احضار سفیر روسیه در پی اخراج ۶ دیپلمات انگلیس

وزارت امور خارجه انگلیس «آندری کِلین» سفیر روسیه را در پی اخراج ۶ دیپلمات این کشور از مسکو، احضار کرد.
کد خبر: ۱۲۶۰۵۰۴
|
۲۸ شهريور ۱۴۰۳ - ۱۸:۳۴ 18 September 2024
|
1181 بازدید


به گزارش تابناک، در بیانیه وزارت امور خارجه انگلیس که یک نسخه آن روز چهارشنبه در تارنمای دولت این کشور منتشر شد، آمده است: بریتانیا کارزار بی‌سابقه و بی‌اساس روسیه علیه این کشور، از جمله اتهامات بدخواهانه و کاملاً بی‌اساسی را که هفته گذشته علیه کارکنان وزارت امور خارجه انگلیس مطرح شد، به شدت محکوم می‌کند. این رفتار در تضاد مستقیم با تعهدات روسیه بر اساس کنوانسیون وین در مورد روابط دیپلماتیک است.

در ادامه بیانیه می‌خوانیم: این رفتار، کاملاً غیرقابل قبول، غیرحرفه‌ای و مغایر استانداردهای رفتار بین دولت‌ها است. اقدام روسیه، نمونه کارزار عمدی این کشور برای تضعیف و تهدید امنیت و دموکراسی بریتانیا و همچنین جلوگیری از حمایت ما از اوکراین، از طریق اطلاعات نادرست، اقدامات خرابکارانه در اروپا و آزار و اذیت مستقیم و محدودیت‌ها علیه نمایندگی‌های دیپلماتیک ما در روسیه است.

وزارت امور خارجه انگلیس با بیان این ادعا که کارزار روسیه موفق نخواهد شد افزود: مسکو باید فورا این فعالیت‌ها را متوقف کند.

روسیه هفته پیش ۶ دیپلمات انگلیسی را به اتهام جاسوسی از این کشور اخراج کرد. آژانس امنیتی کرملین اعلام کرد: اسنادی دریافت کرده است که نشان می دهد این افراد توسط یک بخش از وزارت خارجه انگلیس «که وظیفه اصلی آن تحمیل یک شکست استراتژیک به کشور روسیه است» به روسیه فرستاده شده اند و در جمع آوری اطلاعات و فعالیت های خرابکارانه شرکت داشتند.

آژانس امنیتی کرملین هشدار داد که اگر اقدامات مشابهی در میان کارمندان نمایندگی دیپلماتیک انگلیس شناسایی شود، این آژانس خواستار خاتمه زودهنگام ماموریت های آنها در فدراسیون روسیه خواهد شد.

به گزارش ایرنا، روابط لندن و مسکو از سال ۲۰۱۸ به این سو، در پی ماجرای مسمومیت سرگئی اسکریپال جاسوس دوجانبه روسیه در شهر سالزبری انگلیس تیره شده است. در این میان جنگ اوکراین هم که در پی بی‌توجهی غرب نسبت به نگرانی‌های امنیتی مسکو و گسترش نیروهای ناتو تا نزدیکی مرزهای روسیه کلید خورد، به روابط متزلزل مسکو و لندن ضربه زده است.

این درحالی است که انگلیس از زمان آغاز جنگ اوکراین، به بازیگر فعالی در عرصه این نبرد تبدیل شده و با اتخاذ مواضع ضد روسی، ارسال تسلیحات و تجهیزات نظامی و اعمال تحریم‌ علیه روسیه به تنش‌ و درگیری‌ها دامن زده است. این کشور تاکنون صدها شهروند و سازمان دولتی روسیه را تحریم کرده است.

اشتراک گذاری
تور تابستان ۱۴۰۳
بلیط هواپیما
برچسب ها
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# دولت چهاردهم # اسماعیل هنیه # مسعود پزشکیان
الی گشت
قیمت امروز آهن آلات
نظرسنجی
پاسخ های رئیس جمهور پزشکیان در اولین نشست خبری را چطور ارزیابی می کنید؟