کمیسیون مشترک طرح صیانت، کلیات این طرح را تصویب کرد؛ طرحی که بر اساس آخرین نسخه، به «طرح نظام و تنظیم مقررات فضای مجازی» تغییر نام پیدا کرده است.
به گزارش «تابناک»؛ لطف الله سیاه کلی، سخنگوی کمیسیون مشترک طرح نظام تنظیم مقررات خدمات فضای مجازی از تصویب کلیات این طرح در نشست امروز این کمیسیون خبر داد و گفت: پیرو ۴۵ جلسه کارشناسی که در قالبهای مختلف و گروههای کارشناسی متعدد اعم از مرکز پژوهشها و بخشهای خصوصی و دولتی و شخصیتهای حقوقی و حقیقی تشکیل شد این طرح در نشست امروز ارائه و کلیات آن تصویب شد.
وی افزود: بسیاری از ایرادات این طرح برطرف شده است. البته ممکن است برخی ایرادات همچنان وجود داشته باشد که در بررسی جزئیات و با حضور مسئولان ذیربط در کمیسیون اصلاح میشود. این طرح بسیار متفاوتتر از طرح اولیه است و مخالفان و منتقدان در نشست امروز معتقد بودند که با اصلاحات صورت گرفته، طرح تغییرات زیادی کرده است و امیدوار هستیم که با کار کارشناسی مجدد، ایرادات برطرف و طرح جامع و کامل شود تا شاهد قانون جامعی باشیم و مردم و ذی نفعان این حوزه از ثمرات آن بهرهمند شوند.
در حالی که پیشتر گفته شده بود شمار آرای موافق این طرح ۱۸ رای بوده و حتی فیلمی از لحظه تصویب این طرح منتشر شده که در آن بر این تعداد رای موافق تاکید شده است، سخنگوی کمیسیون مشترک در این باره گفت: کلیات این طرح با ۱۹ رای تصویب شد و از جلسات آینده وارد بررسی جزئیات و مواد و تبصرههای طرح میشویم.
همان گونه که این نماینده مجلس تاکید کرده، تصویب کلیات این طرح به معنای پایان بررسی آن در مجلس نیست و گام نهایی در این خصوص زمانی برداشته خواهد شد که جزییات طرح و مواد و تبصرههای آن در کمیسیون مربوطه مورد بحث و بررسی قرار گرفته و به تصویب برسد؛ فرایندی که در انتهای آن، مصوبه کمیسیون به شورای نگهبان ارجاع خواهد شد تا در آنجا بررسی شود.
فرایندی متفاوت با دیگر طرحهای مجلس که بعد از تصویب در کمیسیونهای مربوطه به صحن علنی ارسال میشوند تا در آنجا مورد بحث و بررسی قرار گرفته و در صورت تصویب، روانه شورای نگهبان قانون اساسی شوند؛ اتفاقی که برای این طرح خاص رخ نخواهد داد، چون پیشتر مجلس شورای اسلامی رای به بررسی این طرح طبق اصل ۸۵ قانون اساسی کشورمان داده اند.
بر اساس این اصل قانون اساسی، «... مجلس نمیتواند اختیار قانونگذاری را به شخص یا هیاتی واگذار کند، ولی در موارد ضروری میتواند اختیار وضع بعضی از قوانین را با رعایت اصل هفتاد و دوم به کمیسیونهای داخلی خود تفویض کند، در این صورت این قوانین در مدتی که مجلس تعیین مینماید، آزمایشی اجرا میشود و تصویب نهایی آنها با مجلس خواهد بود.»
این اصل در آیین نامه داخلی مجلس و ذیل ماده ۱۶۳ از "مبحث چهارم- بررسی طرحها و لوایح طبق اصل هشتاد و پنجم (۸۵) " به این صورت تفسیر شده است: «در مواردی که مجلس ضروری تشخیص دهد، طبق اصل هشتاد و پنجم (۸۵) قانون اساسی اختیار تصویب آزمایشی بعضی از قوانین را که جنبه دائمی دارند به کمیسیونهای خود ... تفویض میکند.» نکتهای کلیدی که بر اساس آن، طرح فوق الذکر با تصویب در کمیسیون ویژه، میتواند روند ارجاع به شورای نگهبان و اجرا در صورت تصویب در این شورا را طی نماید.
البته معلوم نیست که چه زمانی این طرح برای ارجاع به شورای نگهبان آماده خواهد شد چراکه مجلس شورای اسلامی درگیر بررسی لایحه بودجه سال آتی است و به گفته سخنگوی کمیسیون ویژه طرح صیانت، «از آنجایی که احتمال میرود بررسی بودجه سه شیفته شود، ممکن است بررسی جزئیات طرح [نظام و تنظیم مقررات فضای مجازی]به بعد از بررسی لایحه بودجه موکول شود.»
