قرار است به جای حمایت از «نخبگان»، از دانشگاه‌ها حمایت شود؛

مبادا اشتباه کرده و راه خروج را به «مغزها» نشان دهیم!

بی‌گمان بنیان ملی نخبگان برای اهداف متعددی شکل گرفته؛ اما چه کنیم که تا نام «نخبگان» را‌ می‌بینیم، ناخودآگاه احساس می‌کنیم که قرار است، حمایت از این قشر، دستور نخست این بنیاد ملی باشد و سپس ‌آمار دردناکی را به یاد می‌آوریم که بار‌ها و بار‌ها درباره فرار مغز‌ها شنیده‌ایم...
کد خبر: ۳۸۲۵۷۴
|
۰۷ اسفند ۱۳۹۲ - ۲۰:۵۹ 26 February 2014
|
22290 بازدید
|
بی‌گمان بنیان ملی نخبگان برای اهداف متعددی شکل گرفته؛ اما چه کنیم که تا نام «نخبگان» را‌ می‌بینیم، ناخودآگاه احساس می‌کنیم که قرار است، حمایت از این قشر، دستور نخست این بنیاد ملی باشد و سپس ‌آمار دردناکی را به یاد می‌آوریم که بار‌ها و بار‌ها درباره فرار مغز‌ها شنیده‌ایم؛ شاید این نگرش درستی نباشد، ولی بی‌گمان خالی از حقیقت هم نیست.

به گزارش «تابناک»، بنا بر تصمیم جدید بنیاد ملی نخبگان، قرار است، رویکرد حمایتی این نهاد دچار تغییرات اساسی شده و به جای حمایت از افراد نخبه و پرداخت مقرری ماهیانه، حمایت از دانشگاه‌های نخبه‌پرور در دستور کار قرار گیرد.

این خبر را دکتر سورنا ستاری، معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور و رئیس بنیاد نخبگان در روزهای گذشته در نشست شورای فرهنگی این بنیاد گفت و افزود: باید رویکرد حمایت از نخبگان و استعدادهای بر‌تر از شکل اعطای مقرری ماهیانه تغییر یابد و‌‌ به سمتی رویم که نخبه توانمند شود، به گونه‌ای که به آن‌ها اعتماد به نفس بدهیم تا بدون نیاز به هر گونه حمایتی بتوانند روی پای خود بایستند و در جامعه اثرگذار باشند.

وی در ادامه افزایش تسهیلات ازدواج و وام مسکن به نخبگان و استعدادهای برتر را رویکرد حمایتی این نهاد از نخبگان معرفی کرد و گفت: درباره دیگر تسهیلات نیز باید زمینه‌ای فراهم کنیم که نخبه در ازای فعالیتش، از این تسهیلات برخوردار شود و در نتیجه این حمایت‌ها، نخبگان به ماندگاری و کارآفرینی در کشور تشویق شوند.

فعالیت‌های فرهنگی کارآمد نیز‌ یکی از عوامل اصلی کاهش روند خروج نخبگان از کشور ‌و ‌از برنامه‌های فرهنگی مورد نیاز بنیاد، فعالیت برای ایجاد زمینه‌های وابستگی نخبگان به مسائلی مانند دلبستگی به وطن، قوم و زادگاه خویش، مذهب، خانواده و... است.

مبادا اشتباه کرده و راه خروج را به «مغزها» نشان دهیم!

بدین ترتیب آشکار شد که بنیاد ملی نخبگان از یک سو می‌خواهد ‌مقرری ماهیانه به نخبگان را محدود ساخته و چه بسا در بلند‌مدت حذف کرده و آن را به دانشگاه‌های نخبه پرور اختصاص دهد و از سوی دیگر به دنبال راهی برای تقویت زمینه‌های وابستگی نخبگان به میهن است.

شاید این سخنان در مقام تئوری خوب و جذاب به نظر برسند؛ اما اگر بدانیم رویکردی برای اجرایی شدن این راهکار‌ها بیان نشده است، چه بسا با نخبگانی که از شنیدن این خبر نگران شده‌اند، حق خواهیم داد. نگرانی از این روی بروز کرده که مکانیزم تعیین نخبگان به باور بسیاری ‌افراد درگیر با ماجرا دارای نقص است و در برنامه‌ها و شعارهای تغییری که رئیس بنیاد برای آینده اعلام کرده است، نشانی از رفع آن‌ها به چشم نمی‌خورد.

