پایان دوران حكومت صفحه لمسي‌ها در دنياي ديجيتال

اين نمايشگر شبيه به يك دستگاه كنترل از راه دور است كه داشتن قابليت كنترل از راه دور به طور نامرئي در يك قاب جاسازي شده تا بتواند محل قرار گرفتن دستان كاربر و حركات دست‌ها را شناسايي كرده و زير نظر قرار دهد.
کد خبر: ۱۶۵۸۷۰
|
۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۰ - ۰۹:۲۹ 21 May 2011
|
4735 بازدید
نمايشگرهاي لمسي نسل جديدي از نمايشگرها هستند كه وارد زندگي امروز ما انسان‌ها شده‌اند و استفاده از آنها در زمينه‌هاي گوناگون همچون نمايشگرهاي كامپيوتري و تلويزيوني، سيستم‌هايي نظير خودپرداز بانك‌ها يا درهاي اتوماتيك كه با شناسايي اثر انگشت افراد باز مي‌شوند و بسياري از ديگر سيستم‌ها، موجب شده است امروزه بتوانيم ابزارهايي را در اختيار داشته باشيم كه شايد در گذشته، تنها ردپايي از آنها در داستان‌هاي علمي ـ تخيلي يافت مي‌شد.

به گزارش خبرنگار «تابناک»، صفحات لمسي با بهره از خواص اشيا و اجسام گوناگون همچون گرما، نيرو، هدايت الكتريكي، نور و مقاومت تماس يك شيء يا انگشتان دست افراد را تشخيص مي‌دهند. تركيب يك صفحه لمسي با يك صفحه نمايش، از جمله فناوري‌هايي است كه امروزه در طراحي و ساخت نمايشگرهاي كامپيوتري و تلويزيوني و ساخت صفحه نمايش گوشي‌هاي پيشرفته و هوشمند تلفن همراه به عنوان ابزاري بهينه براي برقراري ارتباط با دستگاه‌ها و سيستم‌هاي مختلف مورد استفاده قرار گرفته است. استفاده از نمايشگرهاي لمسي در لپ‌تاپ‌ها، تلفن‌هاي همراه هوشمند، دستگاه‌هاي پخش فايل‌هاي صوتي و تصويري و همچنين تبلت‌ها يا همان نسل جديد كامپيوترهاي لوحي به شدت در حال گسترش است و با توجه به اهميت و نقش اين فناوري، شاهد تغييرات جديدي در زمينه طراحي و ارتقاي عملكرد نمايشگرهاي لمسي هستيم كه موجب خواهد شد نمايشگرهاي لمسي جديد با قابليت‌هاي منحصر به فرد در ساخت سيستم‌هاي ديجيتالي مورد استفاده قرار گيرد.

نقاشي روي هوا را تجربه كنيد

به نوشته جام جم، هرچند بايد پذيرفت كه نمايشگرهاي لمسي، توانستند تحولات بزرگي در دنياي فناوري به ارمغان آورده و اين امكان را براي ما پدید آورند كه بتوانيم به شيوه‌اي متفاوت از گذشته و تنها با تماس انگشتان دست با نمايشگر با كامپيوتر، گوشي همراه، تبلت و بسياري از ديگر فناوري‌هاي مشابه ارتباط برقرار كنيم، اما از آنجايي كه محققان همواره در تلاش هستند تا به راهكارهاي جديدي در عرصه فناوري دست يابند؛ شايد ديگر گاه آن رسيده باشد كه صدرنشيني در فهرست فناوري‌هاي برتر در ساخت نمايشگرها را به فناوري جديدي بدهيم كه شيوه جديدي از برقراري ارتباط بين شما و ابزارهاي ديجيتالي خواهد بود.

بي‌شك، همه ما استفاده از فناوري‌هاي مبتني بر بهره گیری از نمايشگرهاي لمسي را تجربه كرده‌ايم و با طرز كار آنها آشنايي داريم. از موس‌هاي لمسي كه در هنگام كار با نوت‌بوك‌ها از آنها استفاده مي‌كنيم تا گوشي‌هاي مجهز به نمايشگر لمسي همه و همه موجب شده‌اند تا براي انجام اغلب كارهاي روزمره خود به فناوري صفحات لمسي وابسته باشيم.