طرحی که به تاکید این کمیسیون، تفاوتهای زیادی با نسخه اولیه یافته است، تا جایی که میشود این تغییر را در عوض شدن چندباره نام آن هم دید؛ از نام اولیه آن که «طرح ساماندهی پیامرسانهای اجتماعی» بود تا بعدتر که «طرح صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی و ساماندهی پیام رسانهای اجتماعی» نام گرفت و بعد به «طرح حمایت از حقوق کاربران فضای مجازی و خدمات پایه کاربردی» تغییر نام داد و حالا که با نام «طرح نظام و تنظیم مقررات فضای مجازی» کلیاتش تصویب شده و متن آن بدین شرح است:
«به نام خدا
طرح نظام تنظیم مقررات خدمات فضای مجازی
(نسخه مشترک ۵ /۱۰/ ۱۴۰۰)
(ویرایش ۰۹ بهمن ۱۴۰۰)
فصل اول: تعاریف
ماده ۱- اصطلاحات و عبارات به کار رفته در این قانون دارای معانی زیر است؛
الف) خدمات شبکه ملی: مجموعه خدماتی که تحت عنوان خدمات شبکه ملی اطلاعات به تصویب شورای عالی فضای مجازی رسیده است.
ب) خدمات فضای مجازی: خدماتی که از طریق زیرساختهای ارتباطی و اطلاعاتی ارائه میشود و شامل مواردی از قبیل تبادل محتوای الکترونیکی، داده یا اطلاعات و یا انجام تراکنشهای الکترونیکی است.
تبصره- تعریف شورای عالی فضای مجازی از خدمات فضای مجازی نیز مبنای این قانون است.
پ) خدمات فضای مجازی داخلی: خدمات فضای مجازی که بیش از پنجاهدرصد مالکیت ارئه دهنده آن متعلق به اشخاص ایرانی بوده و میزبانی کاربران داخلی در آن صرفاً در داخل کشور انجام شود و فعالیت آن در چهارچوب قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران باشد.
ت) خدمات فضای مجازی خارجی: خدمات فضای مجازی که داخلی نیستند.
ث) خدمات فضای مجازی دارای مجوز: آن دسته از خدمات فضای مجازی که مجوزهای لازم برای فعالیت خود را از تنظیم گران مرتبط با حیطه فعالیت خود اخذ کردهاند.
ج) گذرگاههای مرزی: مجموعه نقاط اتصال شبکه ارتباطی خارج از کشور به داخل و بالعکس که از طریق آنها تبادل داده جریان مییابد.
چ) دستگاه اجرایی: عبارت است از دستگاهها و نهادهای موضوع، ماده (۵) قانون خدمات کشوری مصوب ۱۳۸۶، ماده (۱) قانون احکام دائمی برنامههای توسعه کشور مصوب ۱۳۹۵، ماده (۲۹) قانون برنامه ششم توسعه جمهوری اسلامی ایران مصوب ۱۳۹۵، بند (د) ماده (۱) قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات مصوب ۱۳۸۸، ماده (۱) قانون چگونگی اداره مناطق آزاد تجاری–صنعتی جمهوری اسلامی ایران مصوب ۱۳۷۲، ماده (۱) قانون تشکیل و اداره مناطق ویژه اقتصادی جمهوری اسلامی ایران مصوب ۱۳۸۴ به همراه تمامی اصلاحات و الحاقات بعدی این قوانین.
ح) شورا: شورای عالی فضای مجازی.
خ) کمیسیون عالی: کمیسیون عالی تنظیم مقررات فضای مجازی که براساس مصوبه جلسه هشتم شورای عالی فضای مجازی ایجاد شده است و جهت تنظیم سیاستها، نظارت، هدایت، هماهنگی و تصویب مقررات و آییننامههای کلان و ایجاد هماهنگی و نظارت بر عملکرد تنظیم گران در همه ابعاد فضای مجازی، به عنوان تنظیم گرِ تنظیمگران فضای مجازی تعیین میشود.
د) تنظیمگری: هرگونه تدبیر و اقدام حاکمیتی که به موجب قانون و به منظور ۱) تسهیل، توسعه یا ساماندهی فعالیت کنشگران یک زیست بوم، یا ۲) نظارت بر حسن ایفای مسئولیتها و تعهدات یا ۳) اعمال ضمانت اجراهای مقرراتی بر تخلفات آنها اتخاذ میگردد.
ذ) تنظیمگر: نهادی که به موجب قانون همه یا بخشی از امور تنظیمگری را برعهده دارد.
ر) مقامات: مقامات موضوع ماده ۷۱ قانون خدمات کشوری و همطرازان آنها.
فصل دوم: نظام تنظیم مقررات
ماده ۲- کمیسیون عالی علاوه بر تکالیف محوله از سوی شورا، دارای وظایف و اختیارات ذیل است:
الف- تعیین یا ایجاد تنظیمگران جدید پس از تصویب شورا.
ب- اصلاح ماموریت تنظیمگران با تصویب شورا و پیشنهاد اساسنامه جهت تصویب توسط هیات وزیران.
تبصره- اصلاح ماموریت، ادغام یا حذف تنظیمگرانی که براساس قانون تشکیل شدهاند از طریق مجلس شورای اسلامی قابل انجام است.
