تابناک گزارش می دهد

خیز جدی «کروز» برای تصاحب مدیریت ایران خودرو تا بهمن ماه/ آزموده را آزمودن خطاست!

بررسی ها نشان می دهد شرکت کروز در آستانه برگزاری مجمع ایران خودرو در بهمن ماه، فعالیت های تازه ای داشته است.
کد خبر: ۱۲۷۹۹۸۰
|
۰۷ دی ۱۴۰۳ - ۱۱:۰۹ 27 December 2024
|
12635 بازدید
|

خیز تازه «کروز» برای تصاحب مدیریت ایران خودرو/از رویا تا توهم!

ایران خودرو یکی از شرکت‌های پرحاشیه داخلی است که ابعاد مختلف فعالیت آن همواره مورد بحث و نقد بوده است. شرکتی ارزشمند که باوجود دست و پا زدن‌های بسیار، همچنان وضعیت مالی و البته تولیدات آن چنگی به دل نمی‌زند. 

به گزارش سرویس اقتصادی تابناک، نیمه نخست آذر ماه ۱۴۰۳ که ایران خودرو با زیان انباشته بیش از ۱۲۲ هزار میلیارد تومان در ۶ ماهه اول سال دست و پنجه نرم می‌کرد، مجوز افزایش قیمت ۱۵ محصولات تولیدی خود را گرفت. به این ترتیب شرکتی بورسی که عملا شامل بند ۱۴۱ قانون تجارت می‌شد، با رایزنی‌های مدیرعامل این شرکت و البته وزارت صمت از ذیل بند ۱۴۱ قانون تجارت خارج شد و هیئت‌مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار اعلام کرد: «با پیشنهاد بورس تهران مبنی بر تمدید مهلت یکساله ایران‌خودرو جهت خروج از ماده ۱۴۱ قانون تجارت موافقت شد»

هرچند این روز‌ها ایران خودرو با فرماندهی علیمردان عظیمی حال و روز خوبی ندارد، اما با توجه برگزاری مجمع این شرکت خودرو ساز، زمزمه‌هایی درباره تحرکات چند باره کروز برای تحقق سودای مدیریت بر ایران خودرو و تکیه زدن تیم «کشاورز» بر صندلی جاده مخصوص، از گوشه و کنار به گوش می‌رسد.

در حالی که رقم زیان انباشته ایران‌خودرو در پایان سال ۱۳۹۷، بیش از ۸ هزار میلیارد تومان بود؛ طی این سال ها، شاهد افزایش زیان دهی ایران خودرو بوده‌ایم. شرکت ایران‌خودرو در سال ۱۳۷۱ در بورس اوراق بهادار تهران پذیرفته و از سال ۱۳۷۷ واگذاری سهام دولت در این شرکت آغاز شد. اما از سال ۱۳۹۰ واگذاری بخش دیگری از سهام ایران خودرو آغاز شد.

در سال ۱۳۹۰ شرکت تدبیر سرمایه آراد توسط «حمید کشاورز» و «محمد علیپور» دو مالک کروز تاسیس شد و اعضای هیئت مدیره این شرکت در بدو تاسیس با اعضای هیئت مدیره و مدیرعامل کروز کاملا مشترک بودند. 

از مخالفت شورای رقابت با سهامداری کروز در ایران خودرو تا تلاش برای گرفتن کرسی مدیریت!

بررسی‌ها نشان می‌دهد این شرکت از سال ۱۳۹۰ در صدد خرید بخشی از سهام ایران خودرو برآمد. تا جایی که در همان سال بحث‌های فراوانی پیرامون واگذاری پرحاشیه سهام ایران خودرو به شرکت تدبیر سرمایه آراد شکل گرفت و عمده این مباحث به دلیل این بود که شرکت مذکور به صاحبان شرکت کروز تعلق داشت و دارای اعضای هیئت مدیره یکسان بودند.

به بیان دقیق تر، نگرانی‌هایی در مورد ایجاد انحصار در تامین قطعات ایران خودرو از شرکت کروز وجود داشت و سرانجام شورای رقابت در آن سال تصویب کرد: «به منظور جلوگیری از ایجاد تمرکز عمودی در بازار خودرو، مقرر می‌شود که بنگاه‌های که رابطه عمومی با شرکت‌های خودروساز دارند از قبیل قطعه سازان و تشکل‌های آنها مجاز به داشتن عضو در هیئت مدیره شرکت‌های خودروساز نمی‌باشند.» در نهایت رئیس شورای رقابت در نامه‌ای به مدیرعامل شرکت بورس، شرکت تدبیر سرمایه آراد را فاقد حق حضور در هیئت مدیره ایران خودرو دانست.

