ده روز به پایان سال ۱۳۹۱ باقی است و طبیعتاً تب خرید نوروزی، باید به اوج خود رسیده باشد و بازارها جای سوزن انداختن نباشد؛ اما شواهد از فضایی جز این حکایت دارد و در مستند کوتاهی که «تابناک» عصر روز گذشته از بازار پوشاک تهیه کرده، از خلوتی این بازار حکایت میکند؛ رخدادی که گویا بیارتباط با کاهش توان خرید مردم نیست.
به گزارش «تابناک»؛ سوز زمستان در حال رنگ باختن است و هوای بهاری آهسته آهسته ایران بزرگ را فرا میگیرد؛ اما در بازار انگار نشانهای از نوروز نیست و به رغم برچسبهای بزرگ عرضه نوروزی و حتی تخفیفهای تا ۴۰ درصد، مشتریهای طبقات گوناگون، کمتر به بازارهای خرده فروشی سر میزنند و دستکم در آغاز این هفته، شاهد شواهد حکایت از عدم اقبال مردم نسبت به خرید نوروزی داشت؛ بیمیلی که متوجه کاهش قدرت خرید مردم بوده و بسیاری از مردم ترجیح دادهاند، بر خلاف سالهای پیش، بازار را به قصد خرید سالیانه نپیمایند!
در عین حال همان مشتریان محدود نیز حوصله گفتوگو نیز نداشتند و خریدهای وسیعی نیز حمل نمیکردند و دستهای خلوتشان شاید مزید بر بیحوصلی معمولشان شده بود تا اصولاً حاضر شوند جلوی لنز دوربین از نگاهشان نسبت به بازار عیدانه سخنی به میان آورند و شاید نیز ترس داشتند که همین اظهارنظر برایشان حاشیه ساز شود و با محافظه کاری سخنانشان را پشت دوربین زدند و از اهالی «تابناک» خواستند تا خود روایتگر توان خرید مردمی باشند که به قصد خرید، راهی بازار میشوند.
مردم مهمترین دلیل خرید محدودشان را قیمتهای بالای کفش و لباسهای نوروزی بیان کردند و البته از محدودیت طرحها و عرضه نکردن کالاهایی با نوآوری و طراحی جذاب نیز سخن به میان میآوردند. کسبه اما دل پری داشتند و بر خلاف تصور، بیشترشان بدون محافظه کاری درباره شرایط بازار سخن میگفتند و ضمن اشاره به تورم ۲۵ تا ۳۵ درصد قیمت کالاهایشان پس از افزایش بهای ارز، از قیمت بالای کالاهای وارداتی با ارز آزاد و عدم توان عموم مردم برای خرید گلایهمند بودند.
«گردِ بازار»، چهارمین فیلم مستند «تابناک»، نگاهی دارد به بازارهای خالی از مشتری و گفتههای چند فروشنده که تا اندازهای فضای بازار خرده فروشی در آستانه بهار ۹۲ را به تصویر میکشد.