اصرار مدیرعامل شرکت بهره برداری مترو تهران به اجرای تصمیم عجیب؛

تدارک استقرار نیروی ویژه با همکاری نیروی انتظامی برای ساعتی کردن بلیت مترو!

اظهارنظر اخیر این مقام مسئول نشان می‌دهد، بازه ۱۲۰ دقیقه‌ای و جنجال سازه طی یکی دو روز اخیر به ۱۰۷ دقیقه کاهش یافته و قرار است، برای اجرای این طرح رفاهی (!)، تیم و گروهی جدید و ویژه به کار گرفته شود؛ تیمی که اتفاقی مسافران را جدا می‌کنند، از آن‌ها بلیت می‌خواهند و در صورت منقضی شدن ساعت و دقیقه بلیت، خاطیان را از ایستگاه بیرون می‌کنند!
کد خبر: ۸۹۵۹۳۰
|
۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۱:۴۴ 01 May 2019
|
13552 بازدید
|
تابناک اجتماعی -
به رغم آنکه فرمانداری تهران تلویحا ساعتی کردن بلیت مترو را غیرقانونی خوانده، مدیرعامل شرکت بهره برداری مترو تهران و حومه از تدارک ویژه برای اجرای این ایده خبر می‌دهد تا نشان دهد بر اجرای تصمیم حاشیه سازش اصرار دارد.
 
به گزارش «تابناک»؛ پیرو انتشار خبری در خصوص محدود کردن اعتبار بلیت مترو تهران به دو ساعت و ضرورت خرید بلیت جدید بعد از دو ساعت حضور در مترو، فرمانداری تهران نسبت به این موضوع واکنش نشان داد و تاکید کرد چنین ایده‌ای در مصوبه افزایش قیمت بلیت حمل و نقل عمومی از جمله مترو وجود نداشته و در نتیجه به تصویب این نهاد نرسیده است.
 
اظهارنظری که با توجه به ضرورت تصویب مصوباتی از این دست در فرمانداری جهت اجرا، نشان از غیرقانونی بودن اعمال این محدودیت جدید دارد؛ محدودیتی که با ساز و کار فعلی بلیت فروشی در مترو تهران نیز هم خوانی ندارد، چون بنا بر آن، بلیت پایه مترو تهران بر اساس سفر طراحی شده و انواع «تک سفره» و «چند سفره» دارد که در توضیحات آن قید شده: «بدون محدودیت طول سفر و زمان استفاده». با این ملاحظه که بلیت‌های اعتباری نیز به فروش می‌رسد که به دلایلی ویژه از تخفیف‌هایی برخوردارند.
 
این در حالی است که بر اساس اظهارنظر فرنوش نوبخت، مدیرعامل شرکت بهره برداری مترو تهران و حومه، قرار است از این به بعد شرط جدیدی به شرایط قبلی اضافه شده و بر اساس آن، هر بلیت به محض شروع استفاده تنها تا دو ساعت بعد اعتبار داشته باشد و پس از آن بی اعتبار شده و استفاده کنندگان از مترو، ملزم به خرید بلیت جدید شوند؛ ایده‌ای که به نظر دلیل طرح و اجرای آن، درآمدزایی است.
 
تدارک استقرار نیروی ویژه با همکاری نیروی انتظامی برای ساعتی کردن بلیت مترو!

گمانه‌ای که این شرکت در جوابیه‌ای که برای «تابناک» ارسال کرده، آن را رد نموده و مدعی شده دلیل این ایده، نه درآمدزایی که «بیشتر به جهت رفاه و آسایش شهروندان محترم است»؛ تصمیمی رفاهی که تأکید شده بر اساس آنالیز‌ها و بررسی‌های کارشناسی گرفته شده است.
 
