بازدید 26480

اگر غبار خوزستان به شمال تهران برسد!

کد خبر: ۱۳۲۰۹
تاریخ انتشار: ۱۲ تير ۱۳۸۷ - ۱۲:۱۵ 02 July 2008
دکتر «عليرضا مخبر دزفولي» در يادداشتي نوشت: يادش بخير! در دوران جنگ، اگر در ياد مسئولان مانده باشد، در دزفول؛ همان شهر نمونه که نماد مقاومت ملت شرافتمند ايران در برابر متجاوزان به ميهن عزيز اسلامي‌مان بود و فرزندان غيورش هم در جبهه‌ها پيشتازان تهاجم به دشمن شقي بودند، نزديک به دويست موشک 9 و 12 متري انباشته از مواد منفجره به زمين خورد که اهل فنون نظامي مي‌گفتند لرزش لحظه‌اي آن در هنگام برخورد با زمين، بيش از هشت ريشتر است؛ دروغ يا راستش با خودشان.
ولي آنچه همه مردم تجربه کردند، اين بود که هر کس در هر حالي بود، حس مي‌کرد علاوه بر صداي مهيب و وصف‌ناشدني آن در لحظه برخورد با زمين، تکاني که به شهر و مردمش مي‌داد، کوه را ويران مي‌کرد و چنين بود که در هر محلّي که موشک به زمين مي‌خورد تا ابعاد 150 متر از هر سو، خانه‌هاي مردم چنان صاف مي‌گشت که مي‌شد در آن زمين پياز کاشت!

اين همه نوشتم تا به ياد مسئولان بيندازم که بر مردم شريف و مظلوم خوزستان در دفاع هشت ساله چه گذشت و مسئولان هم چقدر حقّ حمايت از چنين استاني را پس از جنگ در تخصيص‌ها و بودجه‌بندي‌ها و حتّي سفرهاي استاني خوب ادا کردند!
بگذريم، خوزستان دلير که در جنگ‌ها و هجمه‌ها به ساحت ايران اسلامي همه به يادش مي‌افتند و دلير مردي مردان و زنانش و فارس و عربش را مي‌ستايند! و پس از رفع خطر، دوباره فراموشش مي‌کنند، اکنون نزديک به دو ماه تمام است که با پديده گرد و خاک و غبار‌هاي غليظ برخاسته از سوي کشور برادر و عزيزمان عراق! روبه‌روست و سلامت مردم مظلوم آن در خطر است. من نمي‌دانم آيا کنترل اين گرد و غبار غليظ، راهکار علمي دارد يا نه، که حتما دارد.
من نمي‌دانم آيا به رهبر انقلاب، گزارشي از وضع اسفبار خوزستان با گرد و خاکي که به شدّت هم شايع است كه آغشته به مواد راديواکتيو ناشي از بمباران جنوب عراق در جنگ کذايي نفت است، ارسال مي‌شود يا نه؟ آيا اگر اين غبار به شمال تهران مي‌رسيد ـ که اقامتگاه خدمتگزاران ملّت است ـ برخورد همين‌گونه بود؟

تصوير ماهواره‌اي ناسا از گردوغبار در تاريخ 11 تيرماه
 
آيا رسيدن غبار به تهران، سرنوشت خوزستان هم عوض ‌مي‌كند و چاره‌اي براي مردم محروم اين استان انديشيده مي‌شود، ولي اگر اين اتفاق نيفتاد، به مسئولان تهران نشين توصيه مي‌کنم مردم خوزستان و فرزندان نورسته و پيران و سالخوردگان و شيميايي‌هاي اين استان را در تخيّل خود و نه در آموزه‌هاي ديني، برادران و خواهران خود بشمرند و دست‌كم از صدا وسيماي استاني و کشوري، راه‌هاي عملي مقابله با آن و ماسک‌هايي را که بر اين گرد و غبار مؤثرند، به مردم معرفي کنند و اگر با توجّه به قيمت پايين نفت! بار سنگيني بر دوش دولت نيست، دستور دهند در يک بسيج همگاني، ماسک‌هاي مخصوص در اختيار مردم قرار گيرد و دستگاه‌هاي مربوطه هم سهميه بنزين مردم خوزستان را دست‌‌كم در اين ماه‌ها افزايش دهند تا مردم با خيال راحت شيشه‌هاي ماشينشان را بالا بکشند و اين گرد و خاک وارد ريه‌هاي آنها نشود.

