شماری از اینفلوئنسرهای اینستاگرامی پس از آنکه به واسطه نوع موضعگیریهایشان پس از حوادث اخیر در معرض نقدهای جدی قرار گرفتند، هزینه قابل توجهی برای ایجاد یک موج حمایتی برای خود و بازسازی چهرهشان هزینه کردهاند؛ رقمی که برآورد میشود مجموعاً شامل چند صد میلیون تومان باشد و میان صدها کاربر پرمخاطب شبکههای اجتماعی به ویژه اینستاگرام توزیع شده است؛ هزینههایی که نشان میدهد اینفلوئنسرمارکتینگ تا چه حد تاثیرگذار شده و برای حفظ این موقعیت چه سرمایه گذاری انجام میشود.
به گزارش «تابناک»؛ پس از اعتراضات اخیر، که منجر به کشته و زخمی شدن شماری از شهروندان و تخریب گسترده اموال عمومی و خصوصی شد، هر نوع موضعگیری در هر سمتوسویی و حتی عدم موضعگیری برای چهرههایی که شماری مخاطب داشتند، حاوی حواشی بودند، ولی سکوت کمتر جنجال آفرین و حاشیه ساز بود. در این شرایط اینستاگرمرها به عنوان پرمخاطب ترین اینفلوئنسرهای وطنی، بیش از سایر گروهها مورد توجه بودند و کوچکترین عکس العملشان زیر ذره بین قرار داشت و واکنشهای بعضاً مثبت و عمدتاً منفی در پی داشت.
بسیاری از اینفلوئنسرها در حوزههایی فعالیت میکنند که نفس فعالیت لاینقطعشان در هر شرایطی به منزله سخن گفتن و بیتوجهی تلقی میشود و برخی نیز اساساً در موارد متعددی این بیتوجهی را بیان میکنند؛ برای نمونه اینفلوئنسرهایی که در حوزه مد فعالیت دارند یا اینفلوئنسرهایی که در حوزه تولید کلیپهای کمدی فعالند و یا اینفلوئنسرهایی که در حوزه تفریح فعالند، قاعدتاً اگر بدون توجه به شرایط اقتصادی و همچنین اتفاقات رخ داده، مسیر خود را ادامه دهند، با حملات گسترده در کامنتها مواجه میشوند، اتفاقی که رخ داد و واکنشهای گسترده در پی داشت.
شماری از اینفلوئنسرها نسبت به این حملات بیتفاوت بودند، ولی شماری دیگر دست به کار شدند و کوشیدند با تشکیل یک کمپین حمایتی برای خود، چهرهشان را حفظ و بازسازی کنند. در همین راستا به شماری از اینفلوئنسرهای دیگر که از گزند نقد در امان مانده بودند و همچنین شماری از منتقدینشان پیغام دادند که حاضرند در عوض انتشار پستهایی در حمایت از ایشان، برای هر پست اینستاگرامی تا دو میلیون تومان هزینه پرداخت کنند ـ که با توجه به تعداد بالای چنین حمایتهایی از برخی از اینفلوئنسرها ـ برآورد میشود برخی از این اینفلوئنسرها رقمی چندصد میلیونی برای کمپینشان هزینه کردهاند.
این اینفلوئنسرها از برخی کاربران پرمخاطب خواستهاند اگر در توییتر و دیگر شبکههای اجتماعی نیز حساب کاربری پرمخاطبی دارند، در این بسترها نیز حمایت و در عوض مبالغ بیشتری دریافت کنند اما با توجه به آنکه مخاطبشان در اینستاگرام تمرکز عمده دارند، تمرکز مالی کمپین حمایتیشان را بر اینستاگرام متمرکز کردهاند. طی روزهای اخیر شماری از کاربران پرمخاطب در شبکههای اجتماعی که با این پیشنهاد مواجه شده و آن را نپذیرفته بودند، این فرآیند را با «تابناک» در میان گذاشتند و از گستردگی چنین پیشنهادی خبر دادند.
هنوز گزارشی از تلاش این اشخاص برای جلب حمایت مطبوعات به «تابناک» نرسیده اما دور از انتظار نیست در این زمینه نیز اقداماتی انجام شده باشد یا شاهد اقدامات مشابهی باشیم. این سلسله اتفاقات نشان میدهد، «اینفلوئنسر مارکتینگ» با چه سودآوری بالایی مواجه است و چه گردش مالی قابل توجهی دارد که برخی اینفلوئنسرها در چنین بزنگاههایی برای حفظ مخاطبانشان چنین سرمایه گستردهای را هزینه میکنند.