این در حالی است که در ادامه جوابیه این شرکت تأکید شده که بازه دو ساعته در نظر گرفته شده برای اعتبار بلیت مترو «زمان مناسبی است و هیچ گونه بار مالی برای مسافران ندارد. اگر مسافری بیش از دو ساعت در خطوط مترو سفر داشته، از مسافر تقاضا خواهد شد، مجددا بلیت تهیه نماید»؛ ادعایی که ظاهرا مورد تأیید مدیرعامل این شرکت هم نیست!
 
این را می‌شود از گفت و گوی امروز نوبخت با خبرگزاری تسنیم دریافت که در آن تأکید کرده «برای کنترل بلیت مسافران در ایستگاه‌های مترو برنامه ریزی‌هایی صورت گرفته» و در ادامه بخشی از این برنامه ریزی را این گونه توضیح داده است: «تیم و گروهی آموزش‌دیده به صورت رندومی نسبت به رویت بلیت مسافران اقدام می‌کنند و چنانچه مدت زمان حضور آن‌ها از ۱۰۷ دقیقه بیشتر باشد، قاعدتاً آن‌ها به بیرون از مترو برای تهیه بلیت مجدد هدایت می‌شوند.»
 
نکته‌ای جالب توجه که نشان می‌دهد دو ساعت یاد شده طی یکی دو روز اخیر به ۱۰۷ دقیقه (یک ساعت و ۴۷ دقیقه) کاهش یافته و قرار است برای اجرای این طرح رفاهی (!)، تیم و گروهی جدید و ویژه به کار گرفته شود. تیمی که به صورت اتفاقی مسافران را جدا می‌کنند، از آن‌ها بلیت می‌خواهند و در صورت منقضی شدن ساعت و دقیقه بلیت، خاطیان را از ایستگاه بیرون می‌کنند!
 
برنامه‌ای که معلوم نیست چگونه قرار است به رفاه مسافران مترو منجر شود و از آن مهم تر، چگونه ادعا شده هدف از آن درآمدزایی نیست؟، اما شاید جالب باشد بدانید که به این جا هم ختم نمی‌شود و برای چالش‌های احتمالی ناشی از اجرای آن هم ساز و کاری ویژه اندیشیده شده است. برنامه‌ای که نوبخت در توضیح آن می‌گوید: «این کار در تمام دنیا انجام می‌شود و شرکت مترو تهران نیز بنا دارد آن را منظم و البته با همکاری نیروی انتظامی مستقر در مترو انجام دهد.»
 
اظهارنظری که با توجه به موضع گیری فرمانداری تهران در این خصوص و از آنجایی که اجرای هر تصمیمی در حوزه مدیریت شهری تنها با مصوب شدن در فرمانداری قابلیت اجرایی خواهد یافت و در غیر این صورت، غیرقانونی است، احتمالا به واکنش دوباره فرمانداری منجر خواهد شد و احتمالا وفق قانون، به توقف این ایده حاشیه ساز و منوط شدن اجرای آن به طی کردن فرایند قانونی تصویب و ابلاغ خواهد انجامید.
اشتراک گذاری
تور پاییز ۱۴۰۳ صفحه خبر
بلیط هواپیما
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱۲
در انتظار بررسی: ۵
انتشار یافته: ۴۷
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۵۱ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۱
چرا به همه چیز نگاه امنیتی دارید ؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۰۷ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۱
بدلیل اینکه این قبیل تصمیمات خلق الساعه بطور مستقیم با وضعیت اقتصادی مردم سروکار دارد و در شرایط فعلی حساسیت برانگیز است. تصمیم مترو در مورد ساعتی کردن سفر، تصمیمات شهرداری پیرامون عوارض غیرقانونی زوج و فرد و یا سهمیه بندی یا افزایش قیمت بنزین از این قبیل موارد هستند لذا طبعاً باید همه جوانب سنجیده شود و صرف تصمیم مدیر یک مجموعه برای اجرای یک طرح که احتمال برخی واکنشها در جامعه را خواهد داشت قابل قبول بنظر نمیرسد..
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۱۱ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۲
مگه مردم بیکار هستند که چند ساعت تو مترو باشند؟ مترو برای جابجایی است طول سفر مهم است که بوسیله گیتها کنترل می شود و ب این اساس از کارت مردم پول کم میشه. این چه طرحی است که می خواهند انجام دهند . مطمئنا محکوم به شکست است. هدف آن فقط برهم زدن آرامش اقشار آسیب پذیر است ...
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۵۲ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۱
گرانی بیداد میکند
جواد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۵۳ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۱
طرح خوبیه ،
- یکی از خوبیاش اینه که دست فروشان نمی توانند در مترو حضور چندانی داشته باشن و دیگه براشون نمی صرفه هر دوساعت بلیط جدید بخرن

