مدیر کل دفتر گسترش آموزش عالی وزارت علوم با تاکید بر اینکه اجرای طرح "ساماندهی آموزش عالی" برنامهای "زمانبر" است و نمی توان انتظار داشت این برنامه طی دو سال اجرایی شود،گفت: در حال حاضر اهداف، راهبردها، برنامهها و آمار دانشگاههای کشور در شورای گسترش وزارت علوم تحلیل میشوند و بر اساس نتایج آن طرح ساماندهی آموز عالی نیز اجرایی خواهد شد.
به گزارش ایسنا، دکتر ابوالقاسم دولتی ضمن بیان این مطلب توسعه کمی و نامناسب مراکز دانشگاهی در ستاد آمایش وزارت علوم مطرح و در حال پیگیری است، اظهار کرد: این موضوع در شورای گسترش و پیگیری وزارت علوم نیز مورد بررسی قرار گرفته است و در سیاستگذاریها و برنامهریزی های جدید که راس آن کیفی سازی آموزش عالی است بر این بحث تاکید شده که در کشور توسعه کمی در آموزش عالی اتفاق نیفتد و مراکز فعلی آموزش عالی را نیز به سمت توسعه کیفی آموزش عالی هدایت کنیم.
وی در ادامه تصریح کرد: آمار وزارت علوم از تعداد مراکز آموزش عالی بیانگر این نکته است که ما وضعیت مناسبی در این زمینه نداریم و طی سالهای اخیر مجوزهای بسیار محدودی برای راه اندازی مراکز آموزش عالی داده شده است و در سال جاری هیچ مجوزی برای راهاندازی این مراکز ندادهایم.
مدیر کل دفتر گسترش آموزش عالی وزارت علوم، همچنین ساماندهی و کیفی سازی مراکز آموزش عالی را مهم ترین برنامه دفتر گسترش در سال جاری عنوان کرد و گفت: در ستاد آمایش که طرح ساماندهی تدوین و ابلاغ شده است بندهای زیادی دارد توسط ستاد آمایش وزارت علوم اجرایی می شودو مسئولیت اجرای این برنامه با معاونت آموزشی این وزارت خانه است که تلاش داریم این برنامه در سال جاری با جدیت بیشتری اجرایی شود.
دکتر دولتی به موانع کمی اجرای طرح ساماندهی آموزش عالی اشاره کرد و افزود: وقتی توسعه کمی مراکز دانشگاهی در کشور بیش از حد باشد و توسعه مناسب صورت نگرفته باشد، اصلاح این برنامه نیز زمانبر خواهد بود و نمیتوانیم بگوییم این اتفاقات طی دو سال اخیر پیش آمده است؛ بنابراین این مراکز در طول دو سال نیز قابل ساماندهی نیستند. چرا که اجرای این برنامه نیازمند زمان و انجام برآوردهای لازم می باشد.
مدیر کل دفتر گسترش آموزش عالی وزارت علوم در پاسخ به این سئوال که اجرای طرح ساماندهی مراکز آموزشی در چه مرحله ای قرار دارد، اظهار کرد: در راستای اجرای این برنامه آمار و اطلاعات، اهداف دانشگاهها، راهبرد مراکز آموزش عالی مشخص شده و در ستاد آمایش آموزش عالی در دست تحلیل است تا بر این اساس اهداف و برنامههای دانشگاهها مشخص شود. آمایش، اصلاح و ساماندهی دانشگاهها نیز با توجه به این تحلیلها صورت می گیرد اما بطور کلی این کار یک برنامه زمانبر خواهد بود.