کروز و تلاش جدی برای تعبیر رویای مدیریت ایرانخودرو

با وجود این موارد، در سال ۱۳۹۰ شرکت تدبیر سرمایه آراد، ۷.۲۷ درصد از سهام ایران خودرو را خریداری کرد، در نهایت طی سال‌های بعد نیز این میزان سهامداری را به ۱۵ درصد رساند و مجموع میزان سهامداری کروز در ایران خودرو با حضور سایر شرکت‌های مرتبط با کروز به حدود ۳۰ درصد افزایش یافت و دو صندلی خود در هیئت مدیره ایران خودرو را تصاحب کرد. جایگاهی که باعث نفوذ بیش از پیش قطعه‌ساز جنجالی کروز در هیئت‌مدیره بزرگ‌ترین خودروساز دولتی شد. 

مسئله سهامداری و حضور کروز در هیئت‌مدیره ایران‌خودرو، پس از سال ۱۳۹۲ نیز میان قطعه‌سازان محل چالش بود و حتی در سال ۱۳۹۷ نیز انجمن سازندگان قطعات و مجموعه‌های خودرو با ارسال نامه‌ای به دفتر ریاست‌جمهوری خواستار ممانعت از حضور نماینده شرکت صنایع تولیدی کروز در هیئت‌مدیره ایران‌خودرو شدند.

مشت، نمونه خروار ...

این تحرکات کروز برای در دست گرفتن این خودروساز داخلی در حالی است که کروز دستاورد موفقی در اداره شرکت خودرویی خود یعنی بهمن ندارد!

صورت‌های مالی شش ماهه خبمهن در کدال نشان می‌دهد گروه بهمن از ابتدای سال تا پایان شهریورماه، بیش از ۲۰۴ میلیارد تومان زیان خالص داشته است. این در حالی است که در دروه مشابه سال قبل، خبمهن سوددهی قابل توجهی داشت، اما حالا در مسیر زیان دهی است. روندی که به نظر می‌رسد تحت تاثیر ریزش ۹۸ درصدی سود فروش سرمایه گذاری‌ها و کاهش ۸۴ درصدی جمع درآمد‌های عملیاتی در گروه بهمن بوده است.

اوضاع چطور است آقای مدیرعامل؟!
گروه بهمن در این مدت، به ازای هر سهم، ۱۵ ریال زیان خالص شناسایی کرده است که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل، افزایش داشته و در نهایت سود انباشته این شرکت بورسی، با افت ۵ درصدی مواجه بوده است.

به این ترتیب باید گفت شخصی که قصد پادشاهی می‌کند باید در کارنامه خود فعالیت موفق و پر ثمری در یک روستا داشته باشد تا بتوان قبای بزرگتری به وی پوشاند!

اشتراک گذاری
تور پاییز ۱۴۰۳ صفحه خبر
بلیط هواپیما
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۶
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱۵
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۲۲ - ۱۴۰۳/۱۰/۰۷
پس یک جا شتر با بار میخواد ببره
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۲۱ - ۱۴۰۳/۱۰/۰۷
چرا حکم کروز رو اول تعیین تکلیف نمی کنند که ببینیم اصلا اموالش مشروع هست. بعدش ادعای میراث ایران‌خودرو رو داشته باشه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۲۲ - ۱۴۰۳/۱۰/۰۷
حداقل وزیر محترم سمت قبل واگذاری، تجدید ارزیابی رو انجام بده که مفت به کشاورز واگذار نکند...
ناشناس
| Netherlands (Kingdom of the) |
۲۱:۴۱ - ۱۴۰۳/۱۰/۰۷
حواسمون هست داخل خودروسازی کل ایران این میزان سود وجود ندارد که اینها دارن زیرمجموعه های ایران خودرو رو میخرن؟ این پول از اونور میاد و منشا این شرکت و وابستگیش به خارج معلومه؟ چه زمانی حکم خلع ید و مصادره صادر می شود و مدیران پاک دست و غیر فاسد زمام امور‌ رو دست می گیرن؟
ما که هرچی می نویسیم تابناک منتشر نمیکنه
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۵۹ - ۱۴۰۳/۱۰/۰۷
سرانجام انحصار خودرو در ایران:
استیلا بر سرنوشت خودرو در ایران
خودرو را به سه برابر قیمت جهانی میخریم باز منت سرمان میگذارند

