استاد دانشگاه کلمبیا آمریکا در گفتگو با تابناک:

ایران در صورت حمله اسرائیل به خاکش وارد جنگ می شود

«رابرت شاپیرو» معتقد است که اسرائیل هر اقدامی ممکن است انجام دهد اما به نظر می‌رسد ایران اجازه نخواهد داد وارد جنگ شود مگر اینکه اسرائیل مستقیماً به آن حمله کند.
کد خبر: ۱۲۶۳۷۶۴
|
۱۴ مهر ۱۴۰۳ - ۱۰:۵۱ 05 October 2024
|
4283 بازدید

بین الملل تابناک: پس از ترور سید حسن نصرالله دبیر کل حزب الله لبنان، اسرائیل حمله زمینی به جنوب لبنان را آغاز کرده است.

کارشناسان معتقدند که رژیم صهیونیستی گرچه آسیب‌هایی را در بخش فرماندهی به حزب الله لبنان وارد کرده، اما بدنه این نیروها و انبارهای تسلیحاتی آن کاملاً آماده است و آنها از انگیزه بیشتری برای مبارزه با رژیم صهیونیستی در حمله زمینی برخوردار هستند.

خبرنگار تابناک در گفت‌وگو با «رابرت شاپیرو» استاد دانشگاه کلمبیا آمریکا به این موضوع پرداخته که در ادامه می آید. وی نویسنده کتاب‌های «پنجاه سال روند در اولویت‌های سیاست آمریکایی‌ها»، «سیاستمدارها نگران نیستند: دستکاری سیاسی و از دست دادن پاسخ‌دهی دموکراتیک»، «راهنمای افکار عمومی آمریکا و رسانه‌های آکسفورد» و «فروش ترس: ضد تروریسم، رسانه‌ها و افکار عمومی» است.

*به نظر شما اهداف ترور حسن نصرالله از سوی اسرائیل چه بود؟

رهبران اسرائیل سعی می کنند رهبری حزب الله را به طور کلی از بین ببرند با این امید که حزب الله به اندازه کافی عقب نشینی کند و شمال اسرائیل در امان بماند.

 *اهداف اسرائیل از حمله زمینی به جنوب لبنان چیست؟ ایا این حمله محدود به ایجاد منطقه حائل خواهد بود؟

اینکه منطقه حائل ایجاد می کند یا می خواهد در برابر حزب الله موفق شود، هدف اسرائیل عقب نشینی حزب الله از شمال اسرائیل و ایجاد منطقه امن برای آن است. 

*آیا بعد از ترور نصرالله اسرائیل اقدامی علیه سوریه یا حوثی های یمن خواهد داشت؟

اسرائیل اکنون در جنوب لبنان فعالیت دارد و ما نمی توانیم در مورد حمله آن به سوریه یا حوثی ها در یمن صحبت کنیم. ولی اگر حوثی‌ها به حمله خود ادامه دهند، اسرائیل اقدام خواهد کرد.

* برخی استدلال کرده بودند اسرائیل خواهان تداوم آشوب در خاورمیانه است و دست به جنگ بزرگ نمی زند. آیا تحولات اخیر با این استدلال در تضاد نیست؟

به نظر می‌رسد اسرائیل به این مهم توجه می کند که تا چه حد می تواند پیش رود بدون اینکه باعث برانگیختن جنگی وسیع تر در منطقه خاورمیانه شود. جنگ وسیع تر در منطقه به نفع اسرائیل و هیچ طرف دیگری نخواهد بود. 

*برخی استدلال می کنند تا انتخابات آمریکا، اسرائیل قصد دارد به نوعی ایران را نیز به جنگ بکشاند. ممکن است اسرائیل اقدامی انجام بدهد که ایران را مجبور به جنگ مستقیم کند؟

اسرائیل هر اقدامی ممکن است انجام دهد و در اوضاع کنونی منطقه خاورمیانه هر اقدامی از سوی طرفین ممکن است. اما به نظر می‌رسد ایران اجازه نخواهد داد وارد جنگ شود مگر اینکه اسرائیل مستقیماً به آن حمله کند.

اشتراک گذاری
تور تابستان ۱۴۰۳
بلیط هواپیما
فرنام صنعت پاکسا
برچسب ها
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# حمله موشکی به اسرائیل # سید حسن نصرالله # نمازجمعه تهران
الی گشت
قیمت امروز آهن آلات
نظرسنجی
با توجه به تسلیح رژیم صهیونیستی به سلاح اتمی و حمایت تسلیحاتی و اطلاعاتی آمریکا و ناتو از این رژیم؛ با دستیابی کشورمان به سلاح هسته ای موافقید؟