صبح با راننده‌اي هم مسير شدم. در اين غبار غليظ که حدّاکثر ديد راننده 2 متر است، ديدم دستمالي جلوي دهنش گرفته و مرتّب عرق مي‌ريخت و سرفه مي‌کرد، ولي شيشه‌هاي ماشينش پايين بود. به او گفتم من پزشکم اين دستمال تو هيچ تأثيري بر اين غبار ندارد، چرا شيشه‌ها را بالا نمي‌کشي؟ گفت: آقاي دکتر، من هم شيميايي دوران جنگم، ولي معاش من از اين ماشين تأمين مي‌شود. مگر سهميه من چقدر است که کولر را روشن کنم؟! ديدم راست مي‌گويد. تمام مسير به ياد جمله‌هاي امام بودم که نگذاريد پيشکسوتان شهادت و خون در زندگي روزمره فراموش شوند و به اين جمله او که خوزستان دين خود را به اسلام عزيز ادا کرد و به اين جمله او قريب به مضمون که اگر مسئولان از پيشكسوتان جبهه و جهاد غفلت کنند، در آتش قهر خدا مي‌سوزند و... با خود مي‌گفتم: آيا مسئولان به روزي که با اين رهبر الهي در سراي ديگر مواجه شوند، هم مي‌انديشند؟ حتما مي‌انديشند، حتما.
تور تابستان ۱۴۰۳
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۶
انتشار یافته: ۰
این گرد و غبار حدود 6 ماه است که زندگی را مختل کرده است.دو ماه هم که اصلا روز عادی نداشتیم .
با سلام و خسته نباشيد خدا پدر دكتر مخبر را بيامرزد كه يه يادداشتي نوشت متاسفانه مسئولان استان كه واكنشي نشان نمي دهند واقعا ار اين گرد و خاك در تهران بود مسئولين كشور بازهم كار نمي كردند ترا به خدا به فكر مردو مظلوم و محروم خوزستان باشيد در شمال كشور برف ببارد همه جا تعطيل است آيا اين گرد و خاك غليظ همچنين گرماي طاقت فرسا كه به گفته پزشكان براي همه افراد بخصوص مضر است تعصيلي ندارد؟؟
سلام

من با نظرات اين آقاي دكتر كاملا"موافق هستم. بنده ساكن شهرستان ماهشهروكارمند پتروشيمي هستم. گرد و خاك در 2 ماه اخير علاوه بر تاثير منفي بر حمل و نقل هوائي بر ساكنان منطقه نيز اثر رواني منفي بسياري گذاشته است. ظاهرا" اين گرد و خاك توسط دولت عراق در سالهاي گذشته كنترل ميشده كه متاسفانه در حال حاضر توجهي به آن نميشود.
سلام.ضمن تشکر از آقای دکتر و تابناک که به فکر خوزستانی ها هستند باید عرض کنم که همین پدیده باعث افزایش مهاجرت (فصلی یا دائمی) هم شده.
افسوس كه هميشه نوش دارويي بعد از مرگ سهراب !!!!!
در استان بوشهر هم اوضاع بر همین منوال است. اضافه کنید قطعی برق و خاموشی های نوبتی را...
براستی بالانشینان تحمل 40 درجه حرارت را با 100 درصد رطوبت بدون کولر دارند..؟
با تشکر از آقای دکتر مخبر دزفولی ، امیدوارم کسی باشد که به این مشکل حیاتی مردم خوزستان اهمیت دهد و لااقل در سیمای سراسری کارشناسان محیط زیست را دعوت کنند و به بحث این مسئله بحرانی بپردازند.