پ- تصویب شرح وظایف تنظیمگران شامل محدوده ماموریت، دستگاههای همکار، ضوابط تشکیل جلسات و فرآیند تصمیمگیری به پیشنهاد همان تنظیمگر.
ت- اختصاص صلاحیت موقت تنظیمگری به تنظیم گران موجود تا پیش از ایجاد تنظیمگر مقتضی.
ث- مرجع حل اختلاف میان تنظیمگران فضای مجازی و همچنین، بررسی و تصمیمگیری در خصوص اعتراضات وارده به مصوبات تنظیم گران.
ج- تهیه و تصویب ضوابط مدیریت ترافیک داخلی و خارجی فضای مجازی کشور.
چ- تصویب الزامات کلان صدور مجوز برای هرگونه فعالیت و کسب و کار در فضای مجازی شامل محتوا (اعم از داده، متن، صوت و تصویر)، خدمات و زیر ساختهای ارتباطی و زیر ساختهای اطلاعاتی شامل و نه محدود به صلاحیتهای فنی، تخصصی، حرفهای و امنیتی به پیشنهاد تنظیم گران.
ح- تصویب ضوابط تشویق تولیدکنندگان داخلی و خارجی تجهیزات الکترونیکی هوشمند به حمایت از خدمات فضای مجازی داخلی به پیشنهاد تنظیمگران با استفاده از ابزارهای قانونی نظیر حقوق ورودی.
خ- پیشنهاد قوانین مورد نیاز کشور در حوزه مسائل فضای مجازی به دولت جهت تصویب در مجلس شورای اسلامی.
د- تعریف کلان داده و دادههای حساس و حیاتی و تصویب این تعاریف در شورا به همراه تدوین ضوابط و مقررات مرتبط با حکمرانی داده های کاربران ایرانی.
ذ- تهیه و تصویب ضوابط ایجاد، توسعه و بهرهبرداری دستگاههای اجرایی از خدمات فضای مجازی اختصاصی و یا خدمات شبکه ملی اختصاصی.
ر- پایش و حفاظت از وضعیت رقابتی بازار خدمات فضای مجازی با استفاده از ظرفیتهای قانون اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی.
ز- تهیه معماری کلان تنظیم گری فضای مجازی با نظر به جایگاه و مسئولیتهای هر یک از تنظیمگران جهت تصویب در شورا.
ژ- رصد و پایش اجرای این قانون و همچنین تعیین استانداردها و شاخصهای کلان اهداف آن.
س- استفاده از ظرفیت تشکلهای بخش خصوصی و تشکلهای مردمی در تدوین مقررات حوزهها و موضوعاتی که فاقد تنظیم گر مشخص است.
تبصره ۱- رئیس مرکز ملی موظف است جلسات کمیسیون عالی را حداقل ماهانه یا با درخواست مکتوب حداقل سه نفر از اعضاء تشکیل دهد. مصوبات کمیسیون عالی توسط رئیس مرکز ملی فضای مجازی ابلاغ میشود.
تبصره ۲- مصوبات کمیسیون عالی و تنظیمگران قابل شکایت و رسیدگی در دیوان عدالت اداری است.
تبصره ۳- کمیسیون عالی سازوکار مشارکت تشکلهای بخش خصوصی و تشکلهای مردمی و اخذ نظرات ذینفعان فضای مجازی در تدوین و نهایی سازی مصوبات تنظیم گران را فراهم نماید.
تبصره ۴- دبیرخانه کمیسیون عالی در مرکز ملی فضای مجازی تشکیل میشود.
ماده ۳- تنظیم گران در قلمرو فعالیت خود وظایف و اختیارات ذیل را در چارچوب مصوبات شورا، قوانین کشور و مصوبات کمیسیون عالی بر عهده دارند:
الف- صدور مجوز فعالیت و بهرهبرداری خدمات فضای مجازی.
تبصره- در تدوین ضوابط و الزامات فعالیت ارائهدهندگان خدمات فضای مجازی، تضمین حقوق کاربران مصرح در ماده ۱۵ الزامی است.
ب- تهیه و تصویب ضوابط و مقررات فعالیت خدمات فضای مجازی.
پ- تصویب و ابلاغ تعرفهها و نرخ خدمات در راستای شکل گیری رقابت سالم و تداوم ارائه خدمات و رشد کیفی آنها.
ت- اعمال جریمه در موارد تخطی ارائه دهندگان خدمات از ضوابط و مقررات مصوب پس از طی مراحل قانونی.
تبصره- جدول مصادیق تخلفات و ضمانت اجرای متناظر با آنها، براساس قوانین مصوب و یا در چارچوب ماده ۱۸ این قانون، به پیشنهاد تنظیمگر به تصویب کمیسیون عالی خواهد رسید.
ث- تدوین و پیشنهاد ضوابط فنی و اجرایی و نظامهای کنترل کیفی مربوط به قلمرو تنظیمگری به کمیسیون عالی جهت تصویب.
ج- تدوین دستورالعمل نحوه رسیدگی به شکایات ارائه دهندگان خدمات فضای مجازی جهت تصویب در کمیسیون عالی.