اما گروهي از محققان موسسه تحقيقاتي A&M در ايالت تگزاس آمريكا، فناوري جديدي را معرفي كرده‌اند كه اين فناوري به شما اجازه مي‌دهد تا بتوانيد از يك قالب يا فريم خالي كه از قابليت‌هايي شبيه به صفحات لمسي برخوردار است، به عنوان يك صفحه نمايشگر استفاده كنيد. ويژگي‌ منحصر به فرد اين فناوري، در اين است كه اين امكان را به شما مي‌‌دهد تا با بهره از دست‌ها، پاها، آرنج‌ دست يا هر بخش ديگري از بدنتان روي اين قاب خالي نقاشي كنيد يا متني را بنويسيد.

هرچند چند سالي است كه طراحي و ساخت فريم‌هاي حساس به لمس به منظور افزودن قابليت‌هاي تعاملي در بسياري از سطوح مورد توجه قرار گرفته است، تاكنون تنها نمونه‌هاي بسيار كوچكي از اين نوع قاب‌هاي لمسي كه كاربرد آنها محدود به ابزارهاي خاصي بوده است ساخته شده‌اند، اما گویا اين نوع فريم‌ها كه قادر به تشخيص حركات قسمت‌هاي بدن فرد كاربر هستند، بتوانند نويدبخش ظهور نسل جديدي از نمايشگرهاي لمسي در فناوري‌هاي ديجيتال باشند.

تصاويري روي يك قاب‌ خالي

اين فريم Zero touch نام دارد و بر خلاف اين كه از نظر ظاهري شبيه به يك قاب خالي است بنا بر آخرين فناوري‌هاي روز دنيا طراحي شده و مجهز به قابليت‌هاي پيشرفته‌اي است كه استفاده از آن را در زمينه‌هايي امكان‌پذير مي‌سازد. اين فريم 28 اينچي از 256 حسگر مادون قرمز و همچنين 32 LED تشكيل شده است. هر منبع نوري LED كه در فركانس مشخصي خاموش و روشن مي‌شود، به وسيله مجموعه‌اي از حسگرها در اين فريم خالي خوانده مي‌شود.

به اين ترتيب، اين نمايشگر مي‌تواند هر چيزي را كه از ميان آن گذر كرده يا در مقابل آن به حركت درمي‌آيد تشخيص دهد. به عبارت ديگر، همه اطلاعات از درون يك شبكه ديواري نامرئي عبور كرده و شناسايي خواهد شد. اگر اين نمايشگر روي نمايشگر كامپيوتر قرار گيرد، نمايشگر كامپيوتر شما به يك نمايشگر تعاملي تبديل خواهد شد.

با فناوري Zero Touch بدون اين كه نياز به يك سطح نمايش داشته باشيد، خواهيد توانست، استفاده از نمايشگر چند لمسي سه‌بعدي را هم تجربه كنيد

از آنجايي كه هر LED در هر ثانيه بيش از 2400 بار چشمك ‌زده يا به عبارتي ديگر روشن و خاموش مي‌شود، اين نمايشگر از قابليت‌هاي تعاملي منحصر به فردي برخوردار خواهد بود. اين قاب خالي با بهره از USB به كامپيوتر متصل مي‌شود تا به اين طريق بتواند انرژي مورد نياز خود را تأمين كرده و اطلاعات مورد نظر خود را نيز از مجموعه اطلاعات ثبت شده در كامپيوتر به دست آورد. حسگرهاي مادون قرمز و LED‌ها، موجب خواهند شد كه تصوير شفافي از هر جسمي كه در مقابل اين صفحه قرار مي‌گيرد روي سطح نمايشگر نقش بندد. تركيب همه اين فناوري‌ها در كنار هم منجر به ساخت فريم‌هايي شده است كه وقتي كاربر در مقابل آن قرار مي‌گيرد، تصور خواهد كرد تصويري از جسمي كه درون اين قاب است را روي سطح نمايشگر مي‌بيند، حال آن كه اين تصاوير و واژه‌ها از طريق حركات دست شما در مقابل اين صفحه خلق شده‌اند.

با توجه به ويژگي‌هاي اين فناوري مي‌توان پيش‌بيني كرد كه بتوان از فناوري ساخت نمايشگرهاي Zera Touch در زمينه‌هاي گوناگون استفاده كرد. براي مثال جراحان مبتدي و تازه‌كار با استفاده از اين فناوري حركات دست خود را از طريق انجام تمرينات متوالي اصلاح كنند و به اين ترتيب، در بسياري از ديگر كارها كه انجام آنها مستلزم ظرافت‌هاي حركاتي است مي‌توان از صفحات Touch Zero براي انجام تمرين و آموزش استفاده كرد.

