اظهارات قابل تأمل معاون شهردار تهران؛

مردم موافق افزایش ۹۰ درصدی نرخ بلیت مترو هستند!

معاون پر سر و صدای شهردار تهران که هنوز التهابات طرح جدید ترافیکی اش فروکش نکرده، پیشنهاد افزایش بسیار نرخ بلیت مترو را این گونه توجیه می‌کند: «ارزان کردن خدمات به نفع مردم نیست و دود آن به چشم مردم می‌رود. حمایت از مردم، خدمات رسانی بهتر و کاهش ازدحام افراد در مترو اولویت ماست و طبق نظرسنجی ‌های انجام شده، بیش از ۶۰ درصد شهروندان تهرانی اظهار داشتند که با افزایش قیمت بلیت مترو موافق هستند.»
کد خبر: ۷۷۹۶۲۸
|
۱۴ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۱:۰۱ 05 March 2018
|
15262 بازدید
|
برای فرار از معضل ترافیک و آلودگی هوا چه باید کرد؟ اگر پاسختان به این پرسش، توجه به حمل و نقل عمومی و گسترش و ارزان کردن آن و پاسخ‌هایی از این دست است، هرچند به نظر پاسخ درست داده‌اید، اما اشتباه می‌کنید؛ چرا؟ پاسخ یکی از مسئولان تصمیم‌ساز و تصمیم‌گیر در این باره را بخوانید تا دستتان بیاید.

به گزارش «تابناک»، چند ماهی است که حاشیه‌های مدیریت شهری تهران در بخش حمل‌ونقل و ترافیک بر محتوای خدمات آن غلبه کرده و ساکنان پرشمار تهران و آن‌هایی که به ضرورت مجبور به سفر به پایتخت هستند، بیش از آنکه خدمات مطلوب دریافت کنند، با ابهام و اظهارنظر‌های ضد و نقیضی مواجه می‌شوند که گویا قرار نیست تمامی داشته باشند؛ اظهاراتی که گاه به جای نشانه رفتن مشکلات، مردم را نشانه می‌رود و به گونه ای‌ است که گویی قصد مسئولان از بیانشان، افزایش مشکلات مردم است نه چیز دیگری!

جدا از تصمیم‌های بحث برانگیز و پر فراز و نشیب معاون حمل و نقل شهرداری تهران در رابطه با طرح ترافیک –که با مخالفت فرمانداری تهران و همچنین پلیس راهور تهران بزرگ مواجه شده و معلوم نیست آیا به اجرا در سال ۹۷ خواهد رسید یا شهروندان پرشمار تهرانی را با مشکلات فراوانی مواجه خواهد کرد ـ این معاونت حالا به دنبال اجرای تصمیم دیگری است که خروجی آن، افزایش قیمت نهایی استفاده از حمل و نقل عمومی خواهد بود.

محسن پورسید آقایی، معاون شهردار تهران که پیش از این و در توضیح مزایای تغییر طرح ترافیک تهران از کاهش هزینه‌های مردم در پی اجرای طرح جدید سخن می‌گفت و مدعی بود با تغییر طرح هیچ سود مالی نصیب شهرداری تهران نخواهد شد، حالا که هزینه‌های استفاده از خودروی شخصی را با طرحش کاهش داده، به فکر افزایش هزینه‌های استفاده از حمل و نقل عمومی برای دیگر شهروندان است!

او که امروز و در پنجاهمین جلسه شورای شهر تهران و در بررسی لایحه نهایی قیمت بلیت مترو در سال ۹۷ حضور یافته بود، برخی افزایش‌های لحاظ شده در این لایحه را این گونه تشریح کرد: «ارزان کردن خدمات به نفع مردم نیست و دود آن به چشم مردم می‌رود. حمایت از مردم، خدمات‌رسانی بهتر و کاهش ازدحام افراد در مترو اولویت ماست و طبق نظرسنجی‌های انجام شده بیش از ۶۰ درصد شهروندان تهرانی اظهار داشتند که با افزایش قیمت بلیت مترو موافق هستند.»

وی در ادامه و در حالی که از منبع نظرسنجیِ عجیب اشاره شده، یاد نکرده بود، افزایش قیمت بلیت مترو از ۸۰۰ تومان به ۱۵۰۰ تومان را هم حاوی یک «کاهش» هزینه خواند و گفت: «قیمت تمام شده بلیت مترو در سال آینده کاهش یافته است؛ امسال قیمت تمام شده بلیت ۲۳۴۰ تومان بود و این رقم برای سال آینده به ۲۲۷۰ تومان کاهش یافته است.»

