تابناک گزارش می دهد

چرا ترامپ در نظرسنجی ها به هریس رسید؟/ اهمیت پیش بینی بنگاههای شرط بندی

جدیدترین نظرسنجی صورت گرفته در خصوص رقابت ترامپ و هریس حاکی از نزدیک شدن آرای نامزد جمهوری خواه به دموکرات است. البته این پیش بینی ها برای زمان کنونی است و تا زمان انتخابات یعنی 15 آبان باید دید کدام نامزد می تواند آرای مردد بیشتری را به خود جذب کند و باعث ریزش آرای مردد جذب شده به خود نیز نشود.
کد خبر: ۱۲۶۵۷۹۳
|
۲۴ مهر ۱۴۰۳ - ۱۴:۲۵ 15 October 2024
|
1969 بازدید

جدیدترین نظرسنجی صورت گرفته در خصوص رقابت ترامپ و هریس حاکی از نزدیک شدن آرای نامزد جمهوری خواه به دموکرات است.

به گزارش سرویس بین الملل تابناک، پس از اعلام نامزدی «کامالا هریس» به عنوان نامزد نهایی حزب دموکرات برای انتخابات ریاست جمهوری 2024 آمریکا، روند محبوبیت وی فزونی گرفت.

مناظره ضعیف بایدن با ترامپ، دموکراتها را به این نتیجه قاطع رسانده بود که ترامپ پیروز بلامنازع انتخابات خواهد شد.

نظرسنجی فوری بعد از مناظره، نشان می داد که در بین ناظران مناظره، ۳۳ درصد فکر می‌کردند بایدن برنده شد و ۶۷ درصد فکر می‌کردند ترامپ پیروز شده است.

شوک مثبت به کارزار انتخاباتی دموکراتها با ورود هریس

 با وجود تغییر دیرهنگام نامزد نهایی، دموکراتها توانستند با درایتی خاص و حمایت همه جانیه انرژی خود را صرف رقابت با ترامپ کنند تا رقابتهای داخلی.

بر این اساس «کامالا هریس»توانست انرژی و توان خود را صرف رقابت با ترامپ نامزد حزب جمهوری خواه کند. بر همین مطابق نظرسنجی های صورت گرفته در مرداد ماه، هریس توانست شوک و انرژی مثبتی وارد کمپین دموکراتها کند و از ترامپ پیشی گیرد.

حتی در ایالتهای کلیدی هم وضعیت هریس در مقایسه با ترامپ، بهتر بود. با وجود این از اواخر شهریور وضعیت ترامپ در برخی نظرسنجی های ملی از هریس بهتر شد.

برای نمونه در نظرسنجی‌های انجام شده توسط «هاروارد کپس» و «هریس» در این مقطه زمانی، از پیشتازی نامزد جمهوری‌خواه با ۴۷ درصد در مقایسه با نامزد دموکرات با ۴۶ درصد خبر می‌دادند. هفت درصد از افراد هم اعلام کرده بودند که هنوز تصمیم نگرفته‌اند.

همچنین نظرسنجی انجام شده توسط نیویورک‌تایمز و کالج سیِنا در این مقطع زمانی، از پیشتازی یک‌درصدی رئیس‌جمهور پیشین آمریکا خبر می‌داد. بر اساس این نظرسنجی دونالد ترامپ در سطح ملی با کسب ۴۸ درصد آرا نسبت به هریس با ۴۷ درصد برتری اندکی داشته است.

با وجود این بعد از اولین مناظره میان ترامپ و هریس، نظرسنجی ها از افزایش میزان رای هریس حکایت داشت. به طوریکه گاردین در این خصوص نوشته بود که کارزار انتخاباتی «دونالد ترامپ» با ناامیدی گسترده در میان طرفداران نسبت به مناظره ترامپ مواجه شد. این مناظره باعث شد «کامالاهریس»، ترامپ را مکرراً ترغیب کند از متن سخنرانی خارج شود و فرصت برای مقابله با هریس در سیاست از دست بدهد. جمهوری خواهان عملاً متفق القول هستند که ترامپ  در طی مناظره جایی که معاون رئیس‌جمهور عمداً وی را به علت نقاط ضعفش مورد حمله قرار می داد و وی با خشم پاسخ می داد، رتبه دوم را کسب کرده است.

«بریت هیوم»، تحلیلگر فاکس نیوز بلافاصله پس از مناظره گفته بود: ترامپ شب بدی را سپری کرد. ما امشب خیلی از نارضایتی های قدیمی را شنیدیم که همه می دانیم از نظر سیاسی اهمیت ندارند.