آيا هيچ گوش شنوايي نيست كه داد اين مردم مظلوم خوزستان را بشنود ؟بخدا قسم ديگرر تحمل نداريم گرماي طاقت فرساي 50 تا 60 درجه از يكطرف و باران گرد و خاك از طرف ديگر توان مردم را بريده ؟
ضمن تشکر از همشهری عزیز میخواستم این نکته را اضافه کنم که این مشکل باید از طریق جوامع بین المللی حل شود و محلهای مبدا این گرد و غبار با کمک تکنولوژی روز مشخص و بعد از انجام مطالعات لازم تمهیدات لازم انجام شود و در حل این مشکل کشورهای عراق وعربستان باید بیشترین سهم را داشته باشند چون مشکل از جانب آنها ایجاد شده است و در صورت ازوم بانکهای جهانی و اسلامی نیز اعتبارات لازم را در اختیار قرار دهند .
شاید اگر چنین وضعی ادامه یابد شاهد مهاجرت مردم ار اهواز ، آبادان و دیگر شهرهای در معرض خطر خواهیم بود.
اقای مخبر دست شما درد نکند که حق مطلب را بدرستی ادا کردید من خود ساکن اهواز هستم اما تنها گلایه ای که داشتم کاش حتی المقدور بخاطر خوزستان عزیز در ابتدای کلامتان به شهر خاصی اشاره نمی کردید خرمشهر ابادان بستان سوسنگرد هویزه شوش تا اندیمشک مسجدسلیمان و.... همه در ایام جنگ زیر برد توپ وتانک ویا موشک بوده اند واین شهرها متاسفانه بواسطه همین قوم گرایی ها در استان به حق خود نرسیده اند خوزستان هم همین وضعیت را در کشور دارد تا زمانی که همه نگاه ها به همه نقاط کشور یکسان نیست باید شاهد این بی تفاوتی ها باشیم وقتی ابادان مسجدسلیمان و.. که مهد نفت وگاز وانرژی هستند از نعمت گاز برخوردار نباشند وقتی بزرگترین رودها وسدهای کشور در این استان باشد وبعضی شهرهای آن مشکل اب دارند وقتی علیرغم این همه منابع خداداد وموقعیت منحصربفرد استان درصد بیکاری در ان چشمگیراست دیگر چه می توان گفت وچه انتظاری باید داشت شاید سکوت بهترین فریاد باشد تا خفتگان خفته کمی بخود ایند ودرد این خوزستانی ها را چاره اندیشی کنند
بنده در يكي از شركتهاي استان خوزستان مشغول بكار هستم. هر روز بايد مسير شركت تا منزل رو كه حدود يك ساعت و جاده اي روستايي از شوشتر تا شركت هست رو طي كنم. حالا صبح رو بخاطر خنكي هوا ميشه پنجره ها رو بست ولي عصر كه ساعت 4 توي اوج گرماي 45-50 درجه از سر كار برميگرديم رو چه كنيم، كه خيلي از همكاران گردو غبار رو به گرمي هوا ترجيح ميدن و تمام پنجره هاي اتوبوس رو باز ميكنن. توي محيط شركت دريغ از توزيع ماسك ، حتي نيروهاي حراستي كه تمام كارشون تو فضاي باز هست از داشتن ماسك محروم هستن.
دو سه ماهي هست كه وضعيت ما و كل خوزستان اين چنينه. واقعا مسئولان يه فكري به حال اين مردم بكنن. با اطلاع رساني در تلويزيون و فقط اينكه زير نويس كنن كه تو اين هوا بيرون نرين كار درست نميشه، امكان نداره كه مردم كار و زندگيشون رو رها كنن .
از اطلاع رساني سايت شما تشكر ميكنم.
بسمه تعالی
باسلام
وضعیت منطقه عسلویه نیز کمتر از خوزستان نیست چرا که اینجا علاوه بر گردوغبار، آلودگی شیمیایی ناشی از وجود کارخانجات نیز هست و اگر شرجی باشد هرچه آلودگی باشد وارد ریه می شود.لطفا این پیام را درج فرمائید تا مردم بدانند که اینجا فقط حوزه گازی و انرژی نیست بلکه یکی از حوزه های آلودگی دنیاست.
