چرا آمریکا برای آتش‌بس اسرائیل و حزب‌الله فشار نمی‌آورد؟!

شبکه سی‌ان‌ان گزارش داد، ۲ هفته بعد از بی‌اعتنایی رژیم صهیونیستی به توافق آتش‌بس ارائه شده از سوی واشنگتن و متحدانش برای لبنان، آمریکا احیای مجدد یک چنین توافقی را کنار گذاشته و بر محدودسازی و تغییر شکل عملیات‌های صهونیست‌ها به جای متوقف کردن آنها متمرکز شده است.
کد خبر: ۱۲۶۴۴۲۴
|
۱۷ مهر ۱۴۰۳ - ۱۴:۳۰ 08 October 2024
|
932 بازدید

به گزارش تابناک به نقل از ایسنا، این شبکه آمریکایی گزارش کرد آمریکا در متوقف کردن بمباران‌های شدید و حمله زمینی رژیم صهیونیستی علیه لبنان که تاکنون بیش از ۱۴۰۰ شهید و بیش از یک میلیون آواره در کمتر از سه هفته بر جای گذاشته، ناتوان عمل داده و این نشان‌دهنده بی‌اعتنایی کابینه تل‌آویو تحت رهبری «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی به درخواست‌های دولت «جو بایدن» برای خویشتنداری نشان دادن است؛ بی‌اعتنایی که باعث می‌شود مواضع دولت بایدن همچنان سست به نظر برسد.

از آغاز بمباران‌های مرگبار رژیم صهیونیستی علیه ملت‌های منطقه بعد از هفتم اکتبر ۲۰۲۳، ایالات متحده یکی از بزرگ‌ترین حامیان مالی، سیاسی و تسلیحاتی این رژیم باقی مانده است و در ظاهر دم از آتش‌بس می‌زند، اما در عمل، کاری برای توقف خشونت‌ها و وادار کردن تل‌آویو برای خاتمه جنگ‌ها صورت نمی‌دهد. واشنگتن چندین دهه است که بزرگ‌ترین حامی صهیونیست‌های تروریست مانده و پول، اقلام نظامی و دانش فنی را در اختیار آنها قرار می‌دهد.

سی‌ان‌ان در این مطلب نوشته است: «مقام‌ها می‌گویند دولت بایدن هر چه بیشتر نگران می‌شود عملیات محدودی که اسرائیل قولش را داده بود به زودی تبدیل به یک نبرد گسترده‌تر و طولانی شود. تلاش‌های انجام شده تحت هدایت ایالات متحده به منظور برگزاری مذاکرات بین حماس و اسرائیل بر سر آتش‌بس نیز درجا می‌زنند.»

مقام‌های آمریکایی اذعان کرده‌اند که در طی یک سال گذشته به این نتیجه رسیده‌اند که «نفوذ ایالات متحده بر عملیات‌های نظامی رژیم صهیونیستی محدود است.»

یک مقام ارشد آمریکایی در گفت‌وگو با سی‌ان‌ان بدون فاش ساختن نامش گفت: «ما نتوانستیم جلوی اقدامات آنها را بگیریم اما دست‌کم می‌توانیم برای شکل دادن به آنها تلاش کنیم.»

توافق پیشنهادی آتش‌بسی که حدود ۲ هفته قبل از سوی آمریکا و فرانسه برای لبنان ارائه شده بود خواستار وقفه ۲۱ روزه‌ای در درگیری‌ها بین رژیم صهیونیستی و حزب‌الله با این هدف که طرف‌ها فضا برای کار به روی یک توافق بزرگتر بر سر بازگشت آوارگان به خانه‌های خود در جنوب لبنان و شمال اراضی اشغالی داشته باشند، بود.