پورسیدآقایی با اشاره به اینکه پرداخت یک سوم از قیمت بلیت بر عهده مردم است، بار دیگر به محاسبات عجیب روی آورد تا نتیجه بگیرد که امثال قیمت بلیت تک سفره با لحاظ کردن تخفیفاتی که وی و همکارانش در نظر گرفته‌اند، سهم مردم را به کمتر از یک سوم کاهش خواهد داد؛ نکته‌ای که بر اساس آن جا دارد شهروندان از مدیران شهرداری بابت گران کردن بی سابقه قیمت بلیت تشکر هم بکنند!

این تشکر کردن زمانی ضروری‌تر به نظر می‌رسد که بدانیم معاون شهردار تهران در خصوص افزایش ۷۰۰ تومانی قیمت بلیت مترو در یک مسیر (یعنی افزایش ۸۷.۵ درصدی نرخ بلیت)، گفته: «پیشنهاد کمیسیون حمل و نقل و ترافیک شورای شهر در این زمینه ۲۰۰۰ تومان است»؛ جمله‌ای که معنایش این است که پورسید آقایی و همکارانش ۲۰۰۰ تومان را به ۱۵۰۰ تومان کاهش داده‌اند!

استدلالی که البته برای افزایش چند برابری قیمت بلیت مترو در مسیر تهران به فرودگاه بین المللی امام خمینی (ره) صادق نیست، چون در آنجا ایشان پیشنهاد افزایش ۴ هزار تومانی قیمت بلیت را ارائه داده‌اند و خواستار ۶ هزار تومانی شدن بلیت در این مسیر هستند. موضوعی که معاون شهردار دلیلش را نیازمندی این خط به تجهیز خوانده است. یعنی تجهیز خطی که به تازگی افتتاح شده، اما آنقدر ایراد دارد که لازم است برای رفع آن دست در جیب شهروندان کرد!

افزایش هزینه بلیت مترو در تهران و حومه آن در حالی مدنظر معاون شهردار تهران است و برای توجیه آن، از نظرسنجی‌های مردمی و موافقت گسترده سخن به میان می‌آید که همگان بر این باورند موثرترین راهکار مقابله با آلودگی هوا و کاهش ترافیک در شهر‌هایی مانند تهران، گسترش حمل و نقل عمومی و ارزان کردن آن است.

این در حالی است که بی آنکه قدمی در راستای گسترش ناوگان حمل و نقل عمومی و توسعه آن برداشته شود، نسخه پورسیدآقایی برای تهران، گران کردن هزینه استفاده از حمل و نقل عمومی است و وی مدعی است با این افزایش می‌توان کیفیت خدمات را بالا برد. ادعایی که بر مبنای آن می‌توان پرسید آیا اشکالات موجود در ناوگان حمل و نقل ناشی از قصور مردم است که باید هزینه آن توسط آن‌ها و از جیبشان پرداخت شود؟

اکنون بیایید فرض را بر صحت نظرسنجی صورت گرفته و موافقت ۶۰ درصدی مردم با نرخ بلیت مترو بگذاریم. آیا اگر اکثریت مردم با کاهش نرخ بلیت موافق باشند، مسئولان نرخ بلیت را کاهش خواهند داد؟ در صورت کاهش، هزینه توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی چه خواهد شد و از جیب چه کسی پرداخت خواهد کرد؟ در ثانی، آیا موافقان نظرسنجی خبر داشتند که قرار است بلیت ۸۰۰ تومانی به ۱۵۰۰ تومان تبدیل شود و آیا اساسا این میزان افزایش با هیچ متر و معیاری در کشورمان همخوانی دارد؟ به راستی مرز افزایش قیمت کجاست؟

همه این‌ها در حالی است که پورسیدآقایی از پرداخت نشدن سهم دولت در هزینه‌های حمل و نقل عمومی گلایه می‌کند و می‌گوید: «براساس قانون یک سوم آن را باید دولت، یک سوم مردم و یک سوم را شهرداری بدهد که دولت یک سوم خود را علی‌رغم اینکه فکر می‌کردیم با تغییر شهرداری و مدیریت شهری ارائه بدهد تا این تاریخ نداده است.» بنابراین، آیا نباید پرسید چرا مدیران شهرداری به دنبال دریافت طلبشان از دولت نیستند و ترجیح داده‌اند آن را با گران کردن بی سابقه قیمت‌ها و از جیب مردم دریافت نمایند؟ آیا این رفتار نشان نمی‌دهد که مسئولان شهرداری دیوار مردم را کوتاه‌تر از همه یافته‌اند و تلاش دارند از این موضوع نهایت استفاده را ببرند؟!