به عبارت بهتر، رئیس بنیاد در حالی از سوق دادن حمایت از نخبگان به حمایت از دانشگاه‌های نخبه‌پرور سخن می‌گوید که به باور بسیاری از نخبگان، رسیدن ایشان به درجه نخبگی بیشتر در گرو تلاش و کوشش خود این افراد بوده، نه دانشگاهی که در آن تحصیل کرده‌اند.

این مهم هنگامی تأیید خواهد شد که بدانیم بنا بر ‌آیین‌نامه بنیاد ملی نخبگان (تصویر زیر) افرادی نخبه به شمار خواهند آمد که یا مدال‌آور المپیادهای دانش‌آموزی و دانشجویی هستند (دقت کنید که دانش‌آموزان نخبه اصلا در دانشگاهی نبوده‌اند که آن دانشگاه نخبه‌پرور شناخته شده و بخواهد ‌حمایت شود!)‌ یا نفرات بر‌تر کنکور سراسری هستند (یعنی دانش‌آموزانی که تازه قرار است وارد دانشگاه شوند، چون رتبه‌های بر‌تر کنکور کار‌شناسی ارشد و دکترا اصلا مشمول نخبگی نیستند!)، یا نفرات برگزیده جشنواره‌هایی مانند خوارزمی‌اند (که می‌توانند دانشجو باشند و یا نباشند)، یا دانش آموختگان بر‌تر دانشگاه‌های کشور‌ یا جزو شش ‌برگزیده آزمون‌های گروه پزشکی هستند و سرانجام اینکه شاید از برگزیدگان مسابقات قرآنی باشند که به جمع نخبگان راه یافته‌اند که ایشان هم الزاما دانشجو و دست‌پرورده دانشگاهی نخبه پرور نیستند.

برای دیدن تصویر در ابعاد بزرگتر، روی آن کلیک کنید
برای دیدن تصویر در ابعاد بزرگتر، روی آن کلیک کنید

البته این همه ابهامات نیست، چراکه دانش‌آموختگان برتر دانشگاه‌های کشور نیز بر پایه فرایندی (اینجا) گزینش می‌شوند که اگر به دقت در ‌آن بنگریم، سخت است که نقش دانشجویان را در احراز شرایط درج شده در آن کمرنگ‌تر از نقش دانشگاهی بدانیم که وی در آن مشغول به تحصیل بوده است، به ویژه جایی که به رتبه دانشجو در آزمون سراسری در چند بند آن ‌مسقیم و غیر مستقیم‌ اشاره شده است.

حکایت تشخیص نخبه بودن توسط بنیاد ملی نخبگان، هنگامی عجیب و غریب‌تر می‌شود که بدانیم دارا بودن تمامی شاخصه‌ها توسط فردی برای معرفی آن فرد به عنوان نخبه و قرار گرفتن در صف افرادی که باید برای مقابله با فرار ایشان به خارج کشور (بخوانید فرار مغزها) ‌اندیشید و عمل کرد، کافی نیست بلکه تنها پرونده‌ای به نام این فرد دارای شرایط گشوده می‌شود که در بنیاد‌ بررسی ‌خواهد شد و البته شاید به نخبه شدن فرد متقاضی هم منجر نشود.

به این موارد می‌توان افزود که رئیس بنیاد ملی نخبگان که در گزارش صد روزه نهاد تحت امر وی، «عدم تأمین سرمایه صندوق نوآوری و شکوفایی» در کنار موارد دیگر به عنوان مشکلات موجود بر سر راه نخبگان اشاره شده است، هیچ سخنی در این باره بیان نکرده که چرا به رغم افزایش بیست برابری بودجه این نهاد ـ که نشان از اهمیت این موضوع برای دولتمردان دارد ـ سخن از حذف مقرری نخبگان به عنوان رویکرد مؤثر در مقابله با خروج ایشان از کشور به میان آورده و چگونه شده که دغدغه‌های یاد شده در گزارش صد روزه را کنار نهاده است.

چگونه شده که از یک سو شنیده می‌شود، برخی ‌افراد واجد شرایط، مدتی است با رد تقاضایشان روبه‌رو شده و در صف نخبگان قرار نمی‌گیرند و هرگز مکانیزم تصمیم‌گیری در این باره شفاف نمی‌شود و از سوی دیگر، رفع ایرادات با قرار تعیین دانشگاه نخبه‌پرور و تشویق ایشان و یا مواردی مانند جست‌وجو برای یافتن راه وابسته کردن نخبگان به خانواده، قوم، مذهب و میهن در دستور کار قرار گرفته و این گونه به ذهن ‌‌می‌رسد‌ که تا کنون فرار مغز‌ها به دلیل حمایت نشدن دانشگاه‌های نخبه‌پرور و یا وابسته نبودن افراد گریخته به غرب به خانواده، مذهب، میهن و... بوده است؟!