بر اساس نظرسنجی انجام شده توسط رسانه‌های آمریکایی بعد از اولین مناظره انتخاباتی هریس – ترامپ نیز اکثر ناظران مناظره فکر می‌کنند نامزد دموکرات‌ها در مناظره علیه نامزد جمهوری‌خواهان پیروز شده است

بر اساس نظرسنجی انجام شده توسط رسانه‌های آمریکایی بعد از اولین مناظره انتخاباتی هریس – ترامپ نیز اکثر ناظران مناظره فکر می‌کنند نامزد دموکرات‌ها در مناظره علیه نامزد جمهوری‌خواهان پیروز شده است. در مورد اینکه چه کسی در مناظره پیروز شد، ۶۳ درصد از مخاطبان مناظره هریس و ۳۷ درصد ترامپ را انتخاب کردند.

نظرسنجی گاردین پی از این مناظره نیز نشان می داد که هریس با ۲.۶ امتیاز اختلاف، ۴۸.۵ به ۴۵.۹ درصد، برتری خود را نسبت به دونالد ترامپ، نامزد جمهوری‌خواهان، افزایش داده است.

طبق این نظرسنجی، اکثریت رای‌دهندگان معتقدند که ترامپ در مناظره ۲۰ شهریور با هریس، با انحراف‌ از موضوع بحث و صحبت از جمعیت بالای حامیان خود در کمپین‌های انتخاباتی‌اش و طرح ادعاهای رد شده در مورد خوردن حیوانات خانگی توسط مهاجران هائیتی، عملا در برابر هریس باخت.

توقف شیب محبوبیت هریس

اما این روند شتابان و بر اساس نظرسنجی ها جدید متوقف شده است به گونه ای که ترامپ در وضعیت یکسان یا حتی برتری در مقایسه با هریس قرار دارد. ناظران پیش بینی می کردند که انرژی مثبت وارد شده به کمپین انتخاباتی دموکراتها با ورود هریس، برای تداوم نیازمند چگونگی عملکرد این کمپین است.

نظرسنجی تازه شبکه خبری «ان‌بی‌سی نیوز» نشان می‌دهد «دونالد ترامپ» نامزد حزب جمهوری‌خواه در انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۴ آمریکا و «کامالا هریس» رقیب دموکرات وی از محبوبیت یکسانی برخوردار هستند و ترامپ توانسته خود را به هریس برساند.

به گزارش ان‌بی‌سی نیوز، درحالی‌که سه هفته تا انتخابات ریاست‌جمهوری ایالات متحده باقی مانده، این نظرسنجی تازه نشان می‌دهد نسبت به یک ماه گذشته، از محبوبیت هریس کاسته و بر محبوبیت ترامپ افزوده شده است.

رسانه آمریکایی با استناد به آرای ۴۸ درصد هر ۲ نامزد این انتخابات، اعلام کرده است که دیگر نشانه‌ای از پیشرفت محبوبیت هریس مشاهده نمی‌شود و این رقابت بسیار تنگاتنگ دنبال می‌شود. در نظرسنجی ماه گذشته ان‌بی‌سی نیوز، ترامپ ۴۴ درصد از آرا را به خود اختصاص داده بود و هریس با ۴۹ درصد، پیشتاز بود.

دلایل کاهش محبوبیت هریس

به گزارش ان‌بی‌سی نیوز، یکی از دلایل کاهش محبوبیت هریس نسبت به ترامپ این است که او هم‌حزبی و معاون «جو بایدن» رئیس‌جمهور کنونی ایالات متحده است و رأی‌دهندگان آمریکایی او را نه نماد یک تغییر بنیادین در روند سیاسی، بلکه به‌عنوان نماد تداوم سیاست‌های موجود می‌بینند.

به گزارش ان‌بی‌سی نیوز، یکی از دلایل کاهش محبوبیت هریس نسبت به ترامپ این است که او هم‌حزبی و معاون «جو بایدن» رئیس‌جمهور کنونی ایالات متحده است و رأی‌دهندگان آمریکایی او را نه نماد یک تغییر بنیادین در روند سیاسی، بلکه به‌عنوان نماد تداوم سیاست‌های موجود می‌بینند

بااین‌حال، ۱۰ درصد از رأی‌دهندگان به هریس و ترامپ گفتند که ممکن است نظر خود را تغییر دهند. بسیاری از شرکت‌کنندگان در نظرسنجی هم گفتند هنوز نمی‌دانند در انتخابات پنجم نوامبر (۱۵ آبان) به کدام یک از نامزدها رأی بدهند.