چ- نظارت بر عملکرد ارائه دهندگان خدمات فضای مجازی در چارچوب ضوابط مصوب و مفاد مجوزهای صادر شده.
تبصره ۱- سایر دستگاههای اجرایی صرفا از طریق تنظیم گران ضوابط خود را به ارائه دهندگان خدمات فضای مجازی ابلاغ میکنند.
تبصره ۲- کلیه مصوبات موضوع این ماده باید به کمیسیون عالی فرستاده شود. کمیسیون عالی موظف است مصوبات ارسال شده را ظرف مدت دو هفته از تاریخ وصول از نظر انطباق با مصوبات شورا و کمیسیون عالی مورد بررسی قرار دهد و چنانچه آن را مغایر هر یک از این موارد تشخیص دهد، جهت اصلاح به تنظیم گر عودت دهد. در غیر این صورت مصوبه قابل اجراست.
تبصره ۳- کمیسیون عالی و کلیه تنظیمگران موظفند که مصوبات خود را در روزنامه رسمی به ثبت برسانند. نسخه منتشره در این روزنامه ملاک عمل خواهد بود.
ماده ۴- تنظیم گران موظفند تمهیدات لازم برای دستیابی به اهداف ذیل را، در قلمرو فعالیت خود و بر اساس وظایف و اختیارات مشخص شده در ماده (۳) همین قانون، فراهم آورند:
الف- حمایت از برنامههای فرهنگسازی و آموزش سواد فضای مجازی به کاربران.
ب- حمایت از تولید و انتشار محتوای بومی مبتنی بر فرهنگ ایرانی- اسلامی.
پ- فراهمسازی خدمات سالم بویژه برای کودکان و نوجوانان.
ت- حمایت از فراهمسازی خدمات ویژه قشرهای توانیاب و آسیبپذیر.
ث- نظارت و گزارشدهی مردمی بر خدمات فضای مجازی.
ج- حمایت از مهاجرت تولیدکنندگان محتوا به خدمات فضای مجازی داخلی دارای مجوز.
چ- مزیتبخشی به تولید و مصرف ترافیک داخلی در برابر ترافیک بینالملل.
ماده ۵- در جهت تسهیل ایجاد و راه اندازی خدمات و کسب و کارهای فضای مجازی، تنظیمگران موظفند ضمن اعلام عمومی شرایط مورد نیاز جهت ثبت یا دریافت مجوز، فرآیند صدور مجوز را از طریق درگاه ملی صدور مجوزهای کشور (موضوع بند (۲۲) ماده ۱ قانون اجرای سیاستهای کلی اصل چهل و چهارم (۴۴) قانون اساسی اصلاحی ۱۳۹۹) انجام دهند.
تبصره - فعالیت خدمات موضوع بند د ماده ۲ این قانون، علاوه بر ثبت در درگاه ملی صدور مجوزهای کشور مستلزم اخذ مجوز و معرفی نماینده قانونی است.
فصل سوم: الزامات دستگاههای اجرایی
ماده ۶- «شورای عالی فناوری اطلاعات» موضوع ماده ۴ قانون وظایف و اختیارات وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات مصوب ۱۳۸۲ به «شورای اجرایی تحول دیجیتال» تغییر نام یافته و کلیه وظایف آن صرفا در چارچوب مصوبات شورایعالی و در سطح قوه مجریه خواهد بود. همچنین عبارت «در چارچوب مصوبات شورایعالی فضای مجازی» به انتهای بندهای الف، ب، ج، ح، د، و، ط، ی، ک، ل، م، ن و س ماده ۳ آن اضافه میشود.
ماده ۷- دستگاههای اجرایی که شرح وظایف آنها مغایر با احکام صادره مقام معظم رهبری در خصوص شورا و مرکز ملی فضای مجازی است، موظف به بازنویسی شرح وظایف خود هستند. شرح وظایف جدید پس از اعلام نظرشورای عالی فضای مجازی و طی مراحل قانونی لازم الاجراست. سازمان امور استخدامی کشور موظف به بازنگری ساختاری دستگاههای موضوع این ماده میباشد.
تبصره: تشخیص مغایرت و اعلام آن به دستگاههای ذیربط بر عهده مرکز ملی فضای مجازی است. اصلاح ماموریت، ادغام یا حذف دستگاههایی که براساس قانون تشکیل شدهاند از طریق مجلس شورای اسلامی انجام میشود.
ماده ۸- اجرای موارد زیر برای دستگاههای اجرایی الزامی است:
الف- وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات موظف است نسبت به ایجاد خدمات شبکه ملی مورد نیاز کشور، با اولویت استفاده از ظرفیت بخش خصوصی داخلی از طریق منابع در نظر گرفته شده در فصل ۵ اقدام نماید. مصادیق خدمات شبکه ملی موضوع این ماده توسط کمیسیون عالی تعیین میشود.
ب- هر گونه استفاده دستگاههای اجرایی و مقامات از خدمات فضای مجازی خارجی و تبلیغ در آنها ممنوع است، مگر در مواردی که به موجب قانون، مصوبه شورا یا کمیسیون عالی مجاز شمرده میشود.