باتشکر
متاسفانه استان زرخیز خوزستان با داشتن بیشتر منابع نفتی و گازی و صنایع کوچک وبزرگ کشور که آلودگیهای خاص خود را دارند ، همچنین با داشتن محصولات مختلف کشاورزی و البته داشتن قدمت تاریخی بسیار و ازهمه مهمتر داشتن پیکر های پاک شهیدان دفاع مقدس و داشتن اسوه مقاومت (خرمشهر) همچنان یکی از استانهای محروم کشور است!!!! میزان بیکاری در این استان بر هیچ کس پوشیده نیست که باید به آن کارگرانی را که به دلیل سیاستهای نادرست تعدیل شده اندرا افزود. نداشتن بسیاری از امکانات اولیه شهری نظیر فاضلاب مناسب حتی در مرکز استان و ... را داشته باشید و به همه اینها پدیده جدید گرد و غبار و هوای آلوده را نیز بیافزایید. به این ترنیب به قدری عرصه به مردم این استان تنگ شده است که خانواده های بسیاری از مرکز استان به دنبال مهاجرت به سایر نقاط کشور هستند و شهرهایی را در ایام جنگ و نبود امنیت ترک نکرده اند به دلیل کم توجهی مسئولان ناچار به ترک آن شده اند بنابراین ضروری است امکانی برای مردم این استان فراهم گردد که حداقل گرمای طاقت فرسای این ایام سال را بدون گردوغبار تحمل نمایند و در صورتی که امکان کنترل این آلودگی که گفته می شود از صحراهای منطقه بیطرف عربی و به دلیل از بین رفتن پوشش گیاهی جنوب عراق وارد کشورمان می گردد، وجود داشته باشد در کمترین زمان ممکن بررسی نموده و رفع نمایند.
شما تابناکی ها فقط اخبار و نظراتی که به نفع خودتونه چاپ می کنید.مردم خوزستان از غبار در عذابند و ما مردم مشهد از ترافیک و میلیاردها میلیارد سرمایه ای که صرف متروی مشهد شد و پس از 5 سال کماکان بلا استفاده مانده.حال من می پرسم اگر متروی مشهد در تهران بود...!!!ایا باز هم این چنین با بی مهری با مردم رفتار می کردند؟؟این بی عدالتی در تمام زمینه ها و برای تمام شهر ها در مقایسه با تهران وجود دارد.
یادداشت زیبایی بود ولی اگر از قطعی برق در این هوای دلپذیر استان خوزستان یادی می شد متن کاملتر می بود .
الان سالهاست که هموطنان عزیزمان در خوزستان با چنین گرد و غباری روبرو هستند و اینطور که معلوم است هر سال بدتر هم می شود. من امسال به خوزستان سفر کردم و با دختر عمه خود روی تخت بیمارستان عید را تبریک گفتم چون بخاطر همین گرد و غبارها ایشان مریض شده بودند و تمام ایام خوش عید را در بیمارستان سپری کردند. امیدوارم هر چه زودتر چاره ای اندیشیده شود. با تشکر
با تشکر از آقای دکتر مخبر دزفولی ، امیدوارم کسی باشد که به این مشکل حیاتی مردم خوزستان اهمیت دهد و لااقل در سیمای سراسری کارشناسان محیط زیست را دعوت کنند و به بحث این مسئله بحرانی بپردازند.
آقای دکتر دست شما درد نکنه که درد دل مردم خوزستان را عنوان میکنید ، ولی مگر نه اینکه آب خوزستان را از سر چشمه به جاهای دیگر بردند و مردم آبادان و خرمشهر بی آب بودند حتی نمایندگان استان که فقط موقع انتخابات در کنار مردم هستند اقدامی در اینمورد نکردند ، مگر نه اینکه 2 درصد از درآمد نفتی سهم استان خوزستان است ولی آثار آنرا در استان نمی بینیم ، مگر نه اینکه در سفرهای استانی اعتباراتی برای هر استان در نظر گرفته میشود ، برای خوزستان چه آثار داشته ؟ بجز گرانی ! آیا تا قبل از اینکه جنگ به تهران برسد کسی به فکر پایان دادن جنگ افتاد ؟ پس خدا کند که گردو غبار به تهران برسد تا مشکل گردوغبار حل شود .