آمارها نشان می‌دهد هریس و ترامپ رقابت پایاپایی دارند و بر اساس این نظرسنجی، هریس باید بر جذب رأی‌دهندگان مردد تمرکز کند و ترامپ هم باید به افرادی که ممکن است به او رأی دهند تضمین دهد رفتارهای غیرقابل‌پیش‌بینی و جنجالی دور اول ریاست‌جمهوری خود را تکرار نخواهد کرد.

نظرسنجی جدید موسسه راسموسن در بازه زمانی 6 تا 9 اکتبر(15 مهر تا 18 مهر) و با ضریب خطای دو درصدی، نیز نشان می دهد «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور پیشین آمریکا و نامزد حزب جمهوری‌خواه در انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۴ آمریکا از ۲ درصد حمایت مردمی بیشتر نسبت به رقیبش «کامالا هریس» نامزد حزب دموکرات برخوردار است.

بر اساس این نظرسنجی، اگر امروز انتخابات برگزار شود، ۴۸ درصد رای‌دهندگان احتمالی به ترامپ و ۴۶ درصد دیگر نیز به هریس رای خواهند داد. ۳ درصد گفته‌اند به کاندیدای دیگری رای می‌دهند و ۳ درصد دیگر هنوز تصمیم قطعی نگرفته‌اند.
نظرسنجی موسسه ردفیلد و ویلتون که قبل از این نظرسنجی صورت گرفته بود، نشان می داد که هریس از برتری ۲ درصدی نسبت به ترامپ برخوردار است.

هریس برای اینکه بتواند نظر لابی یهود را با خود به همراه داشته باشد و نظر رنگین پوستان و اقلیتهای نژادی را نیز کسب کند باید در موارد دیگر سیاست خارجی راه جدای خود از بایدن را به نمایش بگذارد

یکی از نکاتی که در ایالتهای چرخشی به ویژه میشیگان بر آرای هریس تاثیر گذاشت رویکرد او به جنگ غزه بوده است. نیم‌میلیون لبنانی‌تبار در این ایالت زندگی می کنند. با این وجود برخی ناظران معتقدند که هریس برای اینکه بتواند نظر لابی یهود را با خود به همراه داشته باشد و نظر رنگین پوستان و اقلیتهای نژادی را نیز کسب کند باید در موارد دیگر سیاست خارجی راه جدای خود از بایدن را به نمایش بگذارد.

سبد رای دو نامزد

پروفسور محمود منشی پوری استاد دانشگاههای سانفرانسیسکو و کالیفرنیا برکلی در این زمینه می گوید: در انتخابات آمریکا هفت ایالت نقش عمده در تعیین رئیس‌جمهور آمریکا دارند: جورجیا و کارولینای شمالی در شرق، آریزونا و نوادا در غرب، و سه ایالت در مرکز آمریکا که به آن‌ها ایالت‌های نوسانی می‌گویند: میشیگان، ویسکانسین و پنسیلوانیا (این ایالت رأی الکترال کالج بیشتری دارد). در ایالت میشیگان نیم میلیون جمعیت لبنانی‌تبار ساکن است؛ از این نیم میلیون حدود ۲۱۱ هزار نفر واجد شرایط رأی دادن هستند و می‌توانند نقش بسیار مؤثری داشته باشند در اینکه چه کسی در میشیگان پیروی می‌شود. در سال ۲۰۲۰، بایدن با ۱۵۴ هزار رأی توانست میشیگان را ببرد. همچنین بایدن با حدود ۲۰ هزار رأی ویسکانسین و با حدود ۸۰ هزار رأی پنسیلوانیا را برد. می‌خواهم بگویم ۲۱۱ هزار نفر در میشیگان چقدر می‌توانند اثرگذار باشند.

منشی پوری معتقد است: طرفداران ترامپ معمولاً سفیدپوستانی هستند که تحصیلات دانشگاهی ندارند و این افراد در سه ایالت پنسیلوانیا، ویسکانسین و میشیگان، بالای ۵۰ درصد جمعیت را تشکیل می‌دهند و این سه ایالت، ایالت‌های کلیدی و نوسانی هستند. دومین گروه طرفدار ترامپ، مسیحیان دست راستی هستند که حساسیت زیادی به مسئلۀ سقط جنین دارند. سومین گروه، گروه‌های نژادپرست آمریکایی ضد مهاجرین هستند. این گروه به دلیل حساسیتشان به مهاجرت به ترامپ رأی می‌دهند. چهارمین گروه، لاتین‌تباران هستند که قبلاً به دموکرات‌ها رأی می‌دادند؛ ۶۷ درصد آنان به بایدن رأی دادند، اما طبق نظرسنجی‌ها حالا ۵۴ درصد قرار است به هریس رأی بدهند. دلیل این ریزش، مسائل اقتصادی است.

