کیوسک بین‌المللی «تابناک»؛

مواضع ایران و آمریکا در آستانه دور جدید مذاکرات هسته‌ای

احتمال انتشار بیانیه‌ای از سوی طرفین مذاکرات در پایان دور جاری گفت‌و‌گو‌ها، مواضع ایران و آمریکا در آستانه دور جدید مذاکرات، انتقاد وزیر خارجه آمریکا از نامه اخیر جمهوری‌خواهان خطاب به ایران، اصرار تام کاتن بر مواضع مطرح‌ در نامه و واکنش رئیس اکثریت سنا به انتقادات کاخ سفید، از جمله مهم‌ترین مطالب امروز مطبوعات جهان درباره ایران است.
کد خبر: ۴۸۴۰۷۵
|
۲۵ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۹:۰۵ 16 March 2015
|
14835 بازدید
مواضع ایران و آمریکا در آستانه دور جدید مذاکرات هسته‌ایاحتمال انتشار بیانیه‌ای از سوی طرفین مذاکرات در پایان دور جاری گفت‌و‌گو‌ها، مواضع ایران و آمریکا در آستانه دور جدید مذاکرات، انتقاد وزیر خارجه آمریکا از نامه اخیر جمهوری‌خواهان خطاب به ایران، اصرار تام کاتن بر مواضع مطرح‌ در نامه و واکنش رئیس اکثریت سنا به انتقادات کاخ سفید، از جمله مهم‌ترین مطالب امروز مطبوعات جهان درباره ایران است.

مواضع ایران و آمریکا در آستانه دور جدید مذاکرات هسته‌ای

به گزارش «تابناک»، با آغاز دور جدید مذاکرات هسته‌ای ایران، بخشی از مطالب امروز مطبوعات جهان درباره ایران به این موضوع اختصاص یافته است. خبرگزاری «آسوشیتدپرس» ضمن انتشار گزارشی درباره این موضوع می‌نویسد، دو هفته مانده به پایان ضرب‌الاجل دستیابی طرفین به چهارچوب توافق نهایی، برخی مقامات می‌گویند، با توجه به دشواری و پیچیدگی موضوع، این احتمال هست که طرفین با انتشار بیانیه‌ای، اعلام کنند که پیشرفت حاصل شده در حدی بوده که ادامه مذاکرات را توجیه کند. با این حال، به نظر نمی‌رسد چنین بیانیه‌ای منتقدان روند مذاکرات را در هر دو طرف راضی و قانع کند.

مواضع ایران و آمریکا در آستانه دور جدید مذاکرات هسته‌ای

روزنامه «تایمز اسرائیل» نیز با انتشار مطلبی به بررسی مواضع طرفین در آستانه دور جدید مذاکرات پرداخته و می‌نویسد، ایران و آمریکا در حالی در مدت زمان اندک ‌مانده، تلاش خود برای دستیابی به توافق را از سر گرفته‌اند که جان کری، وزیر خارجه آمریکا گفته، اکنون زمان نهایی کردن توافق فرا رسیده است.

وی ابراز امیدواری کرده، این اتفاق طی چند روز آینده رخ دهد. این روزنامه اشاره می‌کند که در طرف ایرانی، اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس جمهور ایران گفته، در صورتی که آمریکا تسلیم فشارهای وارده از سوی لابی صهیونیستی نشود، دستیابی به توافق امکان پذیر است.

مواضع ایران و آمریکا در آستانه دور جدید مذاکرات هسته‌ای

در همین حال، روزنامه «واشنگتن پست» اظهارات جدید کری درباره نامه اخیر سناتورهای جمهوری‌خواه برای ایران را بازتاب داده است. به نوشته این روزنامه، وزیر خارجه آمریکا گفته، نامه ۴۷ سناتور جمهوری‌خواه خطاب به رهبران ایران اقدامی کاملاً محاسبه شده و فکر شده و در عین حال، بی‌سابقه بوده است.

وی گفته، هدف از نگارش این نامه، مداخله در کار مذاکرات بوده تا این پیام را منتقل کند که ایران نباید با دولت آمریکا، بلکه ‌با ۵۳۵ عضو کنگره مذاکرات کند. این اقدام کاملاً بی‌سابقه است، حال آنکه دیروز نیز دنیس مک داناف، سرپرست پرسنل کاخ سفید با ارسال نامه‌ای برای باب کورکر، رئیس کمیته روابط خارجی سنا به وی هشدار داد، کنگره نباید در کار مذاکرات دخالت کند.

مواضع ایران و آمریکا در آستانه دور جدید مذاکرات هسته‌ای

با ‌وجود این، نویسنده نامه مذکور می‌گوید، به هیچ وجه از کار خود پشیمان نیست. سایت شبکه خبری «فاکس نیوز» می‌نویسد، با وجود انتقادات مطرح ‌درباره اینکه نامه اخیر سبب ضربه خوردن تلاش‌های دیپلماتیک آمریکا در قبال ایران می‌شود، تام کاتن، نویسنده این نامه همچنان بر موضع خود باقی است.

وی گفته: «این بسیار مهم است که ما از طریق این نامه مستقیم‌ با ایران ارتباط برقرار کردیم... به هیچ وجه پشیمان نیستم». وی بار دیگر ضمن تأکید بر مواضع خود که در نامه مطرح شده، اظهار داشته: «این یک حقیقت ساده در قانون اساسی ماست که اگر کنگره توافق را تصویب نکند، این توافق پایدار نخواهد بود». 

مواضع ایران و آمریکا در آستانه دور جدید مذاکرات هسته‌ای

در ‌‌نهایت‌ رهبر اکثریت سنا نیز بار دیگر علیه توافق هسته‌ای ایران موضع‌گیری کرده و آن را یک «توافق بسیار بد» خوانده است. به نوشته سایت خبری «آروتز شوا»، میچ مک کانل نیز روز گذشته از نامه جمهوری‌خواهان دفاع کرده و ضمن رد انتقادات مطرح ‌از سوی دولت اوباما گفته، خود جان کری نیز در زمان سناتوری و در جریان منازعه نیکاراگوئه با آمریکا، با دانیل اورتگا، رئیس جمهور نیکاراگوئه دیدار کرده بود و در سال ۱۹۷۹ نیز رهبر اکثریت دموکرات سنا به مسکو سفر کرد تا به روس‌ها هشدار دهد، سنا معاهده «سالت ۲» را نخواهد پذیرفت. بر همین اساس، مک کانل گفته، ارسال نامه اخیر کاری اشتباه نبوده است.

اشتراک گذاری
تور تابستان ۱۴۰۳
بلیط هواپیما
فرنام صنعت پاکسا
برچسب منتخب
# حمله موشکی به اسرائیل # سید حسن نصرالله # نمازجمعه تهران
الی گشت
قیمت امروز آهن آلات
نظرسنجی
با توجه به تسلیح رژیم صهیونیستی به سلاح اتمی و حمایت تسلیحاتی و اطلاعاتی آمریکا و ناتو از این رژیم؛ با دستیابی کشورمان به سلاح هسته ای موافقید؟