سلام
در ماهشهر به حدي هوا كثيف وآلوده است كه نفس كشيدن بسيار سخت است چون آلاينده هاي شيميائي پتروشيمي از يك طرف گرد غباري كه حتي 20متري خود رانميبيني از يك طرف به خاطر سهميه بندي بنزين جرات كولر ماشن رو روشن كردن كه نداريم تازه روزي 4ساعت هم برق در هواي 50درجه هم ميرود شما رابه خدا بگوييد كدام مسئول در چنين شرايطي زندگي ميكند كمي هم به فكر محرومان باشيد
سلام،
هر چند تا كنون نظر من را لحاظ ننموده ايد؛
من به مدت كوتاهي از تهران به خوزستان ماموريت رفته ام. روزهاي زيادي ما حتي فاصله 2 متري جلوي خود را در جاده اهواز-خرمشهر نديده ايم. واقعا" جاي تأسف دارد كه استانهايي كه حد اقل 90 درصد توليد و درآمد كشور را دارند از حداقل احتياجات خود نظير هوا، آب بي بهره باشند. به نظر من مشكل گرد و خاك اهواز را با پاشيدن قير يا ديگر مواد فسيلي بازيافتي روي خاكهاي در حال حركت عراق ميتوان كنترل كرد. مطمئنا" راههاي ديگري هم هست، اگر بخواهيم!
با سلام.متاسفانه استان بوشهر هم به این مصیبت دچار است.امروز 12/4/87 دو روز است که این گرد و غبار بوشهر را هم پوشانده است.تمامی پروازها از دو روز پیش لغو است و زندگی کاملاً مختل شده است.
به نام خدا
وضعيت آن چنان تلخ و بحراني است كه در مخليه هيچ كس نمي گنجد .راه حل هم داشته و دارد چرا كه در گذشته هاي خيلي دور اطراف كوه پايه هاي اميديه و آغاجري هم همين وضع راداشت در ان زمانهاي دور خدا ميداند كدام آدم شير پاك خورده اي بر اساس نظر كارشناسان زمان خود با استفاده از ضايعات نفتي يا به تعبيري مالچ و كاشت در خت كويري كهور در منطقه اي وسيع كل وضعيت زيست محيطي را تغيير داد.ولي ظاهرا امروز كسي گوشش به اين حرفها بدهكار نيست و يا شايد مسئولين آنچنان گرفتار مسائل بزرگند كه اين يكي خيلي بي اهيمت است .
در ایلام وضعیت فجیع تر است چرا که ذر مرکز غرب واقع شده و هرگاه که غباری از سمت عراق می آید از آن بی نصیب نیستیم. درختهای بلوط که به دلیل خشکسالی از تشنگی هلاک شده اند، از شدت گرد و غبار نفس هم نمی کشند. برگهای آنها را به زحمت می توان دید. آگر وضع همینطور ادامه داشته باشد، چند سال دیگر غرب کشور هم کویر خواهد شد. واقعا این همه متخصص کشاورزی در کشور داریم که باید جهت سلامتی مردم و حفظ محیط زیست برای تثبیت شنهای روان در عراق و عربستان تدبیری بیندیشند.
به نام خدا
متاسفانه این وضعیت در جهرم هم شروع شده از دیروز 11-04-87 که هر روز هم گردو خاک غلیظ تر می شود. فکری به حال این وضعیت بکنید. لطفا
مطلب به زیبایی بیان شد ...امید که کسی به درد دل هموطنان عزیز ما گوش فرادهد.....همه ایران متعلق به همه ایرانیان است و جا دارد مسئولین نسبت به رفع مشکلات در هر کجای ایران عزیز اقدام کنند...یاد دلاوریهای مردم عزیز خوزستان در یاد مردم همیشه باقی است..ای کاش مسئولین کمی احساس مسئولیت کنند....