اشتراک گذاری
تور پاییز ۱۴۰۳ صفحه خبر
بلیط هواپیما
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲۴
در انتظار بررسی: ۶
انتشار یافته: ۲۵۹
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۰۶ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۴
این آقا هم مثل برخی از کاربران تابناک از قول مردم حرف می زند !!! این چه مدلیه دیگه ؟ آن یکی آقا هم می فرماید 94% مردم خواهان حجاب هستند !!! این آمار از کجا میاد ؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۴۹ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۴
حجاب یک ضرورت و واجب دینی است و نظر مردم ان را حلال یا حرام نمی کند . اما در تمام دنیا هرینه های حمل ونقل شهری را پایین در نظر میگیرند تا استفاده از وسایل نقلیه شخصی کمتر شود . و هیچ کجای دنیا به ناوگان حمل و نقل شهری به چشم منبع درامد نگاه نمی کنند، الا در کشور ایران. د
ناشناس
| United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland |
۱۶:۵۷ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۴
من مخالفم
ناشناس
| Netherlands |
۱۹:۲۰ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۴
قابل توجه اون اقایی که گفته هزینه حمل و نقل در تنام دنیا پایینه. حداقل تو اروپا اینجوری نبست و هزینه حمل و نقل بالا است.اگر نگید طرف خارج از کشور نشسته و داره حکم میپیچه من نظرم اینیکه. باید هزینه و بایط مخصوصا مترو افزایش پیدا کنه و به اقشار کم درامد مثل دانشجو و سالمندان تخفیف بدهند.
جواد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۴۶ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۴
شما يه حديث يا يه آيه بيار كه حجاب جزو واجبات ديني باشد ، قبل از اسلام حجاب در ايران بوده و لي اجباري براي آن نبوده ، لطف كنيد در درج مطالبتون يه تحقيق نيز بفرماييد
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۱۸ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۴
من موافق اخراج شما از راه آهن به خاطر اون حادثه تلخ
انتصاب شما به مترو بودم چون شم توراه آهن که بودی نابودش کردی حالا نوبت مترو هست بود ومخالف
ناشناس
| Germany |
۰۱:۳۲ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۵
ناشناس 11:06 از اینکه هر مطلبی رو ربط میدی به طرفداری از بی حجابی معلوم میشه بدجور غیرتی و متعصب هستی . آفرررررررررررررررین
reza
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۱۵ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۵
هر کاری که میخواهید بکنید دلایل منطقی آنرا بیان کنید باید این رسم از مسئولین برداشته بشه که برای هر کار صحیح یا ناصحیح از دین یا مردم ویا.... مایه میگذارند.
ناشناس
| Australia |
۱۴:۴۴ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۵
آقای ناشناس ۱۵:۴۹. لطفا الکی نظر نده برادر. نه خودت حجاب سر می کنی نه معلومه جای دیگری در دنیا سوار مترو شدی. اینجا مثل همه جای دیگه دنیا به ناوگان حمل و نقل شهری به چشم درآمد نگاه می کنند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۰۷ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۴
ایشون 100در100از جیب مبارکشون نظرسنجی کردن
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۵۹ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۴
انصافا مترو برای همگان مفید است و گرانی آن را باید قبول کنیم بالاخره مردم ماشین ها بیرون می آرند.
پشیمون
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۴۷ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۴
خودتی
قول میدم تک سرنشینی
و میخوای خیابونا برات خلوت بشه
آریو برزن
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۱۳ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۴
ناشناس12:59 برای تشویق به چیزی اون مورد رو گرون نمی کنن
سید
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۲۱ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۴
مرد حسابی اگه بخواد بلیط مترو 2000 تومان بشه به تبع آن کرایه تاکسی و اتوبوس هم وحشتناک گران میشه. گران کردن بلیط مترو اشکالی ندارد ولی نه بیش از 50درصد! افزایش 10 درصدی قابل پذیرشه. مشخصه که مسئولان جدید شهرداری فقط به فکر منافع مالی خودشون هستن. اون از طرح ترافیکشون که اگه بخوی ماشینت رو بیرون بیاری پول بدی اینم از طرح افزایش بی سابقه قیمت بلیط مترو!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۳۱ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۴
وقتی از مترو استفاده می کنیم بدنبالش از ماشین کمتر استفاده می شود و آلودگی هم کمتر می شود. پس اگر درست خرج شود برای همه به صرفه می باشد.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۳۱ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۴
پورسید آقایی همونی نیست که سر آتش سوزی قطار استعفا داد!!!!!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۴۱ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۴
ناشناس۱۴:۳۱ :
قانون پایستگی مدیران : اینها برکنار نمیشن از پستی به پست دیگر منتقل میشوند.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۰۷ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۴
جون مادرتون دیگه این مترو رو از مردم نگیرید. نمی تونید بکشید کنار.فشار به اندازه کافی به مردم وارد میشه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۴۶ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۴
این مرده قطارراه اهن را خراب کرد حالا نوبت شهرداری است گرانی یک عامل دارد وانهم ناکارامدی مسول هست
ناشناس
| Germany |
۰۱:۳۳ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۵
نشد دیگه . تو اردیبهشت 96 همتون 4 سال قبلشو دیده بودین رای دادین بعدشم با رقص مختلط پیروزیتونو جشن گرفتین . دیگه این نق و نوقا معنی نداره
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۰۸ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۴
آره ما مردم عاااااااشق گروني هستيم. مخصوصاً گرونيهاي اين کشور که هيچ تأثيري هم در کيفيت نداره. مدام گرونتر کنيد.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۳۶ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۴
خب چرا عاشق گرونی نباشیم ؟؟؟؟؟؟چهل سال هر روز دارن گرون تر گرون تر می کنن زندگی مون در عوضش ما چه کار کردیم؟؟؟؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۰۹ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۴
هه هه ! وقتی میدویدید که به امثال آقایان در شورای شهر رای بدهید باید فکر اینجایش را هم میکردید.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۲۳ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۷
تا قهقرا با روحانی
تا قهقرا یا لیست امید
مازیار
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۱۱ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۴
اقای پور سعید چشم بسته غیب گفتید به رای بگذارید بعد ببین ملت به این گرانی راضیند یا نه خودتان از خودتان حرف ونظر می دهید این هم شده کار طر ح ترافیک جدیدتان که نه بررسی کردید نه کار زیر بنایی واز خودتان ایده صددر صد غلط می دهید؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۱۲ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۴
رای ک خودتون دادید ب شورای شهر و انتخاب شهردار هم ب واسطه همین رای خودتونه

