به گزارش «تابناک»؛ اینها تنها چند نمونه از پرسش هایی هستند که در ساعات اخیر، ذهن بسیاری از ایرانیان را به خود مشغول کرده است. مردمی که نمیدانند ماجرا توزیع گوشتهای تنظیم بازار توسط سایتهای اینترنتی و تحویل آن در منازل از کجا درآمده و اصلا چقدر واقعیت دارد. اصلا مگر میشود به کمک چند سایت بازار گوشت را گرداند و تنظیم کرد؟
شک و شبهههایی که به کمک اطلاع رسانی ناشفاف مسئولان رو به افزایش است تا برخی از خود بپرسند: آیا واقعا این ایده به ذهن مسئولان رسیده یا کاسهای زیر نیم کاسه نهفته است؟ اصلا مگر همه مردم به اینترنت دسترسی دارند و کار با فروشگاههای آنلاین را بلدند؟ اصلا کدام فروشگاههای آنلاین؟
پرسشهایی که کنکاش در خصوص آنها به پاسخهای جالب توجهی میرسد؛ از جمله اینکه به گفته مدیرکل امور دام استان تهران، دو فروشگاه آنلاین به نامهای «به روز رسان» و «یخچال» عهده دار این امر شدهاند که اگر به مدد موتورهای جستوجوی اینترنتی به دنبال آدرسشان بگردیم، پی خواهیم برد یکی شان هنوز وجود خارجی هم ندارد!
این در حالی است که به گفته این مقام مسئول، طرح توزیع آنلاین گوشتهای تنظیم بازار از امروز (پنجشنبه) آغاز شده و فروشگاه مجازی «به روز رسان» حتی از روز گذشته این کار را آغاز کرده است. فروشگاهی که در سایت آن ادعا شده شرکتی «دانش بنیان» است، ولی در فهرست شرکتهای دانش بنیان در سایت معاونت علمی ریاست جمهوری اثری از آن به چشم نمیخورد!
فروشگاهی که هرچند همه مجوزهای مورد نیاز برای فعالیت فروشگاهی در فضای مجازی را دارد، بسیار کم سن و سال و ناشناخته است؛ ویژگیهایی که میشود با تکیه بر آنها، این فروشگاه را امتحان پس نداده خواند و از اینکه امری به این مهمی به آن واگذار شده، تعجب کرد؛ تعجبی که اگر بنیادیتر مورد توجه قرار گیرد، به این پرسش خواهیم رسید که چگونه توزیع گوشتهای تنظیم بازار به این دو فروشگاه سپرده شده و مبنای عمل مسئولان در این خصوص چه بوده است؟ آیا الزامات در واگذاری امور دولتی به بخش خصوصی رعایت شده یا پای تخلف و مسائل غیرشفاف در میان است؟
ابهاماتی کلیدی و مهم که اگر بدانیم یک ماه پیش تغییری در این شرکت در روزنامه رسمی به ثبت رسیده که حکایت از برگزاری مجمع عمومی فوق العاده این شرکت و تصمیمی مرتبط با توزیع گوشت تنظیم بازار در این فروشگاه آنلاین داشته، عجیبتر به نظر میرسد؛ تصمیمی که بر اساس آن، «عملیات حق العملکاری اعم از توزیع و پخش و حمل و نقل درون شهری و تحویل کالاهای سردخانهای و یخچالی» به موضوع فعالیت این شرکت افزوده شده است.
موضوعاتی که ظاهرا به زمینههای فعالیت این شرکت افزوده شده تا توزیع گوشتهای تنظیم بازار در فروشگاه زیرمجموعه آن ممکن باشد. فروشگاه شرکتی که حتی عمر تشکیل آن به یک سال نمیرسد و در این مدت آنقدر ناپایدار بوده که حتی به تغییر مکان شرکت هم رسیده، اما حالا در آستانه فصلی جدید قرار گرفته است؛ فصلی که در آن نام این فروشگاه از زبان مسئولان تبلیغ میشود!
هدیهای بزرگ که معلوم نیست چگونه به این شرکت رسیده، هرچند برخی نامها در این خصوص مطرح میشود و برخی معتقدند که پای روابط خویشاوندی در میان است؛ مسائلی که امیدواریم مسئولان در خصوص آنها شفاف سازی کرده و توضیح دهند که چگونه مدیران یک سایت حق العملکار از یک ماه پیش در جریان تصمیم دولتمردان برای توزیع گوشتهای منجمد به صورت اینترنتی بودهاند، اما مردم به تازگی از این مسأله آگاه شدهاند؟!