اینجاست که باید از خودمان بپرسیم، نکند راه را اشتباه برگزیده‌ایم و قرار است زمانی به این اشتباه آگاه شویم که کار از کار گذشته و فلسفه شکل‌گیری بنیاد ملی نخبگان سست شده باشد؟
اشتراک گذاری
تور پاییز ۱۴۰۳ صفحه خبر
بلیط هواپیما تبلیغ پایین متن خبر
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۹
در انتظار بررسی: ۳۹
انتشار یافته: ۷۹
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۵۲ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۷
کافیه اینایی که نخبه نمی شن بذارن برن اروپا یا آمریکا؛ اون وقت همشون رو نخبه محسوب می کنیم و می گیم چرا نخبه ها در میرن. بعدش میشینیم برنامه میدیم که دانشگاه ها نمی تونن در برن پس از اونا بودجه بگیریم بدیم به نخبه هایی که می تونن در برن و ....
برنامه خوبی نیست؟ هم متنوعه و هم میشه عوضش کرد
یه بار نخبه ها رو ارج می نهیم و یه بار دیگه نخبه پرورها رو تشویق می کنیم و خلاصه دور هم خوشیم.
جدای این شوخی ها:
اولا به نظرم درست نیست مقرری بدیم به کسی به این دلیل که نخبه میشه
دوما خیلی خنده داره که بگیم اونایی که میرن رو با تقویت علاقه به خانواده و شهر و قوم و ... میشه پا بند کرد؛ انگار بگیم اونایی که میرن این علاقه ها رو ندارن و یادمون بره بگیم چه مشکلاتی دارن که اینا رو فراموش می کنن
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۲۷ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۷
اصولا نخبه نامیدن اشخاص و معرفی کردن آنها به جامعه کاری غلط است.

همه انسانها دارای نقاط ضعف و نقاط قوت هستند. بسیاری از صفات و استعدادهای انسان با هیچ معیاری قابل اندازه گیری نیستند.
اگر شخصی در زمینه ای مانند درس خو اندن سرآمد باشد ممکن است در زمینه دیگری مانند داشتن وجدان و یا سلامت نفس دچار تزلزل و ضعف باشد. آیا نخبه نامیدن این شخص کار صحیحی است؟

متاسفانه در سالهای اخیر از کلمه نخبه استفاده ابزاری شده است. اصولا در بسیاری موارد در معیارهایی که برای نخبه بودن در نظر گرفته شده ابهام و ایهام وجود دارد.