«متیو میلر» سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا روز دوشنبه در اظهاراتی از اقدامات رژیم صهیونیستی علیه حزب‌الله حمایت کرده و گفت:‌ «اما ما همچنین می‌دانیم اسرائیل در گذشته به دفعات زیادی چیزی شبیه به عملیات‌های محدود را شروع کرده اما به حضورش تا ماه‌ها یا تا سال‌ها ادامه داده است. این آن نتیجه‌ای نیست که ما خواهان دیدنش باشیم.»

سی‌ان‌ان همچنین در ادامه این مقاله به رجزخوانی‌های مقام‌های رژیم صهیونیستی علیه ایران پرداخته و مدعی شد: «مقام‌های ارشد آمریکایی تصدیق می‌کنند واشنگتن اهرم محدودی را بر تصمیم اسرائیل درباره اقداماتش علیه ایران بعد از حملات موشکی هفته گذشته تهران دارد.»

منظور سی‌ان‌ان از «حملات موشکی هفته گذشته» عملیات موفق وعده صادق ۲ است که اول اکتبر اجرایی شد. ایران شامگاه سه‌شنبه هفته گذشته، در عملیات «وعده صادق ۲» حمله موشکی گسترده‌ای را علیه اراضی اشغالی در پاسخ به ترور شهید «اسماعیل هنیه» رئیس پیشین دفتر سیاسی جنبش حماس در تهران که نقض حاکمیت ملی ایران بود، ترور سردار «عباس نیلفروشان» مشاور ارشد نظامی ایران در بیروت و «سید حسن نصرالله» دبیرکل حزب‌الله لبنان انجام داد.

در ادامه این گزارش سی‌ان‌ان‌ آمده است: «مقام مذکور گفت آمریکا از اسرائیل تقاضا کرده برای حمله تلافی‌جویانه باعث تشدید بیش‌ از حد تنش نشود. اما مقام‌ها اظهار نگرانی می‌کنند چیزی که از نظر اسرائیل ممکن است یک حمله متناسب به نظر برسد با آنچه که از دید کشورهایی از جمله آمریکا به عنوان یک پاسخ "سنجیده" در نظر گرفته شود، همخوانی نداشته باشد. جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا هفته گذشته مدعی شد از حملات اسرائیل به تاسیسات هسته‌ای ایران حمایت نخواهد کرد اما مشخص نیست آمریکا تل‌آویو را برای کنار گذاشتن این گزینه از روی میز متقاعد کرده باشد.»

«آلون پینکاس» یک دیپلمات اسبق رژیم صهیونیستی به سی‌ان‌ان گفت: «تنها اهرمی که هم‌اکنون آمریکایی‌ها دارند، احضار وزیر جنگ اسرائیل به واشنگتن و خریدن زمان است.»

«یوآو گالانت» وزیر جنگ رژیم صهیونیستی چهارشنبه هفته جاری با «لوید آستین» وزیر دفاع آمریکا قرار است ملاقات کند و سی‌ان‌ان ارزیابی می‌کند دولت جو بایدن احتمالا امیدوار است به موجب آن برای رایزنی و برنامه‌ریزی قبل از تحرک احتمالی اسرائیل، زمان بخرد.

پینکاس گفت:‌ «آمریکا احتمالا معتقد است تا زمان حضور گالانت در واشنگتن اسرائیل برای حمله منتظر خواهد ماند. این در بازی شبیه‌سازی علوم سیاسی معنی می‌دهد نه در سیاست اسرائیل.»

نتانیاهو در زمانی که رژیم صهیونیستی حمله جنایتکارانه خود در بیروت با هدف به شهادت رساندن «سید حسن نصرالله» دبیرکل حزب‌الله لبنان را اجرا کرد، در نیویورک حضور داشت.

پینکاس به سی‌ان‌ان اظهار کرد: «حمله علیه ایران هر چند خیلی پیچیده‌تر از حمله به لبنان در همسایگی اسرائیل است، همچنان می‌تواند در زمان حضور وزیر جنگ در خارج، به‌ویژه با توجه به روابط پرتنش بین نتانیاهو و گالانت روی دهد.»