وی می گوید: اولین گروه طرفدار هریس، خانم‌ها هستند که روی سقط جنین حساس هستند؛ ۶۱ درصد از خانم‌های آمریکایی مایل هستند که سقط جنین حق طبیعی‌شان باشد. دومین گروه، سفیدپوستانی هستند که تحصیلات دانشگاهی دارند و در حومۀ شهرها زندگی می‌کنند. سومین گروه، رأی‌دهندگان لاتین‌تبار هستند که قبلاً گفته شد در دوره‌های قبل به‌طور عمده رأی می‌دادند، اما حالا تعدادشان کم شده است. چهارم، مهاجران‌اند؛ آمریکا کشور مهاجران است و اکثر مهاجران تمایل دارند به دموکرات‌ها رأی بدهند. پنجم، اتحادیه‌های کارگری؛ اخیراً دولت بایدن و هریس با کارگران بارانداز در بنادر شرق آمریکا به یک توافق نسبی رسید.

استاد دانشگاه برکلی معتقد است: این انتخابات البته غیرقابل پیش‌بینی است و به روز رأی‌گیری بستگی دارد. افراد مردد حائز اهمیت هستند. در هفت ایالتی که کلیدی هستند، هنوز سه میلیون نفر تصمیم خود را برای انتخابات نگرفتند. گروه بعدی، نسل z (بازۀ سنی ۱۷ تا ۲۸) هستند که تعداد آنان نیز زیاد است؛ حدود ۲۰ میلیون نفر.

تفاوت طرفداران هریس و طرفداران ترامپ در این است که طرفداران ترامپ معمولاً در انتخابات شرکت می‌کنند، اما برخی طرفداران هریس که از نسل z هستند، اگرچه در کلام از وی حمایت می‌کنند، اما در عمل، رأی نمی‌دهند

وی می گوید: تفاوت طرفداران هریس و طرفداران ترامپ در این است که طرفداران ترامپ معمولاً در انتخابات شرکت می‌کنند، اما برخی طرفداران هریس که از نسل z هستند، اگرچه در کلام از وی حمایت می‌کنند، اما در عمل، رأی نمی‌دهند. شکاف جنسیتی و شکاف نژادی هم در این انتخابات مشهود است. ۵۸ درصد بانوان طرفدار هریس هستند، اما ۵۲ درصد مردان می‌خواهند به ترامپ رأی دهند. ۵۲ درصد سفیدپوستان می‌خواهند به ترامپ رأی دهند؛ در حالی که ۸۵ درصد سیاهپوستان می‌خواهند به هریس رأی دهند. البته سیاهان آمریکا به‌طور کلی حداکثر ۱۵ درصد جمعیت آمریکا را تشکیل می‌دهند.

نظرسنجی های ملی آمریکا اگرچه از رقابت نزدیک ترامپ و هریس حکایت دارد ولی ممکن است در ایالتهای کلیدی وضعیت از کنترل هریس و به نفع ترامپ تغییر کند.

بنگاههای شرط بندی چه می گویند؟

یکی از معیارهای مهم در پیش بینی پیروز انتخابات آمریکا بنگاههای شرط بندی است. در 10 انتخابات قبلی آمریکا، این بنگاهها 9 مورد را درست پیش بینی کرده اند. در حال حاضر نیز پیش بینی این بنگاهها به نفع ترامپ است به گونه ای که پیش بینی 5 بنگاه شرط بندی 53.5 درصد شانس را به ترامپ می دهند.

بر اساس پیش بینی این 5 بنگاه شرط بندی، هریس 46 درصد شانس پیروزی دارد که با این پیش بینی ترامپ 7 و نیم درصد جلوتر است.

البته این پیش بینی ها برای زمان کنونی است و تا زمان انتخابات یعنی 15 آبان باید دید کدام نامزد می تواند آرای مردد بیشتری را به خود جذب کند و باعث ریزش آرای مردد جذب شده به خود نیز نشود.

اشتراک گذاری
تور تابستان ۱۴۰۳
بلیط هواپیما
فرنام صنعت پاکسا
برچسب ها
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# حمله موشکی به اسرائیل # سید حسن نصرالله # نمازجمعه تهران # جنگ ایران و اسرائیل # سوخو # اس 400
الی گشت
قیمت امروز آهن آلات
نظرسنجی
با توجه به تسلیح رژیم صهیونیستی به سلاح اتمی و حمایت تسلیحاتی و اطلاعاتی آمریکا و ناتو از این رژیم؛ با دستیابی کشورمان به سلاح هسته ای موافقید؟