پ- دستگاههای اجرایی موظفند طبق مصوبات کمیسیون عالی، خدمات عمومی و دولت الکترونیکی خود را بر بستر خدمات فضای مجازی داخلی دارای مجوز ارائه نمایند. ارائه خدمات الکترونیکی دستگاههای اجرایی در خدمات فضای مجازی خارجی دارای مجوز منوط به تایید کمیسیون عالی است.
ت- هرگونه تبلیغ، ترویج و اشاعه خدمات فضای مجازی فاقد مجوز از طریق صداوسیما، رسانههای دولتی، رسانههایی که به نحوی از انحا، از بودجه عمومی استفاده میکنند و دستگاههای اجرایی ممنوع است.
ث- ارائه هرگونه خدمات مالی، بانکی و پرداخت در خدمات فضای مجازی فاقد مجوز مستقیم یا غیرمستقیم ممنوع است.
تبصره: دستورالعمل مربوط به این بند ظرف حداکثر ۴ ماه از تاریخ ابلاغ این قانون، توسط بانک مرکزی تهیه و ابلاغ میشود.
ج- مقررات، آییننامهها و دستورالعملهای مربوط به بیمه، مالیات، تبلیغات و مالکیت فکری ارائه دهندگان خدمات فضای مجازی داخلی میبایست متناسب با اقتضائات این فضا و در چارچوب مصوبات شورا و کمیسیون عالی، ظرف مدت ۹ ماه پس از ابلاغ این قانون توسط دستگاههای متولی موضوع بازنویسی شوند. بازنویسی دیگر مقررات، آییننامهها و دستورالعملهای تسهیل کننده فعالیت ارائه دهندگان خدمات فضای مجازی داخلی که توسط کمیسیون عالی تعیین میشوند نیز برای دستگاه مربوطه الزامی است.
چ- وزارت امور اقتصادی و دارایی موظف است ظرف مدت سه ماه از تاریخ ابلاغ این قانون ضوابط و دستورالعملهای پذیرش سهام شرکتهای ارائه دهنده خدمات فضای مجازی و عرضه اوراق مالی اسلامی (صکوک) آنها در بازار سرمایه را تدوین و ابلاغ کند.
ح- درآمد ارائهدهندگان خدمات فضای مجازی خارجی که از محل فعالیت در ایران منفعت مالی کسب میکنند مشمول مالیات است. آییننامه اجرایی مربوطه ظرف مدت ۶ ماه از تاریخ ابلاغ این قانون توسط وزارت امور اقتصادی و دارایی با همکاری مرکز ملی فضای مجازی و وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات تدوین شده و به تصویب هیات وزیران میرسد.
تبصره- شمول تکالیف مقرر در این ماده به دستگاههای زیر نظر مقام معظم رهبری منوط به اذن ایشان است.
فصل چهارم: گذرگاه مرزی
ماده ۹- کارگروه مدیریت گذرگاه مرزی متشکل از رئیس مرکز ملی فضای مجازی بعنوان رئیس کارگروه و نمایندگان دادستان کل کشور، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، سازمان پدافند غیر عامل، وزارت اطلاعات، نیروی انتظامی، ستاد کل نیروهای مسلح و سازمان اطلاعات سپاه ایجاد میشود تا نسبت به امنیت ارتباطات و اطلاعات و مدیریت ترافیک ورودی و خروجی کشور در گذرگاههای مرزی تصمیمات لازم را اتخاذ نماید.
ماده ۱۰- نظام دسترسی، تکالیف و صلاحیتهای دستگاههای مرتبط در گذرگاههای مرزی و آئین نامههای لازم برای اجرای مصوبات کارگروه، مبتنی بر سیاستهای مصوب شورای عالی فضای مجازی به پیشنهاد ستاد کل نیروهای مسلح با هماهنگی کارگروه ظرف مدت ۳ ماه به تصویب کمیسیون عالی خواهد رسید. مسئولیت کلان اعمال مصوبات کارگروه مدیریت گذرگاه مرزی، ایجاد هماهنگیهای لازم بین دستگاه-های مرتبط در اجرای مصوبات مزبور و نظارت بر حسن اجرای آنها به عهده مرکز ملی است و دستگاههای مرتبط موظفند در اجرای مصوبات کارگروه در هماهنگی کامل با ستاد کل بر اساس نظام و آئین نامه مذکور عمل نمایند.
تبصره ۱- تعیین مصادیق محتوای مجرمانه و خدمات غیرمجاز فضای مجازی خارج از محدوده این ماده است.
تبصره ۲- امور فنی و اجرایی مربوط به گذرگاههای مرزی از قبیل راهاندازی، نگهداری، ایجاد دسترسی، توسعه و ارتقاء بر عهده وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات است.
تبصره ۳- ایجاد، نگهداری و بهرهبرداری از گذرگاههای مرزی توسط بخش خصوصی و غیر دولتی بعد از لازم الاجرا شدن این قانون ممنوع است و هر گونه تخلف از آن در حکم تصرف در اموال دولتی است. کارگروه مدیریت گذرگاه مرزی موظف است ظرف مدت شش ماه بعد از لازم الاجرا شدن این قانون نسبت به انتقال دسترسیهای بخش خصوصی به بخش دولتی که پیش از تصویب و لازم الاجرا شدن قانون وجود داشته اقدام کند.