وزیر جنگ رژیم صهیونیستی روز یکشنبه به سی‌ان‌ان ادعا کرد: «اسرائیل در حال هماهنگ‌سازی نزدیک با آمریکا در ضمن تدارک برای حمله به ایران است اما در نهایت خودش تصمیم نهایی را درباره چگونگی تلافی خواهد گرفت. همه چیز روی میز است.»

مقام‌های مورد استناد سی‌ان‌ان هم مدعی شدند:‌ «آمریکا همچنان خواستار از سر گرفته شدن مذاکرات درباره آتش‌بس در لبنان است. مقام‌های آمریکایی همچنان معتقدند که این درگیری تنها به طور دیپلماتیک می‌تواند حل‌وفصل شود. »

در ادامه گزارش این شبکه آمریکایی آمده است که مقام‌ها و منابع مطلع گفتند، هنوز حتی در مقطع کنونی واضح نیست آمریکا برای هرگونه مذاکرات درباره آتش‌بس به دلیل جنایات اخیر رژیم تروریست صهیونیستی در به شهادت رساندن رهبران و فرماندهان حزب‌الله در لبنان و در عین حال وجود خلاء قدرت در دولت لبنان که از اکتبر ۲۰۲۲ ادامه داشته، با چه کسی‌ تعامل خواهد کرد.

یکی از مقام‌های مطلع به سی‌ان‌ان گفت حملات اخیر صهیونیست‌ها به بیروت وضعیت را برای فعالیت یک دولت کارآمد در لبنان سخت کرده است. این مقام آمریکایی عنوان کرد:‌ «آنچه که در بیروت اتفاق می‌افتد چیزی نیست که ما آن را خواسته باشیم.»

این ادعاها در شرایطی مطرح می‌شود که رژیم صهیونیستی در سایه حمایت غربی‌ها، هر روز دست به جنایات تازه‌ای می‌زند.

بر اساس یک پژوهش جدید، ایالات متحده از زمان آغاز جنگ در نوار غزه دست‌کم ۲۲ میلیارد دلار صرف کمک نظامی به تل‌آویو و اقدامات مداخله‌جویانه خود در منطقه کرده است. در این گزارش آمده که رژیم صهیونیستی بزرگ‌ترین دریافت‌کننده کمک‌های نظامی ایالات متحده در تاریخ است و از سال ۱۹۵۹ تاکنون ۲۵۱.۱۲ میلیارد دلار با در نظر گرفتن نرخ تورم در این سال‌ها دریافت کرده است.

این گزارش که قبل از گشودن جبهه دوم رژیم صهیونیستی علیه حزب‌الله در لبنان تکمیل شده، یکی از نخستین گزارش‌ها از هزینه‌های تخمینی ایالات متحده در جهت حمایت از صهیونیست‌ها در درگیری‌های غزه و لبنان است.

در سایه حمایت‌های کورکورانه واشنگتن، رژیم صهیونیستی جنایاتش را به لبنان هم کشانده و هزاران نفر را به خاک و خون کشیده است. مقامات لبنانی اعلام کردند که تاکنون حداقل ۱۴۰۰ لبنانی از جمله غیرنظامیان و کادر درمان به شهادت رسیده و ۱.۲ میلیون نفر از خانه‌های خود رانده شده‌اند.

اشتراک گذاری
تور تابستان ۱۴۰۳
بلیط هواپیما
فرنام صنعت پاکسا
برچسب ها
برچسب منتخب
# حمله موشکی به اسرائیل # سید حسن نصرالله # نمازجمعه تهران # جنگ ایران و اسرائیل # سوخو # اس 400
الی گشت
قیمت امروز آهن آلات
نظرسنجی
با توجه به تسلیح رژیم صهیونیستی به سلاح اتمی و حمایت تسلیحاتی و اطلاعاتی آمریکا و ناتو از این رژیم؛ با دستیابی کشورمان به سلاح هسته ای موافقید؟