته مقصود اسعدی سامانی دبیر انجمن شرکتهای هواپیمایی افزایش قیمت بلیت هواپیما موقتی است و با کاهش قیمت دلار و همچنین تکمیل شدن ظرفیتهای صندلی هواپیماها نرخ بلیت هواپیما به حالت سابق بازمیگردد.
این صحبت در حالی مطرح شده که بعید است نرخ دلار کاهش پیدا کند و برداشته شدن ظرفیت ۶۰ درصدی هواپیماها هم با توجه به شرایط کرونایی کشور به این زودیها امکان پذیر نیست.
پیش از این هم حرمت الله رفیعی رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی هم در گفتوگو با باشگاه خبرنگاران جوان، با بیان اینکه شرکتهای هواپیمایی با وجود آن که نرخهای بلیت شان آزاد شده، اما محدودیت برای کف و سقف قیمتی خود را تعیین میکنند به طوری که دفاتر هواپیمایی حق ندارند پایینتر از کف قیمتی بلیتی را عرضه کنند، اما این امکان وجود دارد که بالاتر از سقف قیمتی بلیت را عرضه کنند.
او ادامه داد: اگر شرکتی که محدودیت برای خود تعیین کند جریمه خواهند شد زیرا این نوع نرخ گذاری خارج از عرف است و بسیاری از مسافران و خریداران بلیت با آن مشکل دارند.
رفیعی با اشاره به اینکه در شرایط کرونایی همواره اعلام میکنند که شرکتهای هواپیمایی با زیانهای بسیار زیادی مواجه شده اند، گفت: من حاضرم در این زمینه جلسات مختلفی برگزار و بررسی کنیم که در شرایط کرونایی شرکتهای هواپیمایی با توجه به افزایش نرخ بلیت چقدر آسیب دیده اند.