باید افراد را به حال خود رها کرده تا هرکس به اندازه استعدادش در جامعه رشد و نمو کند و از تقسیم بندیهای بی مورد نظیر خودی و غیر خودی، نخبه و غیر نخبه و..... بشدت پرهیز کرد.
hadad
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۴۶ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۷
خیلی ها که نخبه اند و به بنیاد وارد نشده اند و تعدادی هم که فقط در گردآوری مدارک، نخبه بوده اند با نخبگان مخلوط شدند و به بنیاد پیوسته اند. باید مجدداً پالایش شوند. کافی است به اختراعات ثبت شده توجه نمایید تا متوجه شوید که برخی چه کالاهایی را به نام خود ثبت نموده اند.
حرف حق
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۰۹ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۷
من با نظر ناشناسی 21:27 موافقم . طبقه بندی جامعه و ایجاد شهروند درجه 1 و درجه نتیجه ای جز ایجاد غرور کاذب و کاهش راندمان افراد دارای خلاقیت در بر نخواهد داشت علاوه بر اینکه سایرین نیز در صورتی که ناعادلانه نخبه منظور نشوند از ادامه فعالیت دلسرد شده و دست از تلاش بر می دارند . بهتر است مراکز تحقیقاتی به اندازه ای گسترش یابند و اهداف تحقیقاتی نیز در راستای نیاز جامعه باشد تا هرکس توان ایجاد و خلاقیت دارد بتواند ایده اش را به عمل تبدیل کند و اگر آن ایده واقعا ایده ای خاص و مفید بود ، بازخوردی که جامعه خواهد داشت خود پاسخ تلاش های آن فرد را می دهد .
چه بسیار افرادی که امروز در لیست نخبگان قرار ندارند چرا که از دانشگاه معتبری نبودند یا باند بازی ها اجازه حضور آنها را نمی داده است و چه بسیار تر افرادی که صرفا در جمع آوری مدارک و زیان بازی مهارت داشته اند و امروز از حقوق نخبگی استفاده می کنند .
افراد باهوش و خلاق نیازی به حمایت مالی و پول توجیبی ندارند اینها بزرگترین دردشان به ثمر نرسیدن نتیجه ی تحقیقات یا بی نتیجه ماندن ایده هایشان است .
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۱۰ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۷
نیازی نیست شما بگید. هر بخواد بره خارج کشور، خودش راهشا پیدا میکنه.
پاسخ ها
علی
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۷:۴۱ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۸
من فعلا پول آزاد کردن مدرکمو ندارم
بورسم اونور آمادست. پولم جمع بشه مدرکمو آزاد می کنم میرم
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۱۴ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۷
مغز به چه درد این کشور می خوره.
پاسخ ها
ناشناس
| United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland |
۲۱:۵۳ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۷
تا زه بعضی جا ها دردسر می شه.
مثلا جایی که یک بازنشته را به واسطه روابطی که داره می زارن با لا سر جونا تا دست و پاشونا ببنده ...
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۴۲ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۸
بدرد كله پاچه كه ميخوره من عاشق مغزم
ناشناس
|
Canada
|
۲۱:۱۶ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۷
11 سال پیش بابت رتبه المپیاد کامپیوتر، این بنیاد محترم بیست هزار تومان جایزه لطف کردند به بنده و جمعی از دوستانی که رتبه دار بودند. از اون جمع 120 نفری به ندرت کسی ایران مونده. اونایی که بیرون هستند با فوق لیسانس و دکترا دارن حقوق 50 تا 100 هزار دلار میگیرن یا با بودجه سالی 10 تا 60 هزار دلار دانشگاه دارن درس میخونن.

با تفاسیر بالا، نخبه ها مگه بیمار هستند که جایی زندگی کنند که نه ارزشی براشون قائل هستند و....؟