ماده ۱۱- در راستای حفظ حقوق کاربران و حریم خصوصی آنان اعمال موضوع اصل ۲۵ قانون اساسی توسط دستگاههای مجری در فضای مجازی و گذرگاههای مرزی صرفاً با دستور قضایی و بر اساس رویه قانونی تحت نظر کمیتهای با مسئولیت قوه قضاییه امکان پذیر است.
تبصره- ترکیب و شرح وظایف کمیته مزبور به پیشنهاد رئیس قوه قضائیه به تصویب شورا خواهد رسید.
فصل پنجم: حمایت از ارائه دهندگان خدمات فضای مجازی
ماده ۱۲- درآمدهای حاصل از اجرای فصل هفتم این قانون و ۲۰ درصد وجوه حاصل از درآمدهای موضوع ماده واحده قانون «اجازه تعیین و وصول حق امتیاز فعالیت بخش غیردولتی در زمینه پست و مخابرات»، مصوب ۱۳۹۲ و بخشی از درآمدهای حاصل از تعرفه مصوب فروش واردات پهنای باند بین الملل با تصویب کمیسیون عالی و ابلاغ رئیس مرکز ملی فضای مجازی، در حساب ردیف مستقل بودجه سنواتی سالیانه کل کشور و بصورت صد در صد تخصیص یافته به نام مرکز ملی فضای مجازی و نزد خزانه داری کل کشور واریز و با پیشنهاد رئیس مرکز ملی فضای مجازی و تصویب کمیسیون در موارد زیر هزینه میگردد:
الف- ایجاد و توسعه خدمات شبکه ملی اطلاعات در مقیاس منطقهای و بین المللی.
ب- حمایت از برنامههای تبلیغاتی و بازاریابی خدمات شبکه ملی منتخب کمیسیون عالی در داخل و خارج از کشور.
پ- حمایت از توسعه ابزارهای سالمسازی و فناوریهای تنظیم گری.
ت- حمایت از راهکارهای پیشگیری از جرم در فضای مجازی.
ث- توسعه فناوریهای نوین مرتبط با خدمات شبکه ملی بویژه هوش مصنوعی، یادگیری ماشینی، زنجیره بلوکی و اینترنت اشیاء.
ج- پایش مدلهای تنظیمگری فضای مجازی و پژوهش در مورد حکمرانی بومی فضای مجازی.
چ- تحقق اهداف مندرج در ماده ۴ این قانون به پیشنهاد تنظیم گران.
تبصره- دستورالعمل مربوط به این ماده ظرف مدت شش ماه از تاریخ ابلاغ این قانون به پیشنهاد وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات به تصویب کمیسیون عالی میرسد.
ماده ۱۳- خدمات شبکه ملی و خدمات فضای مجازی که به تشخیص کمیسیون عالی بر مبنای فناوری بومی ایجاد شدهاند و درآمد سالیانه آنها بر مبنای اظهارنامه مالیاتی کمتر از سقف مصوب کمیسیون عالی باشند، مشمول حمایتهای مندرج در قانون حمایت از شرکتها و مؤسسات دانشبنیان و تجاری سازی نوآوریها و اختراعات مصوب ۵ /۸/ ۱۳۸۹ با اصلاحات و الحاقات بعدی، قانون رفع موانع تولید رقابت پذیر و ارتقای نظام مالی کشور مصوب ۱ /۲/ ۱۳۹۴ با اصلاحات و الحاقات بعدی و قانون حداکثر استفاده از توان تولیدی و خدماتی کشور و حمایت از کالای ایرانی مصوب ۱۵ /۲/ ۱۳۹۸ میشوند. تعیین نوع دانش بنیان براساس قوانین مربوط بوده و توسط معاونت علمی و فناوری ریاستجمهوری اعلام میشود.
تبصره - کمیسیون عالی ضمن انتشارعمومی دستورالعمل حمایت، گزارش عملکرد حمایتهای موضوع ماده ۱۲ را هر سه ماه یکبار به اطلاع عموم میرساند.
ماده ۱۴- دستورالعمل اجرائی پرداخت حق السهم ارائه دهندگان خدمات فضای مجازی داخلی و تولید کنندگان محتوای داخلی در آنها از محل وجوه حاصل از فروش ترافیک ظرف سه ماه از تاریخ ابلاغ این قانون در چارچوب مصوبات کمیسیون عالی، توسط کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات تصویب و ابلاغ میشود.
تبصره - هرگونه محتوای خارجی بهجز محتواهای علمی که به پیشنهاد تنظیمگر مربوط به تائید کمیسیون عالی میرسد و هرگونه محتوای داخلی مغایر با موازین شرعی و قوانین و مقررات کشور مانند فیلم، پویانمایی و سریال، مشمول حمایتهای این ماده نخواهد شد. محتوای غیر ایرانی که بصورت اشتقاقی یا سایر شقوق متضمن مالکیت فکری نظیر دوبله یا موسیقی و موارد مشابه، که بر اساس قانون قابلیت حمایت از منظر مالکیت فکری را داشته باشند، متناسب با حقوق مالکیت فکری مترتب بر آنها با نظر کمیسیون عالی از شمول این تبصره خارج هستند.