با سلام و تشکر از پرداختن به این موضوع که اگه برای خیلی ها مهم نباشه برای ما استانهای مرزی و درگیر خیلی حیاتیه.ایلام مظلوم ما هم مدتهاست دست به گریبان این مشکله لا ینحله!! مرکز استان به علت وجود کوههایی که شهر را احاطه کرده و مانع وزش موثر باد میشوند وضعیت رقت باری دارد.کمی دیدو گرما و قطع برق مردم و خصوصا جانبازان عزیز شمیایی نفسگیر کرده است. دریغ از اطلاع رسانی درست دریغ از آموزش صحیح به مردم دریغ از هشدارهای پزشکی به مردم کجاست رسانه ملی!!!! کولرهای آبیمان که شدهاند دستگاه پمپاژ گرد و خاک به داخل خانه بچه هایمان از بس خانه مانده اند خلق و خویشان تغییر کرده و دچار پرخاشگری شده اند امان از افسردگی و بی کسی.
یادداشت آموزنده ای است.بعنوان یکی از ساکنین اهواز، مشکل گرد و غبار( دقیقتر خاک) طی سه الی چهار ساله ی اخیر در حال رشد بوده بطوریکه در سال جدید تکرار این پدیده بسیار زیاد و آزار دهنده شده است. البته شنیده ها حاکی است که آثار آن تا مناطقی چون شیراز، لرستان و ... نیز سرایت نموده است. جالب آن که بعنوان کسی که پیگیر اخبار جراید هستم تا بحال ندیده ام و نشنیده ام که نهاد دولتی و یا مسئولی متوجه این موضوع شده باشد و اقدام به مطالعه و ریشه یابی این پدیده ی (نو ظهور )کرده باشد. امیدوارم اقدام مهمی صورت پذیرد.
در كليه كشورهاي حاشيه خليج فارس كه ما زندكي ميكنيم و محصور از شنهاي روان است هنوز مشكل اينجنيني نديده ايم, جون به سلامت شهروندان اهميت ميدهند. يادمان نرود مظلوميت اين مردم صبور و فداكار خوزستان را كه تمام هستي خود را در طبق اخلاص كذاشتند. انها شايسته توجه بيشترند.حتي اكر دم بر نياورند , دريابيد انان را.
به قول پدرم :برای کم فشاری آب منازل خود پمپ تهیه کرده ایم وبرای آب نامطبوع شهرمان(اهواز) در هر خانه یک دستگاه تصفیه آّب تهیه کرده ایم وبرای این بی برقی های جدید نیز باید یک دستگاه دیزل تهیه کنیم تا کاملا از خدمات! مستقل شویم ودر این گرمای طاقت فرسای خوزستان با دیزل برق در خانه هم اجازه نفس کشیدن به فرزندان خرد سال خوددهیم و آب پاک با دستگاه تصفیه منزل خود با فشار مناسب توسط پمپ منزل خود داشته باشیم خدایا تو خود شاهدی بر خوزستان ومردم آن چه میگذرد
توي ايلام هم وضع همين است.شما از مديران پايتخت نشين گله دارين ما از مديران مثلا بومي.حتي حاضر نيستند يك روز رو تعطيل كنند تا حداقل ...درحاليكه اگه تهران بود تعطيليها دوبله ميشد.
اگر مسوولان محترم تهران نشين نجنبند ، اين مشكل گريبان آنها را نيز قطعا خواهد گرفت . الان چند روز است كه در شيراز نيز اين وضعيت وجود دارد و گرد و غبار شديدي همه جا را فراگرفته است . با توجه به اينكه اين اولين بار است كه در شيراز چنين پديده اي مشاهده ميشود ، قطعا در سالهاي آينده به تمام نقاط كشور گسترش خواهد يافت و گريبان عزيزان مسوول در حال سكونت در تهران را نيز خواهد گرفت . ولي مطمئن باشيد كه تا اين گرد وغبار عملا به تهران نرسد ، هيچ اقدامي انجام نخواهد شد ، درست مانند ساير مسائل و مشكلات .