آقای تابناک شما جای ما این سوال رو از آقای ستاری بپرسید.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۴۱ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۷
از چی بگم اخه
نخبه ها که راهی آمریکا و کانادا و استرالیا میشن که حقشونه .....
یک نخبه ی در حال مهاجرت
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۵۰ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۷
علم مرز ندارد ، جای نخبگان جاییست که از آنها حمایت شود نه جایی که فقط سنگ جلوی پایشان می اندازند ...
در کشور ما متاسفانه اکثر بودجه را به دوستان ، فامیل ها و ... می دهند و تعمدا جلوی رشد و توسعه را به خاطر خودشان میگیرند و در نهایت فقط شعار میدهند که نارضایتی بزرگی شکل نگیرد .
امیدوارم خداوند نگذارد حق نخبگان و دانش پژوهان از گلوی بعضی ها پایین رود .
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۱۲ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۸
بنیلد ملی نخبگان در سال 1385 تاسیس شد! چظور شما 11 سال پیش پول گرفتی؟!
ضمناً پذیرش دانشگاه شریف، معافیت فوری سربازی، اولویت کارشناسی ارشد و دکتری، اولویت در عضویت هیئت علمی را هم ننوشتی! نتاقض زیاد داری!!
کامران
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۱۹ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۷
دانشگاه های دولتی الان فقط دانشجو میگیرن تا مقاله بنویسند که در نهایت به نفع اساتید است.اصلا بسیاری از اساتید صلاحیت و سواد تدریس در مقطع ارشد و دکتری را ندارند اما با این افزایش ظرفیت ها به راحتی تدریس میکنند.و بسیاری بدون تلاش دکتر میشوند.و در واقع با اساتید با سواد یکی میشوند و دانشجویان با استعداد دیگر انگیزه ندارند.با این وجود دیگر انتظاری از دانشگاهای ازاد و غیر انتفاعی هم نباید داشت.
پاسخ ها
ناشناس
| Canada |
۲۱:۲۷ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۷
اقا کامران، اینور آب هم همینطوره. ولی استاد داریم تا استاد. من قدر استاد خودم رو بعد 2 سال دونستم. 2 سال سر تز گریه ام رو درآورد. همه جای دنیا مقاله و تز به اسم استاد میره بیرون ولی حداقل میتونم بگم اگه استاد خوبی داشته باشی هم یاد میگیری هم منفعت مالی داره گاها. حداقلش اینه که کل هزینه مقاله و نصف هزینه سفر برای کنفرانس رو میدن.
حاجی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۲۷ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۸
من خودم عضو بنیاد نخبگانم مثلا، اصن خود این دانشگاه ها یک دلیل فرار مغزها هستن چه حمایتی بشه ازشون؟
دانشگاهی که بقول دوستمون متخصص مقاله نویسی برای افزایش رتبه استاد تربیت میکنه بجای متخصص کار کردن چه حمایتی باید بشه؟
وقتی در بازار کار به مدرک این دانشگاه ها هیچ اهمیتی نمیدن البته که نخبه باید فرار کنه از کشور!
بنیاد نخبگان بجای این حرفا باید بفکر کار و حمایت مالی از ایده های کاری و معرفی بچه ها به سازمان ها باشه، بسیاری از دوستان عضو سازمان صرفا بدلیل وضع افتضاح اشتغال میزارن میرن
محمد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۱۲ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۸
موافقم. اوضاع دانشگاه ها خیلی خرابه. اساتید خیلی فقط مقاله میخوان که به اسم خودشون چاپ کنند. هیچ هزینه ای هم زیر بارش نمیرن. مطمئنم این طرحشونم که پول بدن به دانشگاه شکست میخوره . استاد ها همه پول رو بر میدارن و بیگاریش میمون برای دانشجوی نخبه بدبخت! اونم مگه بیکاره برا استادی که اینکارو باهاش میکنه مقاله بده. میره خارج راحت بهش فاند هم میدن!
چاقروند
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۲۵ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۷
باسلام کاش واقعا برای مسولین مهم بود
اینجانبان از سال 89 طرحی ملی(نظام مدیریت یکپارچه حمل ونقل وایمنی کشور ) را به کشور معرفی کرده وپس از سالها دوندگی وبررسی مسولین و...... آماده اجرا شدیم که متاسفانه دولت تغییرکرد ودولت جدید هم (طبق عادت گذشته ) اسناد دولت قبلی را قبول ندارد که این هم اشکالی ندارد ولی ای کاش حاضر بودند خودشان این طرح رابررسی کنند . ما مجبور هسیم دست از ادامه را ه برداریم چرا که نه توان مالی ونه توان روحی برای ادامه کار داریم
واین طرح بی نظیر را که دوست داشتیم اول درکشور خودمان اجرا شود بعد در سایر کشورها ، به کشورهای دیگر معرفی کنیم به امید روزی که حتی یک نفر در تصادفات فوت ونقص عضو نشود آلودگی هوا،بیمه ،اشتغال،متورسیکلت،مصرف درست حامل های انرژی و................................................ازمیان برداشته شود وشاهد رشد وشکوفایی کشور باشیم
سروش
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۲۹ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۷
من یک نخبه هستم فارغ التحصیل ارشد امیرکبیر، برنده خوارزمی، مقالات معتبر، اختراع تایید شده و ...، من تا حالا از طرف بنیاد نخبگان بجای حمایت تحقیر شدم و هر بار که برای کاری مراجعه کردم با بدترین نحو با من برخورد کردن که در هیچ اداره ای رخ نمی دهد، این مشکل من نیست و دیگران هم همین نحو برخورد با آنها صورت می گیرد و به ناچار دم نمی زنند تا کارشان انجام شود.
من یک ایرانیم ولی با این برخوردها که ...، عطای خیلی چیزها را به این افراد بی ادب و عقده ای می سپارم.
.....ایتدا کارکنان فهیم، ریس فهیم سپس حمایت را ما لازم داریم. حمایت تنها پول نیست بلکه احترام از الزامات و ابتدای آن است
پاسخ ها
ناشناس
| Canada |
۲۱:۳۶ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۷
شما برای اینکه خودت رو محک بزنی Apply کن و درخواست fund بده. دو سه تا نامه هم از استادای ایرانی که درست حسابی و کهنه کار هستند بگیر. رو زمین نمیمونی. از پروسه های اداری تو ایران سریع تره. ولی اولش حسابی سخته تا جا بیوفتی.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۴۴ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۷
شما شایسته حضور در امریکا و کانادا هستی نه اینجا برو تا افسرده نشی ولی بدون هنوز هم هستند کسانی که قدر نخبه ها رو بدونند
ناشناس
| United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland |
۰۹:۲۳ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۸
ببین عزیزم این حرفتو خیلی قبول دارم ( بنیاد تحقیر نخبگان) اینا فقط از نخبگان برای مشروعیت خودشون استفاده میکنن و اگر این بنیاد وجود نداشت برای نخبگان خیلی بهتر بود . چون حداقل تکلیف خودشون رو میدونستند
حاجی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۳۱ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۸
اونایی که پاشون به بنیاد نخبگان و بنیاد نخبگان نیروهای مسلح باز شده میدونن برخورد سرهنگای بنیاد نخبگان نیروهای مسلح با اینکه همه نظامی و غیردانشگاهی هستن بسیار بسیار بهتر از بنیاد ملی نخبگانه که مثلا سازمان اکادمیکتر و فرهنگی تره! تو بنیاد ملی نخبگان حتی راحت نمیدن وارد سازمان بشی میگن همش زنگ بزن درحالی که تلفنا همیشه اشغاله یا بد جواب میدن. بنیاد نخبگان نیروهای مسلح من خارج از ساعت اداری وقت نهارشون رفتم سرهنگه خودش اومد دم در دنبالم منو برد داخل نهارشونم با من قسمت کردن کارمم راه انداختن!!!
ناشناس
|
United States of America
|
۲۱:۳۰ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۷
علاقه به مهاجرت مختص نخبگان نیست، فقط تفاوت این است که برای نخبگان شرایط مهاجرت مهیا است. همانطور که می‌بینید حتا بعضی‌ به صورت قاچاقی‌ میروند. علت مشکلات برای همه چه نخهبه، و چه افراد معمولی‌ یکسان هست.
عضو بنیاد ملی نخبگان
|
Canada
|
۲۱:۳۲ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۷
با معدل بالای 17 درخواست تسهیلات تحصیلی ماهانه دادم با اینکه تووی قانون مشمولان تسهیلات تحصیلی هم هستم (طبق اساس نامه ای که همین الان تووی سایت بنیاد هست "به عنوان رتبه اول جشنواره جوان خوارزمی") خیلی راحت بهم گفتم تبصره جدید اومده به شما هیچی تعلق نمیگیره !! حالم بهم میخوره از هر چی بنیاد نخبگانه ... دیگه هیچ وقت مسیرم به اونجا نخواهد خورد ...
علی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۳۳ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۷
من مدتی بود در فکر ادامه تحصیل در خارج از کشور بودم
برای هر کاری انسان باید قبل از انجام تحقیقات خوبی انجام دهد