نوش جانتون
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۵۶ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۴
پشت گوشتو دیدی رای دادن ما به رییس جمهور و مجلس و شورای شهر رو هم می بینی
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۱۳ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۴
کلا مسئولین ما از زبان مردم زیاد حرف میزنند!
ازشون واقعا ممنونیم.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۱۳ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۴
کاملا صحیح میفر مایند اخذ قیمت واقعی حمل ونقل عمومی باعث توسعه حمل ونقل میشود فاجعه ای که هم اکنون اقتصاد ایران با ان دست وپنجه نرم میکند به علت اعمال سوبسیدها بر روی انرژی است
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۰۹ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۴
پس شما لطف بفرمائید به دوستانی که لیستی بهشون رای دادید بگید که حقوق های ملت قیمت واقعی بدن
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۳۸ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۴
تمام هزینه بریز و بپاش شهرداری و اختلاسهااز جیب مردم حتی زباله های شهر رو می فروشن و و برای جمع اوری اشغال فروخته شده هن از مردم پول می گیرن
جواد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۵۳ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۴
حرف شما صحيح است ، اما يك اگر بزرگ در جلوي آن هست ، اگر حقوق مردم به ميزان متوسط مردم كشورهاي توسعه يافته ديگر باشد ، قيمت خودرو و اقلام مصرفي مردم انحصاري نبوده و آزاد باشد ، كيفيت كه ازهمه مهمتر است در حد استاندارد جهاني باشد و نه ايراني ، چپاول مال مملكت وجود نداشته باشد ، خرج و برج ساير كشورهاي منطقه به گرده مردم ايران نباشد و هزاران اماو اگر ديگر
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۷:۵۹ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۵
اشتباهی مثبت دادم به این نظر غلط
حجت
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۴۳ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۵
اینجا با هزینه نیویورک تو شعب ابیطالب زندگی می کنی
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۱۳ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۴
ايشان از كجا آمدند؟! در اكثر كشورها بليط مترو و اتوبوس ارزان است كه مردم تشويق به استفاده از آن شوند.
در ضمن منبع نظر سنجي كه ايشان گفتند قابل تعامل است!!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۰۵ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۴
ایشان از شرکت راه اهن بدلیل تصادف قطار شاهرود مجبور به استعفا شدند.
برچسب منتخب
# مهاجران افغان # حمله ایران به اسرائیل # قیمت دلار # سوریه # الجولانی # فیلترینگ
الی گشت
قیمت امروز آهن آلات
نظرسنجی
سرمربی بعدی تیم پرسپولیس چه کسی باشد؟