با تشکر از آقای دکتر دزفولی . موضوع جالبی را بیان نمودند . باید بگویم که با قیمت فعلی نفت(حدود 150 $) و تامین 98% بودجه کشور از ذخایر این استان محروم ، هنوز وقت آن نرسیده که مسئولین محترم کشور نسبت به سیاستهای خود در رابطه با این استان تجدید نظر کنند ! تصور این موضوع که اگر قرار میبود منابع هر استان صرف همان استان شود ، لرزه بر اندام انسان می افکند .
با سلام - قريب به 5 ماه است از وخامت و بحراني شدن وضعيت هواي منطقه كه بعنوان منبع تامين اكسيژن بدن انسان است مي گذرد و دريغ از كوچكترين پژوهش و تحقيق علمي كه حداقل علت قطعي اين پديده خطرناك براي مردم روشن شود ، حل معضل پيش كش مسئولين ، حداقل بررسي و اعلام قطعي شود تا مردم تكليف خود را بدانند و بتوانند براي زندگيشان تصميم بگيرند . يك ساختمان در شمال تهران ويران مي شود و 15 نفر كشته ميشود تمام مسئولين در محل حاضر ميشوند و حداقل دو شب برنامه سراسري گفتگوي ويژه خبري شبكه دو سيما به بررسي موضوع مي پردازد ، اما مردم منطقه جنوب در اتاق گاز و خاك گرفتار شده اند دريغ از فريادرسي .
با تشكر از آقاي دكتر دزفولي و سايت تابناك. اخيراً مشكل گرد و غبار و آلودگي هوا از بوشهر و خوزستان هم فراتر رفته و به استان‌هاي شمالي‌تر از جمله فارس هم رسيده. ديروز هواي شيراز هم پر از گرد و غبار شده بود، و فقط تا فاصله 8-7 متري را مي‌شد ديد. منبع اصلي اين گرد و غبارها هم كشور عراق هست.اميدوارم با توجه به مشكلات قطعي برق و آب و سهميه‌بندي بنزين، اين گرد و غبار مضر و خطرناك زودتر ساماندهي بشه.
من از شهر برازجان استان بوشهر پيام مي نويسم . واقعا وضع به حد خطرناكي رسيده . كافي است سري به به بيمارستان هاي شهر بزنيد و ببينيد كه چه تعداد از تخت هاي بيمارستان را مصدومان ناشي از اين گرد و غبار مسموم اشغال كرده اند .
بنظر مي رسد اين نوشته دارد به سمت امضاء طومار شدن پيش مي رود . اگر اين چنين است امضاء من و 400 هزار نفر از مردم صبور آبادان هم زير اين نوشته باشد تا شايد حداقل گزارش ستاد بحران استانداري محترم خوزستان درخصوص افزايش آلاينده هاي هوا تا بيست برابر مقدار مجاز براي مركز نشينان جدي گرفته شود .
در شهر برازجان در گرماي 50 درجه اب نداريم وضعيت برق شهر هم افتضاح است حالا گرد وغبار و گراني مسكن وبيكاري وغيره را هم بهش اضافه كنيد
آقا فقط |پول نفت خوزستان مهم است آگر مسئولین راست میگویند یک روز بیایند اهواز
سلام
همیشه این مطلب بوده که وقتی گرمای شهرهای خوزستان از 50-60 درجه بیشتر می شود چرا مسوولین اقدام به تعطیلی ادارات نمی کنند / گاهی اوقات برای جلوگیری از این اعتراضات دمای هوا کمتر از چیزی که هست اعلام می شود - من ساکن اهوازم - بارها این مسئله را دیدم که مردم می گویند تلوزیون دمای زیر سایه را می گوید نه زیر آفتاب !!!!!
حالا به گرما گرد و خاک هم اضافه شده - !!
بیماری های ناشی از این گرد و خاک را نمی گوییید ؟!! آیا فکری نمی کنید تردد در این هوای آلوده ضرر های بیشتری برای مردم و جامعه دارد ..... با تشکر
برچسب منتخب
# انتخابات ریاست جمهوری # مسعود پزشکیان # سعید جلیلی # دور دوم انتخابات