فصل ششم: حمایت از حقوق کاربران
ماده ۱۵- تضمین حقوق کاربران توسط ارائه دهندگان خدمات فضای مجازی در موارد زیر الزامی است:
الف- حفاظت از حریم خصوصی کاربران و جلوگیری از دسترسی غیرمجاز به دادههای آنها.
ب- احراز هویت معتبر کاربران و حفظ اطلاعات آنها مطابق قوانین موضوعه و سند هویت معتبر مصوب شورای عالی فضای مجازی.
پ- عدم انتقال دادههای مرتبط با هویت کاربران ایرانی به خارج از کشور.
تبصره- مصادیق دادههای مذکور به تصویب کمیسیون عالی میرسد.
ت- ذخیرهسازی و پردازش دادههای کاربران ایرانی مطابق مصوبات شورا و ضوابط و مقررات مربوط.
ث- ارائه خدمات متناسب با نیاز کاربران ویژه از جمله کودکان، نوجوانان و توانیابان براساس سند صیانت از کودکان و نوجوانان در فضای مجازی و دیگر مصوبات شورا.
ج- عدم حذف حساب کاربران و محتوای مجاز مگر به درخواست مالک آن.
چ- رعایت مواد ۵۸ تا ۶۰ قانون تجارت الکترونیکی مصوب ۱۷/ ۱۰/ ۱۳۸۲ با اصلاحات و الحاقات بعدی و عدم درخواست اجازه دسترسی مغایر با این مواد از کاربران.
تبصره- در خصوص خدمات چندگانه، عدم ارائه دادههای ضروری مربوط به یک خدمت توسط کاربر نباید موجب قطع کلی خدمات فضای مجازی موردنیاز وی شود.
ح- رعایت الزامات سالمسازی وفق مواد ۷۴۹ تا ۷۵۱ قانون مجازات اسلامی مصوب ۱۳۹۲ و اصلاحات بعدی آن و الزامات امنیتی و پدافند غیرعامل ابلاغی تنظیمگران.
خ- رعایت دستورالعمل پیشگیری، شناسایی و مقابله با جرم در خدمات فضای مجازی.
تبصره – دستورالعمل پیشگیری، شناسایی و مقابله با جرائم در خدمات فضای مجازی توسط دادستانی کل کشور با همکاری وزارت دادگستری، مرکز ملی فضای مجازی و معاونت پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه ظرف مدت سه ماه از تاریخ ابلاغ این قانون تهیه میشود و به تصویب رئیس قوه قضائیه میرسد.
د- حمایت از حق مالکیت بر شناسه کاربری وفق قانون ثبت اختراعات، طرحهای صنعتی و علائم تجاری مصوب ۱۳۸۶ و اصلاحات بعدی آن.
تبصره- دستورالعمل مربوط به این بند توسط کمیسیون عالی تصویب و ابلاغ خواهد شد.
ماده ۱۶- ارائهدهندگان خدمات فضای مجازی به منظور سالم سازی محتوای فضای عمومی خدمات فضای مجازی، موظفاند رأساً مطابق فهرست و ضوابط اعلامی کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه، حداکثر ظرف مدت ۱۲ ساعت محتوای مجرمانه مزبور را پالایش و گزارش مربوط را به دبیرخانه کارگروه مذکور ارسال نمایند.
تبصره ۱- منظور از محتوای فضای عمومی آن بخشی از محتواهای خدمات فضای مجازی است که دسترسی به آن نیاز به اخذ اجازه از کاربر ارائه دهنده محتوا ندارد.
تبصره ۲- پالایش محتوا به دستور کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه و مقامات قضایی بلافاصله لازم الاجراست.
ماده ۱۷- ارائه دهندگان خدمات فضای مجازی در صورت انجام تعهدات مندرج در مواد ۱۵ و ۱۶ این قانون، مصوبات ابلاغی تنظیمگر و موارد ذیل نسبت به عملکرد کاربران مسئولیت کیفری ندارند:
الف) اجرای دستورها و احکام صادره از سوی مقامات صلاحیتدار قانونی براساس مجوز قضایی.
ب) نگهداری و ارائه ادله الکترونیکی به مراجع ذیربط بر اساس مقررات ناظر به جمعآوری و استنادپذیری ادله الکترونیکی موضوع قانون آئین دادرسی کیفری.
