در استقبال از یک تصمیم منطقی؛

چهره‌ها برای تبلیغ برندها، نگران اعتبار خود خواهند بود؟

بهرام رادان درباره آن دوران می‌گوید: دی ماه ۸۵ بود که از کنار پل سیدخندان به سمت شرق عبور می‌کردم و مشاهده کردم که چندین نفر در حال کندن تبلیغات من هستند. هنوز مرکب دستورالعمل تازه خشک نشده که کمپانی‌ها به سمت چهره‌ها آمده‌اند و در آینده‌ای نزدیک، شاهد حضور گسترده چهره‌ها بر تبلیغات خواهیم بود. تا اینجای کار، تنها علی دایی علنی در این باره سخن به میان آورده...
کد خبر: ۴۷۸۹۵۴
|
۰۷ اسفند ۱۳۹۳ - ۲۱:۰۲ 26 February 2015
|
21305 بازدید
|
۳
تبلیغات ستاره‌ها پس از اعمال دوره‌ای ممنوعیت عجیب، به تازگی با در نظر گرفتن چهارچوب‌هایی آزاد شد اما آیا این چهارچوب منجر به توسعه بدون حاشیه درآمدزایی چهره‌های محبوب نزد مردم از قِبَلِ این تبلیغات خواهد شد یا بار دیگر حواشی دوره پیشین، منجر به توقف این تبلیغات خواهد شد؟

به گزارش «تابناک»، همه دعوا‌ها با تبلیغ دو چهره ورزشی در یک شبکه ماهواره‌ای و تشویق مردم به خروج ارز از کشور و سرمایه‌گذاری به شکل خرید ملک در یکی از کشورهای عربی آغاز شد؛ اتفاقی که به زعم افکار عمومی ـ با هر قیمتی ـ مذموم بود و به همین دلیل، فضایی شکل گرفت که پس از اعلام ممنوعیت تبلیغات ورزشکاران توسط مسئولان وقت سازمان تربیت بدنی، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز به عنوان متولی اصلی در این حوزه طی بخش نامه‌ای، هر گونه حضور ستاره‌ها در تبلیغات را ممنوع اعلام کرد.

کریم باقری در سال ۷۶ بیلبوردهای تبلیغاتی محصولات شرکت داروگر را در اتوبان‌های تهران داشت که با واکنش برخی رسانه‌ها مواجه شد اما کلیت افکارعمومی مشکلی با این موضوع نداشت. محمدرضا گلزار و پژمان بازغی در برند پوشاک دیده شدند، جمشید مشایخی در کنار ابراهیم میرزاپور روی بیلبوردهای کولر گازی رفتند، مهران مدیری به تبلیغ برند چای پرداخت، محمد فروتن تبلیغ منطقه تجاری خلیج فارس را نمود، بنیامین به تبلیغ لوازم خانگی پرداختند. همچنین محمدرضا شریفی‌نیا شرکت خدمات دوربین را تبلیغ کرد، حمید استیلی، افشین پیروانی و علی پروین با یک برند پوشاک قرارداد بستند و علی انصاریان و علیرضا نیکبخت با یک برند دیگر قرارداد بستند، احمدرضا عابدزاده و علی دایی با موتورسیکلت دیده شدند و مهدی مهدوی کیا، علی کریمی در بیلبوردهای تبلیغاتی شرکت‌های لوازم خانگی حضور یافتند و بازار حسابی گرم بود و یکی از راه‌های درآمدزایی معمول چهره‌ها در دنیا حسابی فعال شده بود؛ اما کاری که آن دو چهره ورزشی انجام دادند، نان همه را برید!

در واقع به جای برخورد با آن اشخاص که به ازای دریافت ۲۰۰ و ۴۰ میلیون، تبلیغ خروج ارز از کشور و خرید ملک در آن کشور را داشتند، تبلیغات برای همه ستاره‌ها محدود و عملاً محدودیتی که در سال ۸۵ و توسط وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دولت نهم اعمال شد، اکنون توسط معاونت مطبوعاتی دولت یازدهم برطرف شد؛ اتفاقی که انتظار می‌رفت خیلی زود‌تر از این‌ها رخ دهد، ولی ظاهراً جزو سیاست‌های کلان دولت پیشین شده بود و تنها یک تغییر کلان می‌توانست، منجر به لغو این تصمیم غیرحرفه‌ای شود.