- یه خوبی دیگه هم اینه مسافرانی که به هر دلیل یا بر سر قرار در مترو هستند زودتر خارج شوند و ازدحام درون فضای مترو کمتر بشه

فکر می کنم طرح ساعتی کردن بلیط تو خیلی از کشور های دیگه در حال اجراست ، ما یکم دیر شروع کردیم .
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۰۰ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۱
طبق جواب مترو، فاصله گلشهر تا قائم، صد و ده دقیقه
اگه قطار وسط راه متوقف بشه چی؟
اگه مسافر بخواد تو ایستگاه نمازشو بخونه؟
ناشناس
|
Italy
|
۱۲:۰۵ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۱
مثل کشورهای اروپایی
در ایتالیا یکهو ماموران وارد می شوند و بلیت ها رو چک می کنند اگر کسی بلیت نداشته و یا ساعتش گذشته باشه 50یورو جریمه می شونددد...
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۱۴ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۲
اطنها هم تو سف های خارجی شون همچین چیزهایی دیدند و احتمالا باهاشون برخورد شده و جریمه ش ند و گفتند چرا ما این کار رو نکنیم. نمی دونند که تو شرکت متبوعه شان در هر ایستگاه کلی پول هزینه شده و گیت گذاشته شده برای تعیین مسافتی که هر مسافر طی کرده تا بر اون اساس پول کم بشه.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۰۸ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۱
با این تصمیمات داریم به قهقرا میریم هر روز با یک تصمیم مبتکرانه و بینظیر در دنیا راه دیگری برای ازار هر چه بیشتر این ملت بیچاره پیدا میکنند
حسین حسنی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۱۳ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۱
تا جایی که من می دانم در کشورهای دیگر مبنا بر اعتماد است. مثلا اگر ایتالیا سوار اتوبوس شوید خود به خود کارت می زنید و بلیت شمار را کسی کنترل نمی کند اما اگر ماموری به شکل تصادفی از شما درخواست بلیت کرد و شما بلیت نداده بودید شما را مبلغ قابل ملاحظه ای جریمه خواهند کرد.
در ثانی این ایده از اول شکست خورده است و احتمالا زد و خورد درگیری در میان انبوه جمعیت کلافه شده از شدت شلوغی و گرما را در پی خواهد داشت.
ثالثا تصور کنید که یک کارگر که در مترو گلشهر سوار مترو عادی می شود و برای کار به کهریزیک در جنوب تهران می رود گاهی بیش از دو ساعت زمان برای رسیدن به مقصد صرف می کند آیا باید او جریمه شود؟
بربری
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۱۴ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۱
بیخیال بابا
فردی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۱۷ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۱
چه کسی قراره که با اینگونه تخلفات مبارزه کند؟ مگر مترو تهران زیر مجموعه شهرداری و شهرداری تحت نظارت قوه های مقننه ، مجریه و حکومتی نیست؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۱۹ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۱
خیلی هم طرح خوبیه
برای مردم عادی که فرقی نمیکنه چون بیشتر از دو ساعت تو مترو نیستن
دستفروشا فقط ممکنه معترض باشن
برچسب منتخب
# مهاجران افغان # حمله ایران به اسرائیل # قیمت دلار # سوریه # الجولانی # فیلترینگ
الی گشت
قیمت امروز آهن آلات
نظرسنجی
سرمربی بعدی تیم پرسپولیس چه کسی باشد؟