فصل هفتم: ضمانت اجرا
ماده ۱۸- به موجب این قانون کلیه مصوبات نهادهای تنظیمگر لازمالاجراست. هرگونه تخلف ارائه دهندگان خدمات فضای مجازی از مصوبات تنظیمگران با ضمانتهای اجرای زیر به ترتیب، با رعایت اولویت همراه خواهد بود:
الف- اعلام عمومی تخلف انجام گرفته
ب- محدودیت در جذب کاربر جدید در بازه زمانی پنج روز تا سه ماه
پ- جریمه نقدی از ۱درصد تا ۱۰درصد درآمد سالیانه و در صورت عدم تکافوی آن، جریمه نقدی از یک برابر تا هزار برابر سقف نصاب معاملات متوسط
ت- محرومیت از عرضه و فعالیت خدمات از طریق کاهش مدت اعتبار یا تعلیق یا لغو یا عدم تمدید مجوز
ث- محرومیت از حمایتهای موضوع این قانون و سایر قوانین مصوب مجلس یا مصوب شورا
ج- محدودیت در کلیه انواع تبلیغات
چ- اعمال تعرفه ترجیحی
ح- اعمال خط مشی ترافیکی
تبصره ۱- جریمه نقدی موضوع بند «پ» به پیشنهاد مرکز ملی فضای مجازی مطابق ماده ۲۷ قانون مجازات اسلامی و تصویب هیات وزیران قابل تغییر است.
تبصره ۲- ارائه دهندگان خدمات فضای مجازی، موظفند ظرف مدتی که کمیسیون عالی پس از ابلاغ این قانون تعیین میکند، نسبت به اجرای مقررات تنظیمگران اقدام کنند. کمیسیون عالی موظف است به منظور تحقق این امر با استفاده از ابزارهای این ماده نسبت به ترغیب ارائه دهندگان خدمات فضای مجازی به انجام تعهدات مذکور اقدام کند.
تبصره ۳- در اعمال تعرفه ترجیحی و اعمال خط مشی ترافیک حد نصاب مصوب کمیسیون عالی ملاک عمل قرار خواهد گرفت.
تبصره ۴- آیین نامه اجرایی نحوه رسیدگی به تخلفات ظرف مدت سه ماه از تاریخ لازم الاجرا شدن این قانون توسط وزارت دادگستری با همکاری مرکز ملی فضای مجازی، وزارت ارتباطات و دادستانی کل کشور تهیه و به تصویب هیات وزیران میرسد.
ماده ۱۹- متخلف از تکالیف مقرر در مواد ۱۵، ۱۶ و ۱۷ این قانون به یک یا چند مورد از مجازات مقرر در ماده ۱۸ محکوم میشوند.
ماده ۲۰- هرگونه فعالیت تجاری در زمینه تولید، توزیع، تکثیر و عرضه غیرمجاز نرمافزارها یا ابزارهای دسترسی بدون پالایش (نظیر ویپیان و فیلترشکن) ممنوع بوده و مرتکب، به حبس و جزای نقدی درجه شش محکوم میشود. انتشار عمده اینگونه نرم افزارها یا ابزارها ولو به قصد غیرتجاری نیز مشمول این ماده است. کمیسیون عالی مصادیق «انتشار عمده» را تعیین و اعلام خواهد نمود. وزارت ارتباطات مکلف است مستمر و موثر این نرمافزارها را شناسایی و غیرقابل استفاده نماید.
تبصره- چنانچه مرتکب از این بابت وجهی تحصیل کرده باشد علاوه بر مجازات مقرر در این ماده به ضبط عوائد حاصل از جرم محکوم و چنانچه این جرم را به عنوان حرفه خود انتخاب کرده باشند به جزای نقدی یک تا دو برابر مال تحصیل شده محکوم خواهد شد.
ماده ۲۱- هر شخص حقیقی یا حقوقی که به طور غیر مجاز کلان دادهها و دادههای حساس و حیاتی خدمات فضای مجازی را تحصیل، شنود، سرقت یا تخریب کند یا این دادهها را در دسترس اشخاص غیر مجاز قرار دهد، علاوه بر جبران خسارت وارده به حبس درجه ۵ و یکی دیگر از مجازاتهای همان درجه محکوم میشود و چنانچه این دادهها متعلق به بیش از یک درصد ازکاربران فضای مجازی کشور باشد مجازات مرتکب یک درجه تشدید میشود.
تبصره - چنانچه اشخاصی که مسئول حفاظت از دادههای مذکور بوده یا دادهها یا سامانههای مرتبط با آنها را در اختیار دارند، بر اثر بی احتیاطی، بی مبالاتی یا عدم رعایت تدابیر امنیتی ابلاغی مرکز ملی فضای مجازی، موجب دسترسی اشخاص فاقد صلاحیت به دادههای مذکور شوند، به حبس یا جزای نقدی درجه ۶ و شش ماه تا دو سال محرومیت از اشتغال به امور مربوطه محکوم میشوند.
ماده ۲۲- مستنکف از اجرای مفاد ماده ۸ این قانون، مصوبات شورا و کمیسیون عالی به یک تا پنج سال انفصال از خدمات دولتی و عمومی محکوم میشود.
تبصره- دادگاه میتواند در صورت احراز موانع قانونی و اجرایی غیرقابل اجتناب با اخذ نظر کارشناسی کمیسیون مرتکب را از کیفر معاف نماید.
آخرین نسخه طرح را (در فرمت PDF) از اینجا دریافت کنید.