چهره‌ها شان خود را برای تبلیغ برندها حفظ می‌کنند؟

بهرام رادان درباره آن دوران می‌گوید: «دی ماه ۸۵ بود که از کنار پل سیدخندان به سمت شرق عبور می‌کردم و مشاهده کردم چندین نفر در حال کندن تبلیغات من هستند. طی تماس‌ها و پرس و جوهایی که داشتم، اعلام شد گفته‌اند همه تصاویر جمع شود که من آن زمان فکر می‌کردم طی چند هفته آینده مجددا تبلیغات نصب می‌شود. در این مدت اتفاقاتی افتاد و من خدمت وزیر آن وقت، محمد حسین صفارهرندی رفتم و درباره‌ این ممنوعیت‌ها پرس و جو کردم و گفتند، ممنوعیت وجود دارد؛ حالا اینکه چرا این ممنوعیت هست آن زمان هیچ کس از قانون صحبت نکرد»!

وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دولت یازدهم برای آنکه آن مشکلات پیش نیاید، چهارچوبی در نظر گرفته و همزمان با آزادسازی تبلیغات چهره‌ها، در این خصوص نیز جزئیات را ارائه کرده است؛ از جمله اینکه علاوه بر تطابق با قوانین داخلی، تبلیغ کالاهای داخلی باشد، در چهارچوب قرارداد رسمی باشد، چهره‌های دارای حسن شهرت باشند، بر روی کالاهای مرتبط با کودکان نباشد، خارج از عرف و اصول فرهنگی اسلامی و ایرانی نباشد، جزو کالاهایی تبلیغ شده در شبکه‌های ماهوارهای فارسی زبان غیرمجاز نباشد، تبلیغات در شبکه‌های ماهواره‌ای پخش نشود و در این رابطه از ادارات کل فرهنگ و ارشاد استان‌ها کسب مجوز شود.

هنوز مرکب دستورالعمل خشک نشده که کمپانی‌ها به سمت چهره‌ها آمده‌اند و در آینده‌ای نزدیک شاهد حضور گسترده چهره‌ها بر روی تبلیغات خواهیم بود. تا اینجای کار، تنها علی دایی علنی در این باره سخن به میان آورده و عنوان کرد، پیشنهادهایی از شرکت‌های داخلی تولیدکننده موبایل و اپراتورهای تلفن دریافت کرده و طبیعتاً تنها علی دایی نیست که در این فاصله کوتاه با چنین پیشنهادهایی مواجه شده است.

در این میان، به رغم آنکه چهارچوب تعیین شده تا حدودی می‌تواند مشکلات احتمالی در تبلیغات را برطرف کند، حقیقت امر آن است که حتی در این محدوده نیز ممکن است اتفاقاتی شبیه تبلیغ آن شرکت خانه سازی در کشورهای عربی ـ از جنسی دیگر ـ تکرار شود؛ بنابراین، نظارت بر این تبلیغات و همچنین تکمیل این دستورالعمل یک اتفاق ارزشمند است و اتفاقاً با تکمیل این دستورالعمل می‌توان محدودیت حضور ستاره‌ها در تبلیغ برندهای خارجی را که همچنان برقرار است، نیز برطرف کرد.

با این حال آنچه از همه این قواعد و قوانین پراهمیت‌تر است، توجه خود چهره‌هاست؛ ابتدا باید آن‌ها شأن خودشان را برای تبلیغ برند‌ها حفظ کنند؛ رویکردی که اگر مورد توجه قرار گیرد، این فرصت درآمدزایی ارزشمند برای این گروه حفظ خواهد شد و اگر رعایت نشود، بعید نیست اتفاقی مشابه گذشته رخ دهد.
اشتراک گذاری
تور پاییز ۱۴۰۳ صفحه خبر
بلیط هواپیما تبلیغ پایین متن خبر
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱۲
انتشار یافته: ۳
آشنا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۳:۰۷ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۷
علایق و سلایق متفاوت و مختلف هستند و اگر کسی بخواهد همه را به سلیقه ی خود درنظر بگیرد نتیجه اش بی سروسامانی در فرهنگ و در نهایت گرایش افراد جامعه به فرهنگهای مختلف وارداتی خواهد بود. هیچ مسئولی نباید به بهانه امنیت اجتماعی و سیاسی سلیقه ی شخصی خوش را بر جامعه تحمیل کند.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۳:۵۳ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۷
با چه فکری دولت قبل تبلیغو برا همه محدود کرده
گنه کرد در بلخ آهنگری به شوشتر زدند گردن مسگری
مهدی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۰:۲۶ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۸
به نظر من این یک تصمیم درست است که هنرمندان و ورزشکاران ایرانی با تبلی محصولات ایرانی در اجرای اقتصاد مقاومتی نقش داشته باشند.
برچسب منتخب
# قیمت طلا # مهاجران افغان # حمله اسرائیل به ایران # ترامپ # حمله ایران به اسرائیل # قیمت دلار # سردار سلامی
الی گشت
قیمت امروز آهن آلات
نظرسنجی
عملکرد صد روز نخست دولت مسعود پزشکیان را چگونه ارزیابی می کنید؟