روزنامه تهران امروز نوشت: شايعات را در دنياي فن آوري بايد جدي گرفت. جديدترين شايعه دنياي ديجيتال از چند سرويسدهنده موبايل اروپايي درز كرده است: اپل با همكاري شركت Gemalto كه اصليترين بازيگر صحنه امنيت در ابزارهاي همراه است، در حال ساخت يك سيمكارت اختصاصي هستند.
اين سيمكارت جديد، حاوي يك چيپ است كه اطلاعات شناسايي كاربر براي شبكههاي مخابراتي را فراهم ميكند.
اين سيمكارت بر خلاف سيمكارتهاي قبلي، درون گوشي جاسازي شده و قابل جدا شدن يا تغيير نخواهد بود.
در اين گوشي كاربرها ميتوانند بعد از خريد آيفون، از طريق اينترنت يا به كمك همان مغازهاي كه گوشي را از آن خريدهاند يا احتمالا حتي از طريق فروشگاه اپل، انتخاب كنند كه ميخواهند با كدام سرويسدهنده كار كنند.
هر كدام از اين شيوهها كه براي راهاندازي گوشي انتخاب شود، به هرحال به معني كمرنگ شدن نقش سرويسدهندههاي موبايل در بازار گوشيهاي همراه است. ا
پل قبلا هم نشان داده كه توان تغيير بنيادي مفاهيم را دارد.
عرضه آيفون با سيمكارت داخلي هم ممكن است موجب يك تحول ديگر بشود.
در حال حاضر در اكثر كشورهاي جهان، مبلغي كه براي گوشي پرداخت ميشود به كلي جدا از شركت ارائه دهنده خدمات تلفن همراه است.
با اين ابتكار جديد، اين موضوع محو ميشود. اين احتمالا يك استراتژي طراحي شده است.
براي جلوگيري از شكستي كه گوگل در فروش آنلاين گوشيهاي نكسوسوان خورد. گوگل مجبور بود با هر سفارش گوشي، يك سيمكارت از سرويسدهنده موبايلي كه مشتري سفارش داده بگيرد، درون گوشي بگذارد و گوشي را پست كند.
اين كار به همراه پيچيدگيهاي پشتيباني، در نهايت باعث شد گوگل كلا فروش آنلاين را متوقف كند اما حالا اپل يكبار ديگر ميخواهد وارد اين بازار شود و گوشيهايي به مردم بفروشد كه در هر لحظه بتوانند آن را با هر سرويسدهنده موبايلي در هر جاي جهان كه باشد، تنظيم كنند.
اينكار ضربهاي است جدي به بازار فروش گوشي و حتي سيمكارت توسط سرويسدهندههاي موبايل اما نكته اصلي اين است كه آنها چارهاي بهجز تبعيت از اين تصميم ندارند چرا كه هيچ سرويسدهندهاي حاضر نيست مشتريان آيفون را از دست بدهد. مسئلهاي كه در صورت موفقيت اين طرح اتفاق خواهد افتاد، حذف كامل سيمكارت از تلفن و جايگزيني اين سيمكارتهاي فلزي و پلاستيكي با سيمكارتهاي مجازي است كه چيزي بهجز اطلاعات ذخيره شده در گوشي نخواهند بود.
در آن شرايط، مفهوم سرويس دهنده مخابراتي موبايل بهطور كامل تغيير ميكند و شركتهايي مانند اپل ميتوانند با داشتن طرحهاي مختلف سرويسدهندههاي موبايل در فروشگاهشان، تبديل به يك ابرسرويسدهنده موبايل مجازي شوند.