قيمت برآورد شده براي ساخت نمونه آزمايشگاهي اين فريم‌ها نزدیک 450 دلار است كه پيش‌بيني مي‌شود، وقتي اين فناوري به توليد انبوه برسد بتوان هزينه ساخت آن را كاهش داده و اين فريم را به بهای سیصد دلار به بازار عرضه كرد.

بسياري از محققان بر اين باورند كه اين فناوري مي‌تواند راهنماي خوبي براي نظارت بر عملكرد دستگاه‌ها و ماشين‌آلات پيچيده باشد و همچنين كارمندان نيروهاي نظامي مي‌توانند از اين فناوري براي آموزش مهارت لازم استفاده كنند. اين فناوري در حال حاضر به صورت دوبعدي است كه پيش‌بيني مي‌شود با گسترش اين فناوري در آينده‌اي نزديك شاهد رونمايي از نسل جديدي از اين فريم‌ها كه سه‌بعدي هستند نيز باشيم.

متخصصاني كه استفاده از اين فريم را تجربه كرده‌اند بر اين باورند كه هرگز پيش از اين چنين حسي را تجربه نكرده‌اند. Touch Zero در مقايسه با ديگر فناوري‌هاي صفحه لمسي بسيار سريع‌تر عمل مي‌كند و به سرعت هر حركتي را تشخيص مي‌دهد و از آنجايي كه قادر است همزمان چندين لمس گوناگون را تشخيص دهد، شبيه به سيستم‌هاي چند لمسي است و اين در حالي است كه نمايشگرهاي لمسي كه پيش از اين از آنها استفاده مي‌شد، تنها مي‌توانستند يك يا دو انگشت كاربر را در هنگام كار با نمايشگر تشخيص دهند.

خداحافظي با فناوري لمسي

شايد بتوان گفت كه دوران حكومت صفحه لمسي‌ها در دنياي ديجيتال به پايان رسيده است. به نظر شما آيا اگر بتوانيد تنها با حركت انگشتان دست‌تان در مقابل نمايشگر و بدون ايجاد هرگونه تماس انگشتان دست‌تان با سطح نمايشگر، آنچه را كه مورد نظرتان است انجام دهيد، راحت‌تر نخواهد بود؟ Touch Zero همان فناوري است كه آمده تا حكومت دنياي فناوري را از آن خود سازد. اين قاب تو خالي يك حسگر چند لمسي نوري در هواي آزاد است كه اصلا ضخامتي ندارد و مي‌تواند هر گونه حركت و اشاره‌اي را به سرعت تشخيص دهد. چند لمسي بودن اين نمايشگر اين امكان را به شما مي‌دهد كه بتوانيد همزمان از آن براي انجام كارهاي مختلفي استفاده كنيد.

این نمايشگر شبيه به يك دستگاه كنترل از راه دور است كه داشتن قابليت كنترل از راه دور به طور نامرئي در يك قاب جاسازي شده است تا بتواند محل قرار گرفتن دستان كاربر و حركات دست‌ها را شناسايي كرده و زير نظر قرار دهد.

اگر بخواهيم درباره چگونگي عملكرد اين نمايشگر صحبت كنيم، مي‌توانيم اين‌ طور بگوييم كه هر جسمي با عبور از اين قاب، سايه‌اي را در آن ايجاد مي‌كند كه اين سايه‌هاي ايجاد شده به عنوان داده‌هاي اوليه در نرم‌افزار سيستم مورد ‌استفاده قرار مي‌گيرند. هرچند شايد نتوانيد تصور كنيد كه بتوانيد از يك قاب خالي و بدون ايجاد هر گونه تماسي به عنوان يك نمايشگر استفاده كنيد؛ اما به نظر مي‌رسد استفاده از اين نوع نمايشگرها با هيجان خاصي براي فرد كاربر همراه باشد.

اين فناوري بسياري از محدوديت‌هاي موجود در استفاده از صفحات چند لمسي را از ميان بر خواهد داشت و بدون اين كه نياز به يك سطح نمايش داشته باشيد خواهيد توانست استفاده از نمايشگر چند لمسي سه ‌بعدي را هم تجربه كنيد.
اشتراک گذاری
تور تابستان ۱۴۰۳
بلیط هواپیما
برچسب منتخب
# دولت چهاردهم # اسماعیل هنیه # مسعود پزشکیان
الی گشت
قیمت امروز آهن آلات
نظرسنجی
پاسخ های رئیس جمهور پزشکیان در اولین نشست خبری را چطور ارزیابی می کنید؟