در سال جاری شاهد افزایش قیمت چشمگیر خودروهای داخلی و خارجی بوده ایم به طوری که قیمت خودرو سواری پراید به بیش از 50 میلیون تومان رسیده است. کارشناسان دلیل عمده این افزایش قیمت را کاهش عرضه خودرو عنوان می کنند. بررسی ها نشان می دهد که تولید خودروهای داخلی در فروردین ماه در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته کاهش 47.2 درصدی داشته است. همچنین واردات خودرو همچنان ممنوع است و با افت واردات قطعات در فروردین ماه سال جاری روبه رو بوده ایم.
به گزارش تابناک اقتصادی، در سال جاری یک بار دیگر قیمت خودروها سوار بر موج افزایشی شدند و رکوردهای جدیدی را برای خود به ثبت رساندند. سعید موتمنی رئیس اتحادیه فروشندگان خودرو طی گفتگویی که به تازگی با خبرنگار تابناک اقتصادی داشت، گفت: قیمت خودروهای داخلی از 20 فروردین ماه تاکنون بیش از 35 درصد افزایش یافته است. وی افزود: قیمت خودروهای خارجی نیز در همین بازه افزایش یافته است. این افزایش قیمت ها باعث شد تا قیمت خودروی سواری پراید به بیش از 50 میلیون تومان برسد و یک رکورد تاریخی دیگر را برای خود به ثبت برساند. مسئولین جهت جلوگیری از این افزایش قیمت خودرو، دستور نظارت بر سایت های فروش اینترنتی خودرو را صادر کردند چون به زعم آن ها بخشی از این افزایش قیمت به قیمت های کاذبی که در این سایت ها ارائه می شد باز می گشت. در چند روز اخیر و پس از نظارت بر سایت های فروش اینترنتی خودرو، اندکی از تب قیمتی در بازار خودرو کاسته شده است اما پرسش اساسی این است که آیا در ماه های آینده باز هم باید شاهد افزایش قیمت خودرو باشیم؟
برای پاسخ به این پرسش باید به دنبال اصلی ترین دلیل افزایش قیمت خودرو بود. کارشناسان اصلی ترین دلیل افزایش قیمت خودرو را کاهش عرضه خودرو اعلام کرده اند. آن ها عنوان می کنند که عرضه جوابگوی تقاضا در بازار خودرو نیست و به همین دلیل قیمت ها در این بازار در حال رشد می باشند. پس برای پاسخ به اینکه آیا باز هم شاهد افزایش قیمت خودرو خواهیم بود یا نه؟ باید ببینیم شرایط عرضه در ماه های آینده چگونه خواهد بود.
اولین موضوع تاثیرگذار بر عرضه به میزان تولید خودرو توسط خودروسازان داخلی باز می گردد. بررسی ها نشان می دهند که علیرغم تمام تلاش هایی که دولت برای حمایت از صنعت خودروسازی داخلی داشته، خودروسازان در عرضه در حد نیاز بازار ناتوان بوده اند. این موضوع را می توان از بررسی آمارهای ارائه شده پیرامون تولید خودرو در فروردین ماه سال جاری از سوی انجمن خودروسازان پی برد. این آمارها نشان می دهند که میزان تولید انواع خودرو در فروردین ماه سال جاری 42 هزار و 623 دستگاه بوده است که این میزان تولید در مقایسه با فروردین ماه 1397 کاهشی 47.2 درصدی را تجربه نموده است. در برخی خودروها از جمله ون، مینی بوس و میدل باس و اتوبوس این کاهش تولید بیش از 90 درصد بوده است.
دومین موضوع تاثیرگذار بر عرضه خودرو واردات خودرو است و از تیر ماه سال گذشته واردات خودرو ممنوع اعلام شده است. پس عرضه از سمت واردات خودرو نیز نمی تواند تحت تاثیر قرار گیرد.
همچنین آمارهای گمرک نشان می دهند که میزان واردات قطعات خودرو در فروردین ماه سال جاری در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته کاهش داشته است. براساس گزارش گمرک، در بخش صادرات و واردات خودرو، قطعات منفصله برای تولید خودروی سواری و همچنین قطعات یدکی به ترتیب شاهد افت ۵۸ و ۵۹ درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته بوده ایم. نکته حائز اهمیت در ارتباط با واردات خودرو، قطعات منفصله و قطعات یدکی، خروج این بخش از فهرست اقلام عمده وارداتی به کشور است. پیش از این همواره شاهد بودیم که خودرو و قطعات منفصله برای تولید خودروهای سواری با ساخت داخل کمتر از ۳۰ درصد در رتبه اول تا سوم فهرست کالاهای عمده وارداتی به کشور قرار داشته است اما در اولین ماه سال جاری مشاهده می شود که این دست از کالاها جایی در میان لیست اقلام عمده وارداتی ندارند.
نتیجه آن که شواهد نشان می دهند احتمالا در ماه های آینده به دلیل کمبود عرضه خودرو در بازار با یک مازاد تقاضایی در بازار رو به رو باشیم که این موضوع خود می تواند عاملی برای افزایش قیمت خودرو باشد.