کجاست رستم دستانی که اینها را سرجای خودش بنشاند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۰۸ - ۱۴۰۳/۱۰/۰۷
بهتره اول قوه قضائیه تکلیف پرونده کشاورزی علیپور رو مشخصکنه بعدش در مورد ایران‌خودرو و کروز تصمیم بگیرن…
فرزاد دوستی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۲۴ - ۱۴۰۳/۱۰/۰۷
ایران خودرو یک شرکت ملی است و تولیدات آن نماد و معرف صنعت ملی کشور است.
صاحب اصلی ایران خودرو ملت ایران و کارگران و کارکنان ایران خودرو هستند
قطعه ساز حق سهام داشتن و مالکیت را ندارد
قطعه ساز فقط باید تحت استانداردهای لازم و آنگونه که ایران خودرو تعیین می‌کند قطعات مورد نیاز را با تقبل مسئولیت در کیفیت قطعات تولید کند و ریسک عدم کیفیت را تقبل کند و اگر قطعه ای ساخت و بکار رفت سپس جواب نداد و باعث مشکلات فنی برای مردم و نمایندگی‌ها شد قطعه بی کیفیت خود را تحویل بگیرد و با کیفیت جایگزین آن نماید.
این مطلب باید جزئی از قرارداد او با ایران خودرو باشد و اگر از تعادل عادی و طبیعی خارج باشد باید به ایران خودرو نیز خسارت درخصوص اجرت تعویض را بدهد.
اگر شرکت‌های قطعه ساز جزء مالکین ایران خودرو بشوند در آینده تنها چیزی که در ایران جایگاه حقیقی نخواهد داشت ایران خودرو است .
شرکت ایران خودرو بر حسب نیاز ملی و مردمی ملت ایران نقش تولید و عرضه خودرو مورد نیاز ملت را دارد که البته برنامه تولید آن باید شفاف وبازه زمانی تولیدات باید طولانی باشد تا در عالی‌ترین سطح کیفیت ورضایت مردم وموفقیت صنعتی واقتصادی قرار بگیرد .

با تقدیم احترام فرزاد دوستی از ایلام
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۴۶ - ۱۴۰۳/۱۰/۰۷
وای اگر پدرم مسئول بلند پایه بود؛ آقایی میکردم !!
رضا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۰۴ - ۱۴۰۳/۱۰/۰۷
ازخدا میخوام تک تکشون مدام ضرر بدن و کلا تعطیل و منحل بشن
چه ایران خودرو و سایپا وچه خصوصیا...
پاسخ ها
رضا
| Canada |
۲۱:۰۱ - ۱۴۰۳/۱۰/۰۷
احتمالا شما پول خرید دوچرخه را هم ندارید و ایشان را مسئول این امر می دانید
محمدعلی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۴۹ - ۱۴۰۳/۱۰/۰۷
بین بد و بدتر ، باید بد را انتخاب کرد
خود ایرانخودرو که میگین با وضعیت فعلیش بدددددددد رقم اوضاعش خرابه
حداقل شرکت کروز فقط یک سال زبان ده بوده و فقط 5% ضرر که در این اوضاع مملکتی زیاد هم خوب محسوب میشه :)
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۰۳ - ۱۴۰۳/۱۰/۰۷
دولت قیمت نان سنگک را در ۵ هزار تومن تعیین کرده
اکثر نانوایی های سنگک در افسریه به زور و اجبار ۴ تا دونه خشخاش میریزن روی نون و نون رو ۱۰ هزار تومن حساب میکنن .
نون ساده هم نمیدن به مردم .
میخوان رد و اثر کلاهبرداری رو گرونفروشی رو به این شکل پاک کنن !
توی دستگاه نانینو ؛ قیمت ۵ هزار تومن تعیین شده
هر تعداد نون بخری ؛ آقای نونوا ۲ برابرش میزنه به کارتخوان تا نون دونه ای ۱۰ تومن محاسبه بشه .

کجاست این تعزیزات حکومتی ؟

چرا رسیدگی نمیکنه ؟

دست متخلف رو باز گذاشتن برای گرانفروشی
هادی جهانشیری
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۵۶ - ۱۴۰۳/۱۰/۰۷
واقعا میشه که اینها رو شنید و غصه نخورد
علی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۰۱ - ۱۴۰۳/۱۰/۰۷
خدامیخام همین ایران خودرو سایپا همشون ضررربدن ومنحل بشن نابودبشن هرچی موافقه. قلب بفرسته
برچسب منتخب
# مهاجران افغان # حمله ایران به اسرائیل # قیمت دلار # سوریه # الجولانی # فیلترینگ
الی گشت
قیمت امروز آهن آلات
نظرسنجی
سرمربی بعدی تیم پرسپولیس چه کسی باشد؟