چند دانشجویی که قبلا در خارج از کشور بودند و معایب و مشکلات تحصیل در خارج از کشور را به صورت یک وبلاگ در اوردند و من با خواندن این وبلاگ از تحصیل درخارج از کشور منصرف شدم.

تحصیل در خارج از کشور در کشور ما به صورت یک چشم و هم چشمی در اموده


این وبلاگ نظر من را عوض کرد

وبلاگ ""معایب و مشکلات تحصیل در خارج از کشور""

10 دقیقه این وبلاگ را مطالعه کنید.
پاسخ ها
شهرام
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۴۰ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۷
مطالب اون وبلاگ کاملا مغرضانه و با دید یکطرفه نوشته شده و به فقط مسائل مالی با فرض نداشتن فاند پرداخته. این در حالی هستش که بچه ها فاندهای خوبی برای تدریس و یا دستیار تحقیقاتی دریافت می کنن(حتی ممکنه بدون فاند اپلای کنن ولی از ترم دوم به بعد با زرنگی میتونن فاند خوبی دست و پا کنن) به طوری که با داشتن یه اتاق دانشجویی و خوراک متوسط به راحتی زندگی می کنن و نیازمند یه پدر پولدار نیستن. اون طور که تو اون وبلاگ نوشته همه بچه های ایرانی در حال تحصیل تو امریکا و اروپا بعد یک سال باید از فرط گرسنگی زخم معده می گرفتن ولی واقعیت چیز دیگریه که باعث شده فقط 3درصد بچه ها اونم به علت تعهد بورس و یا علل خانوادگی برگردن. مطالب اون سایت توسط یکسری افراد مغرض برای اینکه سر مردم عامی رو کلاه بذارن نوشته شده ولی از این غافل بودن که با بچه های نخبه طرف هستن نه مردم عامی.
برچسب منتخب
# قیمت طلا # مهاجران افغان # حمله اسرائیل به ایران # ترامپ # حمله ایران به اسرائیل # قیمت دلار # سردار سلامی
الی گشت
قیمت امروز آهن آلات
نظرسنجی
عملکرد صد روز نخست دولت مسعود پزشکیان را چگونه ارزیابی می کنید؟